Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?  (läst 25893 gånger)

Fröken Z

• drömmer om lantliv och getter
    • Västergötland
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #40 skrivet: 13 sep-10 kl 18:45 »
åh, hej äppeltråden!
Nu vill jag ha tips på vad jag kan göra med finfina höstäpplen. Jag bor fortfarande i lägenhet i stan men har blivit varnad för att jag kommer drunkna i äpplen om ett tag, då svärföräldrarna kommer bära hit kassar.
Jag vill göra äppeldryck, äppelmos och torkade äppelringar. Vad mer kan jag hitta på? Jag vill gärna ha tips på goda recept! :) Jag kommer nu lusläsa tråden. :)

Pappis

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 13 sep-10 kl 19:13 »
Jag gör allt som alla andra skrivit samt att jag kör dom i saftmajjan. Delar dom i halvor bara. Blir bra. Spädes 1 till 5.
Mvh Pappis

Johan B

« Svar #42 skrivet: 24 sep-10 kl 09:20 »
Jag har en stor tung! fruktpress (loppisfynd) men väldigt praktisk. En sådan med träribbor och träplattor som man lägger en stor tygpåse med krossad eller fryst frukt i och sedan pressar. Musten/juicen smakar lite olika beroende på äppelsorter och år men det blir gott med många olika sorter så vi fryser in äpplena allt eftersom de mognar.

Råkar du ha en bild på fruktpressen? Det vore intressant om man kunde åstadkomma något liknande självbygge.

Jag gjorde en press enligt modellen från ett danskt TV-program, som någon annan nämnde i denna tråd. Den funkar inte så bra. Det är så att jag har skurna äpplen i ett spann och en skiva ovanpå som pressas nedåt. Sedan är det hål i spannet nedtill. Dessa hål tenderar att täppas till av mosen vilkt gör att saften inte slipper ut.
Jg borde kanske ha ett annorlunda kärl, mera hål och en tygduk runt äpplen.

Har någon annan prövat denn typ av press? Jag kan skicka bilder om intresse finns. Den är relativt enkel att tillverka.

Hälsningar Johan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #43 skrivet: 24 sep-10 kl 15:20 »
Kan ni inte lägga ut bilder här på forumet, så att alla kan se dem. Lämpligen under "Redskap och verktyg", där det finns alldeles för få beskrivningar av hembyggda redskap.

Vore jätteintressant med trådar om olika typer av hembyggda redskap, med tillverkarens/användarens tankar kring vad som fungerar bra, respektive mindre bra, och vilka erfarenheter man dragit under tillverkning och användning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 24 sep-10 kl 15:28 »
Jag brukar ha ca 200 kg äpplen från tomten, och sen nästan obegränsat, från annat håll, där man inte har tid/lust att ta tillvara.

Säljer kanske ett ton i Rosengård för ett bra pris för köparna, sedan cider, saft mos gele och vin. (Torga är kul , annars att sälja till de som torgar om man inte har tid).

Beroende på hur mycket tid jag kan lägga, blir det mer eller mindre(mindre i år pga valrörelse).
Men nog tar jag vara på ca 500 kg även i år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 26 sep-10 kl 18:04 »
Råkar du ha en bild på fruktpressen? Det vore intressant om man kunde åstadkomma något liknande självbygge.

.....

Hälsningar Johan

Jag har börjat samla lite "bra-å-ha" prylar till en juicepress.  :D

Om man kollar här : Youtubesökning på "cider press" så hittar man en del matnyttigt.

Johan B

« Svar #46 skrivet: 27 sep-10 kl 13:39 »
Hej alla äppelvänner!

Nu har jag googlat på apple cider press och då hittar man en hel del. Det är två olika mojänger: äppelkross och äppelpress.

Sätter in några länkar till videosnuttar, som visar hur det går till.

Lärdomen efter att ha gjort ett hemmabygge, ( som jag sätter bilder på efter ett tag ) är nog det att behållaren var äpplen ligger i pressen skall vara väldigt "otät". Dvs man gör en cylinder av ribbor med ordentliga springor emellan som i dessa cider pressar.

Den andra apparaten, "äppelkrossen" är betydligt arbetsdrygare att göra än äppelpressen, skulle jag gissa. Dessutom kan man stöta sönder äpplena i ett spann el dyl med en plankstump exempelvis 2" x 4".

Det lönar sig att kolla in dessa länkar, eftersom en filmsnutt säger mer en tusen ord, eller sidor.

Hälsningar Johan

Cider press

2 olika äppelkrossare, märk väl den ena är integrerad i fruktpressen.

Grinding Apples

Detailed Apple Scratter Construction Photos

signe

« Svar #47 skrivet: 27 sep-10 kl 14:13 »
Vår fruktpress har ribbor av trä (bok?) och man lägger frukten i en glesvävd påse. Vi har ingen kross utan tar fram äpplena ur frysen ca ett dygn innan de ska pressas. Då är det lätt att pressa ur juicen.

orangutang

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 16 okt-10 kl 14:21 »
Skickade detta i pm till en användare som bad om det, och tänkte att övriga i tråden också skulle få ta del av receptet på mammas goda äppelchutney! Från boken Äpplen, päron och plommon av Signe Rolf.

Äppelchutney med curry
(ca 1,3 kg)

1 kg syrliga äpplen
2 gula lökar, grovt hackade
2 dl äppelcidervinäger
4 dl socker
1 tsk salt
1 msk curry
1 msk senapsfrön
2 tsk ingefära
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 krm chilipeppar, eller efter egen smak

Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Blanda alla ingredienser i en stor kastrull. Låt dem koka samman i cirka en timme eller tills blandningen tjocknar. (Luktar himmelskt i hela huset! :D )

Häll genast massan på heta, bensoatsköljda glasburkar och sätt på lock. Chutneyn blir godast om den får mogna en månad. Om den försvaras svalt är den mycket hållbar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #49 skrivet: 16 okt-10 kl 20:36 »
hej,

jag är aktiv i detta projekt  http://www.brannlandcider.se/    mest som träd skötare och arbetare. Väldigt roligt och givande!!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Återsvinnlare

• Återsvinnlare för en grön framtid.
    • Blekinge
    • Återsvinnlarna - en glokal kurs i vardagsekologi och stadsodling
mos av det som blir över av mustningen
« Svar #50 skrivet: 25 okt-10 kl 20:06 »
Hej alla mustare!
Man kan ta tillvara resterna från en mustning på många sätt. Jag kokte mos av mina gravenstein och det blev supergod smak trots att så mycket av saften var utpressad. Glad att jag testade, lite slösigt att slänga det på komposten eller mata hönsen med sådana lyxartiklar...
 :)
Vi vet att vi står inför en framtid där vi inte kan leva som vi gör idag... varför sätter inte ALLA igång med omställningsarbete, här och nu? Vad väntar vi på? Vi måste börja bygga underifrån på riktigt. Storstadspolitik är ingen hållbar lösning. Stad och land behöver varandra.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #51 skrivet: 02 jan-11 kl 13:31 »
Vi köpte en saftmaja! Först tar vi vara på äppelsaften/juicen som blir. Sedan tar vi det som är kvar av "äppelgegget" och kör det genom passeren på hushållsassistensen och får då fin äppelmos. Väldigt enkelt och gott. Både äppelmos o saft/juice fryser vi ner.

Lycka till
Kajsa

signe

« Svar #52 skrivet: 03 jan-11 kl 19:02 »
Men i en saft-Maja gör man väl ångkokt saft? Hur blir det av äpplen - smakar inte som juice väl?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #53 skrivet: 04 jan-11 kl 20:40 »
Äppelsmör =).

Gör äppelmos men småputtra i många timmar. Som om du skulle koka knäck typ.

Blir jättejättegott.

Sockret i äpplena karamelliserar och du får en helt annan känsla än med äppelmos.
//Lina

Cederqvist

• Gotland
« Svar #54 skrivet: 13 jan-11 kl 09:57 »
hjälpte en polare att bygga en ciderpress som använde en domkraft istället för gängstål.
annars borde väl rostfritt vara ett ganska bra material för en sån grunka.

Humle

• Västerbotten
« Svar #55 skrivet: 13 jan-11 kl 10:00 »
Här är en till sorts äppelpress
Making apple cider
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gottfrid

• -
« Svar #56 skrivet: 29 mar-14 kl 22:45 »
Det enklaste är att hacka äpplena i bitar och jäsa mäsk utav som man kan koka brännvin på.Då är det ingen risk att det möglar.Håller i flera år.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #57 skrivet: 30 mar-14 kl 17:04 »
Jag torkar äppelskal och kärnhusen som blir när jag gör äppelringar till torkning och torkar det till te
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

MissT

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 30 mar-14 kl 17:55 »
Jag torkar äppelskal och kärnhusen som blir när jag gör äppelringar till torkning och torkar det till te
Så gör jag också. Blir jättegott te. Man kan strö lite kanel över så blir det ännu godare.

YLVA:)

• faveroller katter kochin
    • Dalarna
« Svar #59 skrivet: 22 jul-14 kl 16:03 »
Ang. äppelpress
Det finns att köpa på nima dom kör onlineshopping på nimaab.se
En lite mindre modell och hanteras manuellt
 :D
tanken är en plats där allt växer

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser