Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maedi-Visna programmet  (läst 6918 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Maedi-Visna programmet
« skrivet: 10 apr-06 kl 19:02 »
Har ni anslutit era Får till Maedi-Visna programmet ?

Verkar bra att det finns både den förenklade och den som ger M-status att välja på numer. Förr fanns ju bara M-status varianten... :-\

Rosa M-1
« Senast ändrad: 11 apr-06 kl 17:48 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

• Lappland
Re:Maedi-Visna programmet
« Svar #1 skrivet: 11 apr-06 kl 11:28 »
Hej
Jag har gått med i en förenklade maedi-Visna kontroll.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Desirée

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 apr-06 kl 11:52 »
Japp, mina gutefår är med!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 11 apr-06 kl 14:33 »
Jag har precis "beställt" 5 tackor (tacklamm) som är dräktiga med ett lamm var. Dessa har M3-status och det vill jag förstås fortsätta med. Var kan jag läsa mer om reglerna för detta och var anmäler man sig? Ja, nu börjar snart min karriär som fårägare och trots alla böcker jag läst känns det inte som om man kan någonting.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 apr-06 kl 17:45 »
http://www.svdhv.org/anmalan/anmalningsFormular.asp

När de tagit emot Din anmälan skickar de en bekräftelse på denna genom en förbindelse (avtal om anslutning) och information. Av informationen framgår bl a kostnaderna för programmen.  ;D

Vad kul "javill" det är spännande när man köpt sina första egna får  :)
Har du skaffat produktionsplatsnummer och Fårjournal ?
det är absolut bäst om du har det innan du köper/hämtar dina får.
Mvh Rosa
« Senast ändrad: 12 apr-06 kl 08:07 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gunnel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 apr-06 kl 09:21 »
Självklart är vi med i programmet!

Ps Ny lamm i morse!
Se hemsida för fler bilder

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 12 apr-06 kl 10:12 »

Vad kul "javill" det är spännande när man köpt sina första egna får  :)
Har du skaffat produktionsplatsnummer och Fårjournal ?
det är absolut bäst om du har det innan du köper/hämtar dina får.
Mvh Rosa

Antecknar genast på att göra listan. Får jag det genom Jordbruksverket?

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #7 skrivet: 12 apr-06 kl 10:54 »
Också med i programmet. Eftersom mina tackor hade M3-status när jag köpte dem, så var det enkelt att gå med för att bevara den. Spar ju in några slantar på att inte behöva köra stegen från början. Dock hoppas jag att de flesta ansluter sig. Det blir ju lättare att få tag på avelsdjur på så sätt.

Produktionsplatsnr o Fårjournal:
Ja, det hittar du på Jordbruksverkets sida. Lite svårt att hitta, men här är bläddringsvägen:
(Startsida | Djur & veterinär | Djurmärkning, CDB och övriga djurregister)
Där kan du ladda ner anmälningsblanketten. Fårjournalen finns där att beställa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 12 apr-06 kl 14:13 »
Tack för guidningen på Jordbruksverkets sida!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 09 jan-07 kl 15:46 »
Lammbonden Bertil Gabrielsson har tvingats slakta 200 tackor i höst, sedan de insjuknat i lammsjukdomen maedi-visna.

källa:Radio Gotland

poze

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 09 jan-07 kl 17:52 »
maedi-visna programmet kommer med all säkerhet att bli krav på att vara med i inom kort.. och än så länge är det subventionerat eller? kommer nog inte bli billigare sedan i alla fall.. så jag tycker alla borde vara med.. om inte annat fall för att kunna låna ladugård / låna baggar etc..

ha det goott
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Sirpa

• -
« Svar #11 skrivet: 27 feb-07 kl 22:26 »
Du kan få EU-ersättning när du håller djur (genbanksintyg) av raser som finns med på EU:s lista över utrotningshotade svenska husdjursraser.
Dessa är Får:
Ryafår  
Finullsfår  
Gutefår  
Allmogefår (dala pälsfår, roslagsfår, skogsfår)  

Besättningar med får ska vara anslutna till förenklad kontroll eller program för bekämpning av viruset Maedi-Visna.
Får och getter ska ha satts in i avel för att ge rätt till ersättning.
Får, get 0,15 djurenhet= 150:-
Om totala ersättningen understiger 1 000 kronor betalas den inte ut.
Höns och Liljor i min trädgård.

trädman

« Svar #12 skrivet: 05 mar-07 kl 00:29 »
Ja!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #13 skrivet: 05 mar-07 kl 07:17 »
Du kan få EU-ersättning när du håller djur (genbanksintyg) av raser som finns med på EU:s lista över utrotningshotade svenska husdjursraser.
Dessa är Får:
Ryafår  
Finullsfår  
Gutefår  
Allmogefår (dala pälsfår, roslagsfår, skogsfår)  

Besättningar med får ska vara anslutna till förenklad kontroll eller program för bekämpning av viruset Maedi-Visna.
Får och getter ska ha satts in i avel för att ge rätt till ersättning.
Får, get 0,15 djurenhet= 150:-
Om totala ersättningen understiger 1 000 kronor betalas den inte ut.

Grundersättningen är 800:- för får, tillkommer 150:- per får, så det behövs två st för att få bidraget. Det är min tolkning. Jag har fem, har jag fel blir det inga pengar.

Dessutom måste djuren från i år vara registrerade hos Fårkontrollen för EU-bidrag, det är den vägen som Länsstyrelsen skall kontrollera att man har fåren. Har man inte gjort detta än kan det bli lite bråttom, verkar ta sin lilla tid för Fårkontrollen att fixa detta, skickade in mina för snart en månad sedan, men har ännu inte blivit inlagd. Verkar bli en kostnad typ 600:- tyvärr.

Även om man inte söker bidrag för lantras, så är MV-anslutning lämpligt om man vill förbättra möjligheten att sälja livdjur.

Har man en liten besättning (som jag), så kommer bidraget ätas upp avkostnaden för MV-tester och registreringen hos Fårkontrollen. Man kanske får se EU-bidraget som ett bidrag för MV-anslutning.

Också med i MV-programmet. Köpte från M3-besättning, så jag har tillfälligt M3-status i väntan på test till hösten. Går det bra (varför inte?), så får jag direkt permanent M3-status. Skall man börja är det alltså bäst att köpa från M3-uppfödare.

Läs reglerna. Är du med i programmet och besöker en annan besättning så skall exempelvis skor och stövlar tvättas så man inte får hem ngn avföring. Borde väl egentligen också gälla bildäck, om man kör på en förorenad gårdsplan.
« Senast ändrad: 05 mar-07 kl 07:21 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 05 mar-07 kl 21:08 »

Har man en liten besättning (som jag), så kommer bidraget ätas upp avkostnaden för MV-tester och registreringen hos Fårkontrollen.

Det är sant att det kostar att vara med i MV-programmet men, de "sponsrar" veterinärräkningen för testningen. Jag anmälde mig till det lilla paketet och fick hela veterinärräkningen betald för när han var här och testade mina får som hade tillfällig M3-status (inköpta med den statusen). Sen ingår två parasitprov om året också så jag ska snart skicka in årets första.

Sirpa

• -
« Svar #15 skrivet: 05 mar-07 kl 23:55 »
Också med i MV-programmet. Köpte från M3-besättning, så jag har tillfälligt M3-status i väntan på test till hösten. Går det bra (varför inte?), så får jag direkt permanent M3-status.

Inte permanent du måste testa vart tredje år !!

källa:
uppnås M3-status = maedi-visna fri besättning. Därefter måste status upprätthållas regelbundet för att besättningen ska behålla sitt maedi-visna fria status. Provtagning för verifiering av M3-status görs för närvarande vart tredje år.
Höns och Liljor i min trädgård.

Anna.D

« Svar #16 skrivet: 06 mar-07 kl 07:22 »
tycker att det är så tråkigt att man måste ha minst 5 st för att få ansluta sig till det riktiga programet.jag har själv bara en bagge och en tacka men har ändå genbank och jag får nöja mig med det förenklade programet.hade gärna tagit proven så att jag fått m3 status.Mina får kommer från en besättning med m3 status från början/Anna

Henning

« Svar #17 skrivet: 06 mar-07 kl 11:34 »
tycker att det är så tråkigt att man måste ha minst 5 st för att få ansluta sig till det riktiga programet.jag har själv bara en bagge och en tacka men har ändå genbank och jag får nöja mig med det förenklade programet.hade gärna tagit proven så att jag fått m3 status.Mina får kommer från en besättning med m3 status från början/Anna
Visst är det trist för de som har några enstaka djur men det finns en bra förklaring. Analysmetoden går ut på att identifiera djur vars immunförsvar reagerat mot det virus som ger maedi. Hos en del av djuren utvecklas inte antikroppar mot sådant virus och de kan därför inte avslöjas med blodprovsanalyser. I en stor besättning kommer smittan att spridas till flera djur och då upptäcks den lättare. Metoden fungerar således på flocknivå men är inte säker på individnivå. Låt oss anta att 5 % av djuren är smittbärare utan antikropparna visar det. Då skulle teoretiskt sett var 20:e  smittad besättning som endast består av ett djur, inte upptäckas trots provtagning. Man har gjort statistiska beräkningar och kommit fram till att mindre än 5 djur i en flock ger för hög osäkerhet. Att man måste upprepa provtagningarna innan friförklaringen har liknande bakgrund. Det har hänt att det blivit bakslag även i M3-besättningar.
Fortfarande står huvudparten av landets får utanför programmet men det viktigaste är att livdjursförsäljning enbart sker från maedifria besättningar.
« Senast ändrad: 06 mar-07 kl 11:35 av Henning »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 06 mar-07 kl 13:58 »
På allmogefårets årsmöte kommer vi att prata om just detta med små besättningar o mv programmet..

Bl a att man skall kunna gå ihop o provta djuren så man får i hop tillräckligt många får... men det gäller ju att alla är införstådda och bara köper mv fria nya baggar tex...
så att man kan komma vidare i programmet.

så vi i föreningen hoppas att så många medlemmar som möjligt kommer på årsmötet i hassela och och att vi får en bra diskution efter som Göran Karlsson från fårhälsovården kommer-  och vi hoppas att vi skall kunna arbeta fram når förslag hur vi skall kunna gå vidare med detta...

Har man allmogefår så brukar man ju sälje en del livdjur... så det är ju viktigt att de är friska så man inte sprider smitta i onödan.
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 24 sep-07 kl 22:04 »
Läst nu i Sept  2007

Hittills har sjukdomen hittats i nästan 400 besättningar i Sverige. Omkring 15 000 vuxna djur har slaktats ut och minst lika många lamm.
Inom programmen har omkring hälften av alla får i Sverige testats.

Enligt Göran Karlsson som är veterinär vid Svenska djurhälsovården finns uppskattningsvis 100 000 får som inte ingår i de frivilliga programmen. Främst är det små hobbyuppfödare som inte tagit steget och kontrollerat sina djur. Dessa utgör ett hot mot större uppfödare vars besättningar är bekräftat friska.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=42390&a=Svårt%20få%20koll%20på%20dödligt%20fårvirus

Dela detta:

* Inloggade just nu

113 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser