Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pudriga maranäggskal??  (läst 1649 gånger)

Archibald

Pudriga maranäggskal??
« skrivet: 23 apr-06 kl 09:04 »
tänkte på det vid frukost nyss.
ibland så är inte färgen på äggskalen täckande, alltså den mörka färgen, utan äggen är lite prickiga.
under är ägget ljusbrunt och så är det fullt av mörkbruna prickar, som LOSSNAR...man får ett litet brunt puder på fingrarna när man plockar med sina kokta ägg.
något ni varit med om?

IsaIrina

• Ljungdalsgården
SV: Pudriga maranäggskal??
« Svar #1 skrivet: 23 apr-06 kl 15:49 »
Samma här , men det är bara maranäggen...konstigt!!
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Archibald

« Svar #2 skrivet: 04 maj-06 kl 22:48 »
här har ni en bild på ett icke fullt färgat ägg.
ser ut som om de lägger på värgen sist och misslyckas med det sista.
kan säga att det är den spetsiga sidan som är ofärgad... .)

http://www.kurtson.se/images/maranegg1.jpg

BK

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 11 maj-06 kl 05:09 »
JA, samma med mina maranägg. Har lagt märke till att på våren när de börjar värpa är skalet märkare än på hösten. Dessutom är maranskalet, eller rättare sagt hinnan segare i maranägg än andra ägg. Har haft problem med att kycklingar inte kan ta sig ut ur ägget.
Vet inte om det endast är mina maraner som värper "sega" ägg eller om det är rastypiskt.

bea

« Svar #4 skrivet: 11 maj-06 kl 08:00 »
hämtade två ägg i hönshuset med sådana lustiga upphöjda prickar på inte fullt så många som på bilden men ändå har haft höns i många år och aldrig sett det förr ::)
funderingen hos mig är kan det vara överskott av kalk???
(det var ägg från sussexen jag har tror jag) :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser