Du kan få EU-ersättning när du håller djur (genbanksintyg) av raser som finns med på EU:s lista över utrotningshotade svenska husdjursraser.
Dessa är Får:
Ryafår
Finullsfår
Gutefår
Allmogefår (dala pälsfår, roslagsfår, skogsfår)
Besättningar med får ska vara anslutna till förenklad kontroll eller program för bekämpning av viruset Maedi-Visna.
Får och getter ska ha satts in i avel för att ge rätt till ersättning.
Får, get 0,15 djurenhet= 150:-
Om totala ersättningen understiger 1 000 kronor betalas den inte ut.
Grundersättningen är 800:- för får, tillkommer 150:- per får, så det behövs två st för att få bidraget. Det är min tolkning. Jag har fem, har jag fel blir det inga pengar.
Dessutom måste djuren från i år vara registrerade hos Fårkontrollen för EU-bidrag, det är den vägen som Länsstyrelsen skall kontrollera att man har fåren. Har man inte gjort detta än kan det bli lite bråttom, verkar ta sin lilla tid för Fårkontrollen att fixa detta, skickade in mina för snart en månad sedan, men har ännu inte blivit inlagd. Verkar bli en kostnad typ 600:- tyvärr.
Även om man inte söker bidrag för lantras, så är MV-anslutning lämpligt om man vill förbättra möjligheten att sälja livdjur.
Har man en liten besättning (som jag), så kommer bidraget ätas upp avkostnaden för MV-tester och registreringen hos Fårkontrollen. Man kanske får se EU-bidraget som ett bidrag för MV-anslutning.
Också med i MV-programmet. Köpte från M3-besättning, så jag har tillfälligt M3-status i väntan på test till hösten. Går det bra (varför inte?), så får jag direkt permanent M3-status. Skall man börja är det alltså bäst att köpa från M3-uppfödare.
Läs reglerna. Är du med i programmet och besöker en annan besättning så skall exempelvis skor och stövlar tvättas så man inte får hem ngn avföring. Borde väl egentligen också gälla bildäck, om man kör på en förorenad gårdsplan.