Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tantens killningstråd  (läst 3561 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Tantens killningstråd
« skrivet: 26 jan-10 kl 22:26 »
Nu börjar det sannerligen närma sig med killingar för Tanten tror jag. Hennes ljuver börjar fylla på ordentligt, hon är extra kelig och vill vara nära och gosa, hon går och styker sig mot allt och hon är svullen där dom små ska komma ut. Tror ni det händer nåt snart?? Inatt ska jag ut och kolla i ladugården. Två gånger har hon skrämt mig med att se ut att ligga livlös i höet, men hon har bara sovit så hårt och skönt och satt upp huvvet när jag ropat hennes namn förskräckt "taaaanteeen"  ::)

Det är en sådan skräckfylld glädje med mitt livs första killingar så jag måste dela det med Er alla  ;D
Fortsättning följer...   :D
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tantens killningstråd
« Svar #1 skrivet: 27 jan-10 kl 00:07 »
Ojdå...   :D :D :D

Been there, oh, joy!

Varning:  Gå inte upp varje timme i tre veckors tid om Du kan slippa.  Då riskerar Du att sova som en stock när det beger sig.

Tips: Eftersom Du är god vän med Tanten, så stryk henne ovanför svansen.  Där hittar Du bäckenbanden, som känns som ett par ben.  Men det är senor, som slappnar när det närmar sig.  Kolla länkarna, nånstans finns en fin hemsida med bilder, så Du ser hur Du ska hitta bäckenbanden.

Förhoppning:  Missa inte detta livets under, om nu Tanten tillåter Dig att vara med.  Har Du datum för betäckningen?  Räkna 148 dagar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 27 jan-10 kl 01:36 »
Och om du är säker på att det är dags, gå inte ifrån och koka kaffe för att det ser lugnt ut ett litet tag. För man kan ge sig sjutton på att det händer just då  :)

Tesse

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-10 kl 08:54 »
Hon ska enligt beräkningar killa den 31a, känns inte som att hon vill vänta tills dess, men så är det ju alltid med våra kor, man tror att det ska bli nästa timme så väntar de i flera dar..  ::)
Inatt hände inget iallafall, var ute vid tre, då var hon uppe och vankade, kliade rumpan mot grinden lite och undrade om jag hade något bröd med mig..Igår läste jag att kalcium var bra så vi delade en banan till frukost och kelade lite.  :)
Tror jag har hittat bäckenbanden..ska hålla koll på dem!

Tesse

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-10 kl 09:55 »
Då var det den 31a, vilket innebär utsatt killningsdatum! Då kan man ju förvänta sig ett par smågetter ute i ladugården, men istället får jag en ny liten kalv, fötterna och huvvet ute när jag kommer in..hörde allt att han sa "ta-daaa, här kommer jag"  ;D

Tesse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-10 kl 08:43 »
Hopplösa djur, suck! :P Vad tror ni låg i rännan idag då? EN TILL kalv! Nej nu vill jag ha smågetar istället, tredje morgonen gillt imorrn! ;D

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 01 feb-10 kl 19:27 »
Kalvar, vad roligt!  Nyföding som nyföding!
 :D

Tesse

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-10 kl 17:24 »
Ja här lyser killingarna med sin frånvaro fortfarande. "hon väntar nog inte till den 31a" Ja just det ja... ::)
Nu är det iallafall lite sega flytningar, är det ett gott tecken måntro?

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 03 feb-10 kl 20:18 »
Flytningar kan nog komma rätt långt i förväg.  Håll Du koll på bäckenbanden, de är säkrast enligt min erfarenhet.  Har hon gjort i ordning "hallonsaft" åt de små?

Tesse

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 feb-10 kl 20:58 »
Jag tycker de där banden känns olika för var dag, hon är ju ganska gammal (åtta) så de kanske är lite ospänstiga? Juvret är välfyllt men inte stenhårt. Hon verkar tröttare, står upp, äter lite, lägger sig ner, ställer sig upp, går lite, lägger sig osv. Det är bra blodgenomströmning och svullet där dom små ska komma ut och så denna flytningen. Det har varit lite tunnare flytningar ett tag men nu är den lite tjockare. Hon blir besvärad när man vill känna på juvret eller försöka ta bort smuts där bak (fast när blir de inte besvärade av det..)

Nåja, ska ut till laggårn nu och se om det händer några underverk..kanske en kalv till?? ;D

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 04 feb-10 kl 01:08 »
Reser sig och lägger sig?  Det kan tyda på öppningsstadium.  Trött, tröttare än vanligt?  Då kanske hon har jobbat ett tag.  Det låter inte helt perfekt.  Åtta, sa Du?  Det är väl inte första gången för henne?

En bild skulle underlätta.  Men tyvärr är jag så trött ett par veckor här, så jag vaknar nog inte förrn i morgon förmiddag...

Om Du är god vän med henne, kan Du säkert prata med henne och höra om hon har problem.  Svettig, varm eller andfådd?  Extra rädd om baken?  Det kan var tecken på att något är på gång.

Hoppas nu att alla otäcka bilder som flimrade förbi i mitt huvud inte gäller just Tanten!!!  Håller tummarna!  De allra flesta gånger går det ju bra, men som det låter, är det nog bra om hon inte blir lämnad hela natten!

PS:  När det börjar närma sig brukar killingarna sjunka ner i buken.  DS

Tesse

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 04 feb-10 kl 06:30 »
Inte trött som i trött utan mest bara "oj vad magen börjar bli stor jag lägger mig en stund och vilar och går upp och fortsätter äta snart igen-trött", så det är nog ingen fara med det får jag känslan av. Det var inga små nu vid 6tiden, hon låg lungt och idisslade.
Det är inte hennes första killingar, alla andra killningar ska ha gått bra. Inte svettig, varm eller anfådd men lite extra rädd om baken. Ska se om jag kan få en liten bild på henne när jag är ute nästa gång :)

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 04 feb-10 kl 17:39 »
Då så, då avvaktar vi.  Som min salig Mor brukade säga:

"Barnmorskans jobb består mest av att vänta ... ;) "

Tesse

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 04 feb-10 kl 21:26 »
men det tar så lång tiiiid! *otålig*  ::)

Tesse

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 feb-10 kl 09:42 »
Jaa, nu har hon gått över nästan två veckor...  :-\ Hon är pigg och äter och det verkar inte som att nåt är fel men det borde ju hända nåt tycker jag. Djur är ju finurliga och kan hålla inne med de små om förhållandena är fel..Jag har henne  en egen box "grind-i-grind" för de andra stångar på henne och jagar runt henne, kanske att hon inte trivs? Hon brukade alltid ligga under de gamla kobåsen när hon var med de andra, jag kanske skulle sätta nån liten hydda motvarande så hon kan krypa under och lägga sig..
Om juvret mörknar något, är det bra eller dåligt?

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 12 feb-10 kl 13:11 »
Om juvret inte är ömt, så är det nog  :-[ ingen fara.

Två veckor över tiden?  Får mig att misstänka omlöpning.  Tre veckor mellan normala brunster!

Den som är jagad av sina kompisar brukar söka skydd under inredningsdelar.  Är hon trygg, vill hon säkert ha uppsikt över omgivningen.  Prata med henne, fråga genom att ändra sånt som är enkelt för Dig, så ser Du hur hon vill ha det.

Tesse

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 12 feb-10 kl 13:23 »
Nybörjarfråga, vad är omlöpning?  ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 12 feb-10 kl 13:30 »
Om ett djur inte blir parat på första löpet löper det igen, med ett för djurslaget givet intervall, och kan då bli parat igen. För de djurslag som löper med väldigt exakta intervall är detta mycket praktiskt, om man inte har eget handjur och därför använder sig av semin, eller skjutsar djuret till en lämplig hane, det är lätt att veta vilken dag som är aktuell och planera utifrån det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 13 feb-10 kl 23:40 »
Och löpa = brunsta :)  ;)  För extra tydlighet!

Tesse

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 14 feb-10 kl 19:07 »
Tack Trollmor för tydligheten  ;) Jaa men då får jag väl vänta en vecka till på mina killingar då..jösses, hur mycket ska hennes knän palla  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser