Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bönorna kokar över  (läst 1450 gånger)

Hemikring

• Gäst
Bönorna kokar över
« skrivet: 19 apr-06 kl 09:36 »
När jag kokar bönor så kokar det alltid över i början. Vad kan man göra för att det inte ska koka över?

Eulalia

• Gäst
Re:Bönorna kokar över
« Svar #1 skrivet: 19 apr-06 kl 11:24 »
Förbered genom att ha bönorna i blöt 1 dygn före koket.
Gärna i 2 vatten, dvs släng första vattnet (vattna växterna med det), och låt dem ligga i blöt en andra omgång i nytt vatten, så de lakas ur lite..

Använd större gryta och fyll den inte ända upp, koka på lägre värmen, skumma av kontinuerligt i början av koket..

ha i ett par vitlöksklyftor och gärna några lagerblad, detta sägs motverka gasbildningen som man annars får av bönmat...samt ger bättre smak på bönorna ju.

« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 11:25 av Eulalia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 19 apr-06 kl 12:17 »
Ha högre kastrull och skumma väl.

Ett tips mot gaser från baljväxter är att ha en aning bikarbonat i blötläggningsvattnet.

LizahSinnett

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 apr-06 kl 20:28 »
Tips mot gaser: lägg i en bit konbu-alg i blötläggning och vid kokning.
Byt oxå vatten ett par gånger. Jag blötlägger i ett vatten, kokar upp i ett (några minuter) och kokar sedan färdigt i ett tredje.. Hade mycket gasproblem innan jag kom på detta, och fick även skrubba spisen att antal gånger för att det kokade över.. :)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #4 skrivet: 06 maj-06 kl 11:40 »
Häll i en skvätt olivolja så kokar det inte över  ;)
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser