Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maedi-Visna programmet  (läst 6916 gånger)

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
Re:Maedi-Visna programmet
« Svar #20 skrivet: 26 sep-07 kl 12:52 »
Hej!

Någon som vet om det blivit några ändringar ang antalet får och möjligheten att ansluta sig till MV-programmet? Jag har en liten flock på 3 vuxna tackor och tre lamm, två nya tackor är på ingående från en MV-fri besättning. Skulle ju givetvis köpt MV-fritt från början men så går det när man inte är tillräckligt insatt från början.

MVH

Viktoria

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 26 sep-07 kl 14:01 »
Läste MV-reglerna från Mars 2007.

"För att få provtas måste besättningen bestå av minst 5 får, som är äldre än 36 månader och födda i besättningen alternativt ha vistats minst 36 månader tillsammans i samma besättning."

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 14:14 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 26 sep-07 kl 15:58 »
Ja, det vore verkligen önskvärt att alla anslöt sig till Maedi Visna-programmet. Har hört mig för på ett antal annonser där man annonserar ut gotlandsfår som ser jättefina ut (ska utöka min besättning). Men, varje gång är det samma svar, nä vi har inte M3-status och så faller det platt med det.  :(
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #23 skrivet: 26 sep-07 kl 18:48 »
Hej!

Jag som då har börjat i fel ände sitter här med mina får och vill utöka, då får jag alltså utöka med MV-fria och vänta tills jag fått tillräckligt många och sedan gå med eller? Hur gör man? Har hållt på med hästar i hela livet men detta tyckte jag var mkt komplicerat!

/Viktoria

Falin

• -
« Svar #24 skrivet: 26 sep-07 kl 18:55 »
Om man köper M3-tackor räcker det att man har 5 st som är över 12 månader gamla för att få påbörja programmet.

Men har man inte det, utan ska börja från början så måste det fortfarande vara 5 st, men de måste vara över 36 månader och födda i besättningen, eller bott ihop i samma besättning i 36 månader. Så då tar det ju ett tag innan man kan påbörja programmet....

Innan fanns det en förenklad MV-kontroll, jag vet inte om den finns kvar? Man fick inte M-status, men åtminstone reda på om det fanns i besättningen eller inte.

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #25 skrivet: 27 sep-07 kl 11:22 »
Om man köper M3-tackor räcker det att man har 5 st som är över 12 månader gamla för att få påbörja programmet.

Innan fanns det en förenklad MV-kontroll, jag vet inte om den finns kvar? Man fick inte M-status, men åtminstone reda på om det fanns i besättningen eller inte.

Ja visst skulle man köpt MV-fritt från början men nu är det ju som det är och det gäller att göra det bästa av situationen. Köper man MV-fritt nu så för man ju iallafall inte in mer elände än vad som eg redan finns. Jag har läst runt lite och undrar om det är så att det är får som står i stall som löper högre risk att drabbas än de som går ute året runt (med tillgång till skydd förstås)? Vore ju mer logiskt i och för sig att smittan lättare sprids inne i stall eftersom man aldrig kan få luften att cirkulera som utomhus mer djur på mindre yta sas.

MV-programmet är ju uteslutet för mig pga att jag har för få djur men jag får väl se det på sikt kanske man kan göra en förenklad koll om något år och se.

När ni köper in nya djur som jag ju tänkt göra sätter ni dom då i karantän på enskild plats på gården i 14 d som man kan läsa i litteraturen?

MVH

Viktoria

Fåraherden

• -
« Svar #26 skrivet: 27 sep-07 kl 12:07 »
Har skjutit och skjutit på MV-programmet av olika skäl. Känner att jag borde gå med men har lite undringar. Vad kostar blodprovet per djur? Måste man ta provet på alla djur? Någon som vet?
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #27 skrivet: 27 sep-07 kl 12:36 »
Vad kostar blodprovet per djur? Måste man ta provet på alla djur? Någon som vet?

Detta gäller 2007:
En (1) provtagning inom MV-programmet är subventionerad, vilket innebär att analyser, material och statustilldelning är kostnadsfri. Man ersätts dessutom med 700 kr exkl moms för veterinärkostnaden.

Kostnader för provtagningar inom MV-programmet
Vid upprepade provtagningar betalar du enligt tabellen nedan samt den totala veterinärkostnaden. Kostnaden gäller t.o.m. 2007 och kan komma att ändras.
Antal prov (st) Pris exkl. moms
1-10 400 kr
11-20 600 kr
21-40 800 kr
41-70 1200 kr
71-100 1600 kr
101-> +600 kr/50 provtagna

Och ja ALLA måste provtas annars är det ju helt bortkastat !
« Senast ändrad: 29 sep-07 kl 09:30 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 27 sep-07 kl 17:45 »
Jag har testat en gång. Köpte djur med M3-status när jag började med får och hittills har det inte kostat något. Om ett par så måste jag prova igen och då kostar det enligt Rosas inlägg (med reservation för prishöjningar).

Mitt tips är att ringa till Fårhälsovården och höra med dem vad som är lämpligt i ditt fall ViktoriaG.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #29 skrivet: 27 sep-07 kl 20:23 »
Mitt tips är att ringa till Fårhälsovården och höra med dem vad som är lämpligt i ditt fall ViktoriaG.

Ja, jag ska göra det får vi se vad de säger, tackar för all info!

/Viktoria

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #30 skrivet: 29 sep-07 kl 23:50 »
Innan fanns det en förenklad MV-kontroll, jag vet inte om den finns kvar?
Man fick inte M-status, men åtminstone reda på om det fanns i besättningen eller inte.

Den finns kvar fast den kostar typ 300 kr mer nu än tidigare.

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #31 skrivet: 01 okt-07 kl 13:01 »

Nu har jag varit i kontakt med representant för Fårhälsovården och ska få material för provtagning hemskickat. Så får Distr. vet komma och ta proverna. De rekommenderade att jag tog prov på mina tackor för att se om det finns smitta bland dom. Jag får ju inget MV-status förrän om flera år men jag vet iallafall lite mer om mina enskilda individer. Ansluta mig till programmet kan jag ju inte då jag har för få djur.

Så så får det bli.

/Viktoria

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #32 skrivet: 25 okt-07 kl 13:06 »
Nu har jag kontrollerat mina tackor. Jag kontaktade Fårhälsovården och fick provmaterial hemskickat sedan hardistr. vet varit här och tagit proverna. Fick så svar i början på veckan att ingen av mina tackor bar sjukdomen dvs neg prov resultat. Om ett år ska jag ta nytt prov och kan om även det blir neg få MV status. Känns skönt att vara på rätt köl. På måndag ska vi hämta två tacklamm  och en bagge från ytterligare en annan besättning. Dessa är MV-fria och baggen är 4 år snäll och G-märkt.

/Viktoria

freeky

• Gäst
SV: Maedi-Visna programmet
« Svar #33 skrivet: 17 jun-08 kl 14:28 »
Hallå, här verkar det finnas kunskap, vill ni dela med er? Vi, dvs. mor och jag, köpte 7 tackor med lamm för några veckor sen. Enligt säljaren har dom M3-status men problemet är att vi inte fått nåt intyg. Han skulle komma med det, men det är bara att inse att han inte kommer att göra det. Hur gör man då? Kan man begära kopia nånstans ifrån? Och vad måste vi göra för att behålla M3-status?

Birgit

« Svar #34 skrivet: 17 jun-08 kl 15:00 »
Ta reda på hans ppnr hos SJV, tror man kan gå den vägen för att kolla upp honom hos djurhälsåvården? Kanske kan de söka på namn också?
MV-intyget ska ju följa med när man köper. Vet du freeky om de är registrerade i kontrollen?

Finns en hel del folk som inte är anslutna tyvärr! Har varit med sedan -96 ;)

Camillur

« Svar #35 skrivet: 18 jun-08 kl 11:33 »
En annan sak ang. MV-kontrollen.
Jag hade kontakt med dem härom dagen och fick då reda på att gränsen på minst 5 vuxna djur för att få ta prover är lite flytande. Jag har bara fyra vuxna och är uppsatt för provtagning redan nu i höst (då jag har haft dem i ett år).

Ville bara berätta...

Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

113 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser