Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bäst värmesystem till nybygge?  (läst 11766 gånger)

Tacitus

• Ångermanland
SV: Bäst värmesystem till nybygge?
« Svar #20 skrivet: 23 apr-10 kl 21:35 »
Kravet på nybyggnation i Sverige är att energiförbrukningen ska ligga maximalt 110-150 kwh per kvadratmeter och år (beroende på var i landet), med elvärme ligger energikravet då på 75-95 kwh/år då kraven på eleuupvärmda hus ställs hårdare än hus som värms med tex biobränsle.

Energiförbrukningen från ett "normalt" nybygge är inte försummbar mao, kan tillägga att det finns en del relativt nya byggnader som ligger på 200 kwh/år i energiförbrukning till följd av att dessa är felkonstruerade med för stor fönsterarea m.m.

Att komma ner i energiförbrukning innebär som regel också att man har mekanisk frånluftsventilation där man kan värmeväxla frånluften för energiåtervinning vilket även det kräver något utrymme att ställa prylarna i.

Någon form av maskinrum är att betrakta som ett krav i alla moderna hus, man måste helt enkelt ha nånstans att ställa alla "lådor" - ett sånt rum behöver inte vara särskilt stort, 3-4 m2  räcker långt. Dessutom går det att bygga väldigt mycket billigare än 20 000 per m2 en tumregel är att man bygger fribärande hallar för 1000-1500 + moms per m2.

20 000 per m2 är ockerpris, vilket visserligen en del människor av nån outgrundlig anledning betalar men det är lik förbaskat alldeles ohemult dyrt.

När det gäller uppvärmning är det mera rättvisande att titta på hur många kwh det går att hålla huset varmt ett dygn, då drar det iväg ganska snabbt på "kilowatten".

« Senast ändrad: 23 apr-10 kl 21:39 av Tacitus »

frankku

« Svar #21 skrivet: 24 apr-10 kl 09:38 »
Hejsan!
Vet inte om jag blir så mycket klokare av alla svar, men är ändå tacksam att folk skriver. Det är ju tydligt att detta tål att tänkas på en hel del. jag kan hålla med om att huspaketet är bristfälligt i den bemärkelsen att det inte finns något sk tekniskt ytrymme, som annars brukar finnas i de flesta hus. Jag vet inte ens vart det är tänkt att man ska ha varmvattenberedaren. En början är ju givetvis att prata med husföretaget och se vad dom har för lösningar och till vilket pris.
Givetvis skulle man kunna göra några mindre förändringar för att få in ett sånt utrymme. Har själv funderat på om man skulle ha garage och förråd i direkt anslutning till huset på den kortsidan som ändå inte har fönster och i det utrymmet får in nån form av värmesystem etc. men det kanske blir väldigt fult?
När det gäller bergvärme så undrar jag om det är en fördel eller nackdel att berget börjar redan en meter under markytan, innebär det att man inte behöver borra så djupt eller innebär det att det blir dyrare för att det är svårare att borra i berg?

det var detta så långt...

frankku

« Svar #22 skrivet: 24 apr-10 kl 12:03 »
Har nu hunnit kolla runt bland en massa andra husföretag, och det finns i stort sett inga modeller i vår pris och storleksklass som har ett så kallat tekniskt utrymme! Och inte särkilt många i dom andra klasserna heller.
Helt sjukt egentligen, men jag tror att det här är väldigt vanligt med luftvärmepump kombinerat med kaminer och eller elelement.
Den iden som Tacitus kom med är faktiskt inte dum, man kan helt enkel sätta in en toastol och ev handfat i duschutrymmet vid bastun och använda toan på nedervån som rum för tekniken, dvs uppvärmning mm.
Mycket bra ide!
Nu när utrymmet finns är det fortfarande frågan vad man ska stoppa in där :)
Kanske bergvärme inte är helt dumt, kombinerat med solfångare för sommaren...

Digger

« Svar #23 skrivet: 24 apr-10 kl 19:03 »
Har nu hunnit kolla runt bland en massa andra husföretag, och det finns i stort sett inga modeller i vår pris och storleksklass som har ett så kallat tekniskt utrymme! Och inte särkilt många i dom andra klasserna heller.
Helt sjukt egentligen, men jag tror att det här är väldigt vanligt med luftvärmepump kombinerat med kaminer och eller elelement.
Den iden som Tacitus kom med är faktiskt inte dum, man kan helt enkel sätta in en toastol och ev handfat i duschutrymmet vid bastun och använda toan på nedervån som rum för tekniken, dvs uppvärmning mm.
Mycket bra ide!
Nu när utrymmet finns är det fortfarande frågan vad man ska stoppa in där :)
Kanske bergvärme inte är helt dumt, kombinerat med solfångare för sommaren...

Firman jag jobbar åt bygger allt du vill ha, så ett pannrum vill du ha, så får du det. Dock bygger vi bara på västkusten i Göteborgs närhet .

1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

sub rosa

« Svar #24 skrivet: 24 apr-10 kl 19:53 »

Till saken! En vedpanna med vattenburen golvvärme och gott om accumulerat vatten är mitt förslag. Man kan som min kompis gjort, bygga ett separat stort garage med pannrum, bastu, och stort vedförråd i ett, samt kulvertera golvvärmesystemet in i huset. Du slipper all sot, skit och vedhantering i själva huset! :D Sen kan man visst, som du säger, ha eldstäder inne för mys, strömavbrott mm.

Vill bara understryka det jag skrev tidigare och belysa det fiffiga i lösningen!
-Kompetera med solvärmepaneler på garagetaket för varmvatten sommartid vetja!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

frankku

« Svar #25 skrivet: 02 maj-10 kl 11:30 »
Hej igen!!
Nu är läget lite förändrat, vi var och tittade på tomten igår och utrymmet som huset skall placeras på är lite mindre än vi tänkt eftersom det finns en otroligt vacker sten/kulle som vi gärna vill behålla. Därför funderar vi på strunta i ett sep garage och bara ha ett garagetak och förråd i anslutning till huset.
Husmodellen är något större, helt plötsligt är vi uppe i 147 kvm, jag som hela tiden tjatat om att vi vill ha ett litet hus :)
Jag tänker i alla fall att den bästa lösningen med värmesystemet skulle vara vattenburengolvvärme i hela nedervån med bergvärme som källa, bergvärmepumpen skulle få plats i nuvarade tvättstugeområde. därtill en kamin i vardagsrummet, som är öppet tillsammans med kök och matsal. Frågan är då öv, behöver man verkligen dra in nån form av vattenburen värme där? Värmen stiger ju uppåt osv. vi skulle ju kunna ha en liten kamin i ett av sovrummen där uppe också om det skulle bli extremt kallt. Jag tänker mig annars att vi mest sover där och det därför inte gör så mycket om det är nån grad kallare där än nere.
det ska ju till och med vara nyttigt sägs det...

Var tror ni om denna idè?

Meritaton

« Svar #26 skrivet: 02 maj-10 kl 12:15 »
Jag bor i mellersta finland och vi hade runt -39 grader när de var som kallast. :D
Många här har installerat luftvärmepumpar i husena, dock ska de va lite mer dimension än vad huset är för att göra effekt, men dessa har klarat kylan riktigt bra och det har varit varmt i husen.

Så skulle vi bygga hus idag så skulle vi sätta in luftvärmepump, jordvärme, golvvärme i huset och även en bra öppenspis med kanal i huset som kan värma upp då de blir elavbrott.

För då det blir elavbrott så är man riktigt strandsatt och blir det långvariga elavbrott mitt i vintern är man riktigt körd. I dagens läge måste man vara förutseende.

Jag vet en familj i min närhet som har just en bra eldstad mitt i huset med kanaler i taket som värmer och de har verkligen funkat riktigt bra.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 03 maj-10 kl 23:47 »
Största nackdelen med luft-luft är att dom har usel "utväxling" när det är -20, dom delarna på året är dom likvärdigt med direktverkande el.

Det blir varmt även med direkt-el... men det blir onödigt hög elförbrukning och elpriserna tror jag ju inte kommer att sjunka framöver.

Luft-luft pump värderar jag bara snäppet högre än direktverkande elvärme och oljeeldning.

Skulle jag bygga nytt så skulle jag inte installera bara en värmekälla, då skulle jag vilja ha möjligheten att välja efter pris och miljöfaktorer.

Då är det ju ett vattenburet lågtemperatursystem som gäller om man i framtiden vill kunna välja mellan flera olika uppvärmningsalternativ.

Vargerik

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 jun-10 kl 01:32 »
Läste om en byggmetod som går ut på att husets grund är uppbyggd som en isolerad låda på vilken golvbjälklaget ligger på. Uppvärmningen går till som så att luften i grunden värms upp och sipprar upp i huset via gälar i golvet. På detta sätt får man ett mycket snabbare system och den vattenburna värmeväxlaren i källaren kan ju matas med valfri energi... Kanske värt att titta på?

LasseDalom

• -
« Svar #29 skrivet: 11 maj-13 kl 21:10 »
Isolera som tusan, sen en frånluftsvärmepump och vattenburet system (ej golvvärme, för trögt system) med acctankar. Komplettera med kakelugnar eller motsvarade värmehållande moderna kaminer.

MarcusRhia

• Gästrikland
« Svar #30 skrivet: 20 maj-13 kl 10:53 »
Mitt tips:

God isolering. Sedan luftvärmepump av något slag ihop med pelletskamin eller pelletspanna.

Luftvärmepump ger bra effekt per krona de flesta dagar under året. Pelletskaminen är miljövänlig (mycket mer miljövänlig än vedeldning!), enkel och ger hög mysfaktor. Den toppar också upp under de kalla dagarna, dvs skär bort eltopparna på värmepumpen och kan styras så att den bara går vid behov och utan manuellt arbete. I mina ögon den perfekta kombinationen, både miljömässigt och ekonomiskt (för de allra flesta).

Ahlman

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 20 maj-13 kl 18:17 »

Jag tänker i alla fall att den bästa lösningen med värmesystemet skulle vara vattenburengolvvärme i hela nedervån med bergvärme som källa, bergvärmepumpen skulle få plats i nuvarade tvättstugeområde. därtill en kamin i vardagsrummet, som är öppet tillsammans med kök och matsal. Frågan är då öv, behöver man verkligen dra in nån form av vattenburen värme där? Värmen stiger ju uppåt osv. vi skulle ju kunna ha en liten kamin i ett av sovrummen där uppe också om det skulle bli extremt kallt. Jag tänker mig annars att vi mest sover där och det därför inte gör så mycket om det är nån grad kallare där än nere.
det ska ju till och med vara nyttigt sägs det...

Var tror ni om denna idè?
Jag tycker det låter heldumt dels att bygga ett nytt hus utan att redan från början dra in vattenburen värme, dels att plottra med smutsiga, miljöskadliga kaminer med tveksam verkningsgrad när du redan satsar stora pengar på ett riktigt och modernt värmesystem som bergvärme.
Solfångare som någon nämnde kan du glömma, går i dagens läge inte att få någon lönsamhet i och vem behöver hundratals liter hett vatten mitt i sommaren.
Man behöver inte avsätta någon stor yta till ett "maskinrum" när man installerar bergvärme. Varje kvadratmeter av huset är utrymmen du får betala för i framtiden.
Tänk också på andrahandsvärdet. Inte lätt att få bra budgivning när du ska sälja om köparen direkt måste sätta igång och installera vattenburet överallt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 maj-13 kl 18:27 »
Solfångare som någon nämnde kan du glömma, går i dagens läge inte att få någon lönsamhet i och vem behöver hundratals liter hett vatten mitt i sommaren.
Det är bra till swimmingpoolen  8)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 20 maj-13 kl 18:31 »
Den som har stora odlingar, som föredrar att bevattnas med ljummet vatten. Och/eller ett antal djur, vars vattenkar behöver rengöras ordentligt dagligen, t ex om man har ankor/gäss. Tror att jag lätt skulle kunna förbruka 30-50 kubikmeter varmvatten, om jag hade tillgång till det, när jag byggt ut min lilla verksamhet till dess maxkapacitet (vad marken bär och vad jag kan/vill sköta).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JFOT

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 21 maj-13 kl 09:14 »
Det första man tittar på är hur mycket energi som behövs tillföras till huset, sen kan man börja kolla på vad som verkar vettigast för att få dit den energin.
Att välja ett hus som är bra isolerat kan på pappret se dyrare ut men kräver det ett mindre uppvärmningssystem och drar mindre energi så det kan det löna sig på sikt. Jag skulle med andra ord börja med att få energisiffrorna från tillverkaren av husen som är aktuella ioch förslag på uppvärmning och var det är lämpligt att placera anläggningen i huset och sedan gå till ett par olika firmor som sysslar med värme på heltid och fråga om deras förslag.
I Sverige har kommunerna ofta rådgivning och ni kanske har något liknande i Finland?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #35 skrivet: 25 maj-13 kl 08:09 »
Vill bara påminna om att nästan alla hus är delvis soluppvärmda. Det kan vara vettigt att tänka på hur mycket värme man får från solen under olika årstider och på vilka sidor av huset det sker.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser