Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?  (läst 25894 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #20 skrivet: 20 feb-10 kl 16:05 »
i turkiet säljer de jättegott äpple te ;)

hej,

detta te innehåller noll procent äpple.... endast socker färgämne och smakämne.....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 20 feb-10 kl 16:18 »
Nuförtiden är det säkert så, men har det inte sitt ursprung i ett "äkta" te?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

signe

« Svar #22 skrivet: 24 feb-10 kl 18:16 »
Jag har en stor tung! fruktpress (loppisfynd) men väldigt praktisk. En sådan med träribbor och träplattor som man lägger en stor tygpåse med krossad eller fryst frukt i och sedan pressar. Musten/juicen smakar lite olika beroende på äppelsorter och år men det blir gott med många olika sorter så vi fryser in äpplena allt eftersom de mognar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #23 skrivet: 24 feb-10 kl 19:14 »
en sådan press vill jag också ha.... någon som har en över kanske???

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 25 feb-10 kl 16:14 »
Jag har en stor tung! fruktpress (loppisfynd) men väldigt praktisk. En sådan med träribbor och träplattor som man lägger en stor tygpåse med krossad eller fryst frukt i och sedan pressar. Musten/juicen smakar lite olika beroende på äppelsorter och år men det blir gott med många olika sorter så vi fryser in äpplena allt eftersom de mognar.
hej.. är det en sån som den danske grabben på tv hade... med en stor vev på toppen? en sån vill jag med ha ;D
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 mar-10 kl 07:48 »
Har tyvärr inga egna äpplen men har ändå god tillgång på sådana.

Äppeldricka är väldigt smidigt att göra. Görs ungefär på samma sätt som flädersaft. (man lägger äppelskivor i en kruka med vatten och lite socker (efter smak och behov sen så får det dra ett tag..)

Man kan frysa in äppelpajer i frysen! Smidigt om man får oväntat besök. :)

Annars som någon skrev: kaninmat! Eller djurmat överlag. Grisar älskar äpplen, kor och hästar också. :)

Göksbolingen

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 05 mar-10 kl 10:23 »
Har du kollat om du har ett musteri inom rimligt avstånd? På musteriet som jag frekventerar (Gärdets musteri KLässbol) får man betalt i kontanter eller färdig must. Äpplena måste vara fläckfria och friska, så man måste sortera innan leverans.

Bullerybo

• Närke
« Svar #27 skrivet: 11 mar-10 kl 20:05 »
Ja det finns ett men ej prisvärt. Då vore det bättre att investera i en dyr mustare trots allt.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 08 maj-10 kl 22:36 »
Man kan även frysa dem fint skurna i klyftor på fat innan man lägger dem i påse så de ej klibbar ihop! och använda till bakverk mm.
har själv gjort massor med äppelmuffins av dem på vintern med lite socker och kanel över, vet ej om det är rumsrent  men det fungerar bra iaf. och varma med lite vaniljsås på så är de inte att leka med :D
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Vildrosen.

« Svar #29 skrivet: 09 maj-10 kl 13:33 »
Man kan köra äpplena genom kompostkvarnen (gör bara rent den först) och låta allt rinna ner i en ren hink/hinkar. Sedan måste man pressa ut saften genom ett tyg eller låta det själv rinna. Sedan har man god jos som man kan köra i ugn i glasflaskor och sätta kork/kapsyl på. Håller sig ganska länge.

Annars som andra skrivit - koka saft, marmelad, mos, torka, frys in. Ge bort - både äpplen men även färdig gjorda produkter - alltid populärt till jul osv med hemmagjorda grejor.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 15 maj-10 kl 21:13 »
Skulle jag "mosa mycket" hade jag kört äpplena i köttkvarnen istället även om man får dela på dem lite. Det blir mindre bitar då...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Farhultaren

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 17 maj-10 kl 16:50 »
...och man kan ju alltid sätta en dunk äppelvin!

Förra helgen buteljerade vi en 25-literssats äppelvin som stått bortglömd bakom dörren i hallen sedan i höstas. Våra förhoppningar var väl inte så stora men när vi korkade upp första flaskan på kvällen så  smakade det ju riktigt gott.  Inte särskilt alkoholstarkt utan mer som en god äppelmust med vinkaraktär. Till hösten kommer vi nog att göra mer äppelvin...och  kanske borde vi glömma det bakom dörren igen

Gott om äpplen har vi som sagt så vi har fått många bra tips i denna tråd

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #32 skrivet: 24 jul-10 kl 17:22 »
Jaa! Är det någon som vet hur det tillverkas?

Jag köpte två olika sorter när jag var där, det första var iste som var som någon skrev mest socker och som ett pulver liksom.

Men det andra var bara torkade äppeltärningar som man lade i vatten och kokade upp, lät dra, och sötade själv precis som vilket fruktte som helst. Fast i turkiet tar de väääldigt mycket socker....
Så det går säkert att bara tärna och torka och förvara mörkt och torrt. yum!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 24 jul-10 kl 18:21 »
det jag menar är det med små tärnade äpple bitar.. mums..
Fjäderfän och kaniner

Vilse

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 jul-10 kl 07:08 »
Gör som jag gjorde med överflödet när frysarna var fulla.
Jag köpte billiga korgar på IKEA. Fyllde upp dom med äpplen, päron och plommon och ställde vid uppfarten med en stor skylt som sa VARSÅGOD.
Meddelade alla på jobbet som bodde i lägehnet om att dom kunde köra förbi och hämta,,ingen av dom orkade och ville att jag skulle släpa till jobbet i bil och bära in till fikarummet. (nix!) :-X
Dagen efter så hade någon hällt ut allt på vägen och stulit korgarna och skylten,,,sen hade någon kört över med bil och gjort mos. :'(

anette i bugared

• -
« Svar #35 skrivet: 25 jul-10 kl 10:28 »
Har du funderat på självplock? Om det kostar en liten slant så är folk mer angelägna än om det är gratis (konstigt men så är det.......).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vilse

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 25 jul-10 kl 20:40 »
Det var 10 minuter från sthlm city och jag trodde i min enfald att folk mitt inne i sthlm ville komma o plocka,,nix,,dom ville ha det hemburet,,och handlat i affär, annars fick det vara,,
jag fick nån misstanke om att dom ville ha besprutade äpplen som kom ifrån andra länder och att det vara mera kontrollerat än obesprutat i nåns trädgård,,nollåttor,,ruskar på huvudet,,

Terés G

• Blekinge
« Svar #37 skrivet: 28 jul-10 kl 11:39 »
Hej!
Vi håller på att lära oss att ta hand om skörden från våra äppelträd...

De mognar lite olika och vi har lärt oss att ett av träden ger mycket gott mos och skörd ungefär vart annat år = alla de äpplena blir mos!
Vi lånar en mostillsats till assistenten.

Katja är godast att torka, tycker vi. Skörd varje år = torka så mycket vi hinner.
Vi brukar svarva och torka en hel del äpplen. Förut hängde vi dem på snören, men sedan "investerade" vi i en begagnad spjälsäng som vi sågade av alla pinnarna på. Det går så klart att köpa tunn rundstav, men det blev dyrare. Sedan bygger man en ställning som kan stå framför luftvärmepumpen eller kaminen. Snabbt och gott! Förvaras i stora glasburkar, en framme på bänken åt gången, så tar de snabbt slut.

Vi brukar också göra en sorts must.
Skär 12 kg äppelbitar. (Tag bara bort blomfnaset.)
2 msk citronsyra
2 tsk natriumbensoat
12 liter vatten
På med locket till stora hinken och vänta 3-5 dagar (3 i receptet, men man hinner inte alltid med allt).
Sila av och söta efter smak. (1 dl socker / liter must i receptet, men vi har ungefär hälften.)
Ingen uppvärmning. Vi brukar frysa i plastburkar eftersom hållbarheten inte är längre än 14 dagar i receptet. Med lite Atamon i håller det som vanlig saft.

Sedan skär vi ner till vinterns pajer och fryser i plastpåsar. (Hur många äppelpajer vill man äta på ett år?) Detta är toppen att ta med när man går bort och ska laga maten ihop. Alla blir väl glada för äppelpaj på vintern!

Vinterförvaring. Vi skriver ner vilket träd frukten kommer från och vilket datum vi plockade ner den. Med åren lär vi oss vilka som håller bäst och när de ska plockas. (Inte riktigt i mål där ännu...)

I år ska vi göra äppelte också, för det låter så gott!

Lycka till med skörden till hösten!!!
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

Staffan de Vad

• Södermanland
    • Lägenhet på landet
« Svar #38 skrivet: 22 aug-10 kl 08:44 »
Hejhej, detta var en mycket spännande tråd.

Vi har nyligen (läs i förrgår) fått godkännande av våran hyresbärd att vi får länsa hans fruktträd hur mycket vi vill, det gråpäron, äpplen av olika sorter (har inte en aning om vad för sorter dock) och ett par rabarberdjungler och vinbärssnår.
En väldigt bra sak man kan göra med äpplen man inte kan göra av med själv eller hunna göra något med, prova att sätta upp annonser i de lokala stallen om du får. Hästmänniskor brukar kasta sig över fallfrukt och annan frukt. Hör om du kanske kan få leverera till lokala konditoriet om de vill ha till pajer, kakor och annat. Sätt ut annons i din mataffär  :).
Annars brukar vi låta det sista gå till älgarna och vildsvinen vi har här, naturen och djuren ska ju ha sitt också.

Vi har också nyligen blivit frälsta av lantlivet då vi flyttade ut till en lägenhet på en villa. Tur att man bor nära antroposofernas högborg Järna så man kan kika lite på deras höstmarknad  ;D.
Staffan de Vad, tornerspelsryttare, massör, lärarstuderande och förälskad i livet på landet.
Pysslar med historiskt återskapande överlag, men med störst inriktning på medeltid. Det man kallar living history.

orangutang

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 13 sep-10 kl 15:14 »
Precis som Guld brukar min mamma koka äppelchutney. Det luktar ljuvligt i hela huset av alla kryddor när man koker den och den färdiga chutneyn passar till allt möjligt - inte bara indisk mat! Tyvärr har jag inte receptet, men finns intresse ska jag be om det, annars finns det flera varianter på nätet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

193 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser