Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En meter ved???  (läst 9078 gånger)

nappe

En meter ved???
« skrivet: 30 mar-06 kl 19:15 »
Om jag köper en kubikmeter ved,hur mycket mer eller midre får jag ?
En meter sågat i längder som jag får kapa o klyva själv.

En meter kluven uppslängt i en hög.

En meter kluven o stuvad .
Kan tyckas underligt men många säljer färdikluven ved
som bara kastas i en hög.Kan ju inte bli mycket på en
kubikmeter jämfört med om den är stuvad.
Någon som har synpunkter vilket som lönar sig bäst ?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:En meter ved???
« Svar #1 skrivet: 30 mar-06 kl 19:36 »
Här frågar man ifall det är flåad (staplad) eller lös ved. Men hur mkt. mer eller mindre det blir i slutändan, vet jag inte.

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 30 mar-06 kl 19:40 »
Staplad är ju klart mest ved, kan inga siffror men säkert 30% mer än i hög. Vet inte hur många som säljer "på staplat" vis?
Har ibland sett kubikboxar fulla med staplad ved på ett ställe i Bergkvara (Södra Kronoberg). Dom har verksamhet för utvecklingstörda som hugger ved, kanske finns liknande på din ort????
/Attis

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 30 mar-06 kl 19:43 »
Ja, här i Skåne/Småland (ibland är det svårt att veta vilket) är självklart kubikpriset olika beroende på om det är fastmeter eller lösmeter. Så om du köper lösmeter och sedan staplar veden, så ser det klart ut som om du har gått miste om en del...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

torparn

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 30 mar-06 kl 20:43 »
en 'kubikmeter' på hög -eller vält från släp eller dylikt- motsvarar inte mer än I BÄSTA FALL 60% av enkubik kluven, staplad ved. Detta senare är nog vad de flesta av oss tänker på när ordet kubik nämns.

För att sen ytterligare krångla till det så ska tydligen skogskubik vara något annat.

Helt klart är i a f att om jag köper 3-meterslängder, sågar och klyver och sen säljer som kubik på hög så blir det pengar över :)

Det här är svårt. Jag har köpt längder av en skogsägande granne. Så kommer han hem med ett traktorsläp och ställer av därhemma, och säger att det tar 20 kubik, och att masavedspriset är 275:-/kubik. Då undrr man ju om jag betalar 275 spänn för luften mellan stammarna också ???

Sen kan man ju köpa 0,05 kubik (?) i en liten säck för 60 spänn på bensinmacken oxå! 8)
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 30 mar-06 kl 20:45 »
http://goto.glocalnet.net/waggetorp/prisjamforelser.htm

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3079

http://www.vastgotahemved.se/3.html

http://www.skogssverige.se/fragaom/detail.cfm?Id=2794

Citera
Det här är svårt. Jag har köpt längder av en skogsägande granne. Så kommer han hem med ett traktorsläp och ställer av därhemma, och säger att det tar 20 kubik, och att masavedspriset är 275:-/kubik. Då undrr man ju om jag betalar 275 spänn för luften mellan stammarna också

Levererar man massaved till industrin får man betalt per fastkubikmeter under bark (m3f ub).
Det är den beräknade virkesvolymen med barken borträknad.
Det krävs mycket träning för att avgöra fastkubikvolymen utan att sänka ner hela traven i vatten.

En trave 3-metersved för bränsleändamål brukar mätas i travat mått (m3t).

Kolla volymjämförelserna särskilt i översta länken.

Om bonden säger att massavedpriset är 275 kr/m3 och hänvisar till vad han får betalt av industrin,
så menar han egentligen fastmeterpriset.

1m3t = 0,50 - 0,70m3f (medel 0,63 m3f).
Krokigt och klent virke ger förstås lägre fastvolym i traven.

Omräknat till travat mått skulle medelpriset bli 275 kr x 0,63 = 173 kr.

Det är ingen naturlag av vedköparen ska ha samma pris som t ex massavedindustrin.
Priset avgörs mellan säljare och köpare i varje enskilt fall.

Men om du absolut vill se det så, fick du alltså betala fullpris för luften mellan veden också...   ;D  ;D  ;D

« Senast ändrad: 30 mar-06 kl 21:53 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 30 mar-06 kl 21:18 »
Sen kan man ju köpa 0,05 kubik (?) i en liten säck för 60 spänn på bensinmacken oxå! 8)

Att kunna men inte vilja...  8)

För att slippa bli besviken är det klart lättast att fråga säljaren vad som gäller, innan det ligger alltför dyr ved i alltför liten mängd hemma på gården...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Suresh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 apr-06 kl 08:29 »
Jag hämtade undan nedhuggen asp och björksly från ett landfylle med lastbil.

Ett lass har räckt två vintrar.

Klart billigaste alternativet.  ;D. Nästa år skall jag erbjuda kommunen att ta bort några stora fallna bjässar som fortfarande ligger runt häromkring efter Gudrun...

Annars började matematikläraren i mig grunna över staplingsproblemet.

jag kanske återkommer....

eka

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 apr-06 kl 22:20 »
På den tiden man kolade och sålde så var det en teknik att fylla kolryssor (eller hur det stavas) med så den blev full med så lite kol som möjligt.
Min far berättade att det gälde att inte blanda stora och små utan jämn storlek gjorde var bäst för förtjänsten.

Bara för matematikläraren i dig ;)
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

87 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser