Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex bokföringsskola.  (läst 126319 gånger)

Peppiga Pia

• Skåne
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #120 skrivet: 08 feb-12 kl 15:49 »
Vilken bra och lärorik tråd! Här rätas många frågetecken ut :) Men jag undrar lite vad som är normalt att betala för en revisor?
Mina föräldrar har varsina firmor. De omsätter ungefär 270000 kr var per år. Jag började bokföra åt dem via datorn år 2010, så jag tycker det borde gå smidigare för revisorn att fixa bokslutet än innan, då pappa skötte bokföringen via kassaboken. Förra året fick vi betala 8500 inkl. moms och vi tyckte det kändes lite mycket. Jag pratade med honom nyligen och frågade om det skulle kosta lika mycket i år och då sa han att det var ett normalt pris.

Existens?

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 08 feb-12 kl 15:55 »
Vilken bra och lärorik tråd! Här rätas många frågetecken ut :) Men jag undrar lite vad som är normalt att betala för en revisor?
Mina föräldrar har varsina firmor. De omsätter ungefär 270000 kr var per år. Jag började bokföra åt dem via datorn år 2010, så jag tycker det borde gå smidigare för revisorn att fixa bokslutet än innan, då pappa skötte bokföringen via kassaboken. Förra året fick vi betala 8500 inkl. moms och vi tyckte det kändes lite mycket. Jag pratade med honom nyligen och frågade om det skulle kosta lika mycket i år och då sa han att det var ett normalt pris.

Jo, tyvärr så var det nog sant, ett ganska normalt pris för att dom ska tycka det är lönt att hålla på med.

Det är väl vanliga enskilda firmor?

Varför gör ni inte bokslutet själva?

Jag är också rätt billig.. ;)

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #122 skrivet: 08 feb-12 kl 20:03 »
Ja, det är enskilda firmor. Det vi tyckte var konstigt var att året innan, när pappa hade bokfört, betalade vi 5250 inkl. moms.
Pappa har alltid använt sig av honom för att vara säker på att allt blev som det skulle. Jag har inte riktigt förstått det där med bokslut och deklaration än. Men jag är intresserad av det och ska läsa en kurs nu i vår om det, så nästa år kanske jag kan våga mig på det :) Vi har nog egentligen inte råd att ha revisor, men det har varit smidigaste alternativet hittils.
Gör du revisioner åt andra?

ingegärdsgårn

« Svar #123 skrivet: 08 feb-12 kl 22:23 »
Om du har bokfört rätt så är det ingen konst alls att göra bokslut. Skatteverket har kurs i mars april. Gå in på deras hemsida och kolla för din ort. Från och med den 20 feb öppnar skatteverkets hemsida där man med hjälp av bank id kan gå in och göra sitt bokslut.
Skatteverket har även bra broschyrer. Det finns två stycken om bokföring. Du kan hämta dem på skattekontoret eller läsa på nätet.
Tips! Ta fram förra årets saldobalans och utifrån den samt bokslutstransaktionerna gör du det förenklade årsbokslutet för förra året. Sedan kan du jämföra med revisorns årsbokslut.
När det förenklade årsbokslutet är klart så börjar du med att fylla i värden på NE blanketten. Framsidan på NE är i princip det förenklade årsbokslutet. Andra sidan på Ne kan du läsa dig till i skatteverkets broschyr för enskilda näringsidkare. Det är här du gör de skattemässiga justeringarna.Jämför sedan med revisorns uppgifter.
Det är inte svårt det ser bara så ut.

Existens?

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 09 feb-12 kl 08:06 »
Ja, det är enskilda firmor. Det vi tyckte var konstigt var att året innan, när pappa hade bokfört, betalade vi 5250 inkl. moms.
Pappa har alltid använt sig av honom för att vara säker på att allt blev som det skulle. Jag har inte riktigt förstått det där med bokslut och deklaration än. Men jag är intresserad av det och ska läsa en kurs nu i vår om det, så nästa år kanske jag kan våga mig på det :) Vi har nog egentligen inte råd att ha revisor, men det har varit smidigaste alternativet hittils.
Gör du revisioner åt andra?

;)   http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126163.0

Jag bistår dig gärna med råd via mail eller telefon om du vill göra det själv.

Annars är det som Ingegärsgårn säger, det är just såna som dina föräldrar som skatteverket har tagit fram det förenklade årsbokslutet till, de uppfyller alla krav med råge för att få använda det och spara kostnader.

Själv har jag ingen nytta av det eftersom jag bokför enligt faktureringsmetoden, och på det sättet alltid har bokslutet 'med mig' under året.
Men i synnerhet för den som bokför enligt kontantmetoden och lämnar ifrån sig allting efter sista verifikationen, så är det förenklade årsbokslutet en jättebra grej.

http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800010404/215003.pdf

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #125 skrivet: 09 feb-12 kl 14:46 »
Tack för tipsen! Nu känns det lite ljusare :)
Men jag undrar en sak till angående bokslutet. Jag har för mig att du Existens skrivit att när man bokför med kontantmetoden så måste man lägga in de fakturor man har kvar vid årsskiftet, som kundfordringar och leverantörsskulder.
Men så har aldrig pappa och vår revisor gjort. Jag undrar hur jag ska göra om jag börjar göra bokslut. Är det okej att göra som vanligt med fakturorna, att man bara bokför när man betalat/fått betalt? Det blir väl inte riktigt rätt resultat, men jag tänker att det kanske blir rörigt om jag börjar göra på ett annat sätt..

Existens?

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 09 feb-12 kl 15:07 »
Om dom inte gjort det, så har dom antingen inte bokfört enligt kontantmetoden, eller gjort fel, vilket ju låter lite märkligt.

Det är, som jag ser det, den stora nackdelen med kontantmetoden, att man måste sätta sig och gå igenom detta till bokslutet. Bokför man enligt faktureringsmetoden, så är ju det momentet redan avklarat, i och med att man bokför fakturor och kvitton när man skriver/får dom.

Vill du ha lite mer kött på benen och slippa tro att detta bara är som jag säger, så kan du titta här t.ex, och den regeln finns i mängder med skrifter, så det är inget hokus-pokus :)

http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/bokforing_kontantmetoden.htm

Så, ja, det ska du göra om du vill göra rätt.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #127 skrivet: 09 feb-12 kl 15:31 »
Vill du ha lite mer kött på benen och slippa tro att detta bara är som jag säger, så kan du titta här t.ex, och den regeln finns i mängder med skrifter, så det är inget hokus-pokus :)

Precis, jag har för mig att jag har hört om det tidigare också, men inte reflekterat mer över det. Jag tänkte att revisorn vet väl vad han håller på med, men nu börjar jag tveka..
Det känns som att jag skulle få bättre koll om jag gör bokslutet själv. Så det får bli så inför nästa år :) Skönt att få reda på hur det ska vara, tack! :)

ingegärdsgårn

« Svar #128 skrivet: 09 feb-12 kl 17:43 »
Jag kör med kontantmetoden. De flesta som gör det ser till att ha fått alla räkningar innan den 31/12 samt att man har betalt dem. Fakturera gör man också så att man får in sina kiundfordringar innan den 31/12. Sedan finns det beloppgränser för fakturorna. Under ett visst belopp så behöver man inte ta upp skuld/fordran. Det gäller även räntor. Skaffa skatteverkets broschyrer och testkör bokslutet på nätet efter den 20 feb. Det finns anonym ingång! Det är dock bäst att gå inmed  bankid för skatteverket har lagt in dina gamla uppgifter. Kontrollera dock att de stämmer. Förra året hade de gjort fel på mina periodiseringsfonder. Än en gång det är inte svårt.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #129 skrivet: 09 feb-12 kl 22:15 »
Jaså, så man kan slippa undan om man har tillräckligt litet belopp på de sammanlagda fakturorna som är obetalda vid årsskiftet? Det kanske är så det har varit för oss då, vet du vart man kan hitta den gränsen?

Jag har letat på skatteverkets hemsida, kollade bland annat i broschyren "Bokföring, bokslut och deklaration" men där stod inget om beloppsgräns för kundfordringar och leverantörsskulder. Det stod bara beloppsgräns på räntor (5000 kr).

Existens?

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 10 feb-12 kl 08:10 »
Nej, jag hittar heller inget om att vissa kund-och leverantörsskulder skulle vara undantagna, och jag har aldrig hört nåt om det heller.
Man kan ju titta på skatteverkets egna bokslutsunderlag, så får man en fingervisning om vilka saker som har en beloppsgräns, och vilka som inte har det.

http://www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd380004553/B7+Bokslutsunderlag.pdf  (kundfordringar )

http://www.skatteverket.se/download/18.2e56d4ba1202f95012080003280/B15+Bokslutsunderlag.pdf  ( leverantörsskulder )

http://www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd380004550/B6+Bokslutsunderlag.pdf  ( varulager, beloppsgräns 5000 )

Och alla ovanstående gäller alltså när man upprättar förenklat bokslut!

Dom här bokslutsunderlagen fyller du i och skriver ut, sen bokförs dom som årets sista verifikationer, det är det som är själva bokslutet.
Den stora skillnaden med att göra sitt bokslut själv, är att man får en komplett bokföring som visar hur företaget går. När man bara bokför löpande, och sen lämnar bort bokslutet till nån annan, eller bara fyller i det förenklade utan att boka in bokslutshändelserna, så får man en godkänd bokföring, men inget mer. Eftersom bokslutshändelserna då inte finns med i ens bokföring, så kan man inte se ett rättvisande resultat, och för mig skulle det hela då bli urtråkigt.
Jag vill kunna gå in i min bokföring, titta på en resultatrapport och se hur det går, jag vill inte behöva ringa en revisor och fråga..*hur går mitt företag*

Så för mig finns det ingen anledning att leta beloppsgränser för att 'slippa' göra nånting, de kundfordringar och leverantörsskulder jag har vid årsskiftet tar jag med, jag ser verkligen inte problemet med det.
Sen kan man naturligtvis göra så att man försöker styra så det blir så lite som möjligt, men har man en löpande försäljning hela december månad så ska den ju  komma med på rätt år, genom att man fakturerar den sista i månaden.

Bokföringen , tycker jag,  är ju i första han till för att visa en själv hur företagandet går, inte att leta luckor för att göra så lite som möjligt och ändå tillfredsställa skatteverket.
Sen ska man ju såklart utnyttja alla skatteregler, för att få en skatt som man själv tycker är lagom.
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 08:13 av Existens? »

ingegärdsgårn

« Svar #131 skrivet: 10 feb-12 kl 10:03 »
Hoppsan var lite otydlig. Det jag skrev om vissa belopp gäller övriga fodringar/skulder och räntor. Det kan t ex var förskott.
I övrigt från Bokföring...Har du vid årets slut skickat en faktura (eller borde ha
skickat en faktura) som är obetald vid årsskiftet har du
en kundfordran. Hur storleken på kundfordringarna
förändrats under året kommer att påverka hur stora
dina intäkter blir i resultaträkningen.
Skickar du fakturor efter årsskiftet ska du inte ta med
dem oavsett om leverans har skett eller inte. Du kan
dock inte avvika från dina vanliga faktureringsrutiner
eller vad som är brukligt enligt god affärssed. Gör du
det ska beloppet ändå räknas med. Normalt anses det
inte affärsmässigt med en fördröjning av faktureringen
med mer än tre månader från det att affärshändelsen
inträffade.
Så kolla datum på fakturorna och när betalning skett.

ingegärdsgårn

« Svar #132 skrivet: 10 feb-12 kl 10:05 »
i stället för fakturorna skulle jag ha skrivit övriga skulder tex förskott.

ingegärdsgårn

« Svar #133 skrivet: 10 feb-12 kl 10:15 »
Jag håller med dig Existens. Jag vill också ha en rättvis bild. Det jag förklarade var hur en del gör. Jag har själv ingen fakturering. Jag har skogsbruk och hyresfastigheter. Så jag ser till att jag får in fakturor för utförda arbeten innan den 31/12. Många hantverkare levererar fakturan personligen vid jul. :).
Om man inte gör påstötning kan en del vänta med faktureringen till efter jul, på så sätt kommer deras inkomst  påföljande år. Detta gäller speciellt arbeten i december. SEdan är det ju många som fakturera en månad i taget, dvs de fakturera för december i januari.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #134 skrivet: 10 feb-12 kl 14:37 »
Nu börjar jag verkligen fundera på hur vår revisor jobbar. Jag vill att allt ska göras på rätt sätt. Det känns som att han kör sitt eget race och jag förstår inte våra resultat- och balansrapporter. Jag försökte förut idag att titta på vad han gjorde när han gjorde bokslut för år 2010 och jag fattade ingenting. Jag tror att vi får ta oss ett snack med honom så jag får koll på siffrorna.

Jag undrar en sak angående hur man bokför sånt som rör skatteverket. Jag bokförde preliminär skatt och det vi fick tillbaka på föregående års skatt till konto 1640 - skattekonto.
Men det finns ju ett konto som heter avräkning skatter och avgifter - 2012 och jag ser att revisorn har använt det kontot i 2010 års bokslut. Han har flyttat över det som var på 1640 till 2012 istället.
Jag förstår inte riktigt hur man ska se på skatten, tillgång eller skuld?
Man har ju ett skattekonto hos skatteverket som man betalar till när den preliminära skatten dras och det är ju därifrån man får pengar om man får tillbaka på skatten.

Existens?

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 10 feb-12 kl 15:41 »
Man ska tänka på att skatter är ens privata saker, och ska inte blandas in i företagets pengar. Så om man låter dom stå kvar ändå, så använder man 2012 som är ett konto i *eget kapital* kategorin, och inte 1640 som är ett tillgångskonto. (företagets tillgångar ) Sätter du dom på 2012 har du alltså i princip gjort en egen insättning av skattepengarna. Vid bokslutet brukar man sen nolla alla övriga 'eget kapital'-konton och samla allt på 2010 som heter just 'eget kapital'  ( hoppas jag tog rätt nummer nu..sitter vid fel dator )
Det där med eget kapital är för övrigt inte så himla petigt, i en enskild firma.

Momsen däremot, om du får tillbaka moms, så får den inte blandas in på 20-kontona, utan ska sättas in på företagskontot på banken, för den är företagets pengar.

Existens?

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 10 feb-12 kl 15:44 »
Nu börjar jag verkligen fundera på hur vår revisor jobbar.

Är det en revisor?

Eller är det en som sköter pappren och ni kallar honom 'revisorn' ?

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #137 skrivet: 11 feb-12 kl 10:11 »
Är det en revisor?

Eller är det en som sköter pappren och ni kallar honom 'revisorn' ?

Ja, det börjar jag också fundera på. Jag vet inte vad han har för utbildning. Jag vet bara att pappa har tagit hjälp av honom i många år, men pappa har inte varit insatt i det där med bokslutet, så därför har han tyckt att det funkat bra. Men nu ska det bli ordning och reda! :)

Okej, då förstår jag bättre det där med skatten. Jag ska alltså föra över posterna som har med preliminär skatt att göra till 2012 - kontot (kreditsidan blir det va?). Men vad använder man 1640 till då?

ingegärdsgårn

« Svar #138 skrivet: 11 feb-12 kl 10:30 »
Nu vet jag ju inte vad det är för verksamhet din far bedriver. Precis som Existens skriver så är  vanlig skatt privat kostnad.Som företagare beskattas man för företagets vinst. Själva företaget beskattas inte. Använder du företagets pengar för att betala skatten så ser du det som ett eget uttag. Får du tillbaka skatt och sätter in pengarna på företaget så blir det egen insättning. När du bokför egen skatteinbetalning/skatteåterbetalning så bokför du alltså mot eget kapital. . Hur redovisas momsen i företaget? Man kan redovisa en gång om året i en skattedeklaration. Är det så ni gör? När det gäller momsen så gör du ett avslut i det förenklade bokslutet. I det förenklade bokslutet behöver du inte bokföra bokslutstransaktionerna. Se Skatteverkets  broschyr Bokslut....del 1.
Eget kapital är viktigt. Det är utgångspunkten för räntefördelning och avstämning av året. Räntefördelning innebär 30% skatt, men man ska vara försiktig med fördelningen så man inte blir av med för mycket pensionspoäng.
Åter igen.Träna på förra årets bokslut. Gör en saldobalans för år 2010 om det inte finns  en bland bokslutspappren för förra året.Kontrollera att saldobalansen stämmer. Detta är nu ditt utgångsmaterial för bokslutet.
Börja med det förenklat årsbokslut enl skatteverkets broschyr. Du gör då avskrivningar, lager, mmDetta skriver du bara på ett papper, precis som de gör i broschyren. Fråga när du stöter på problem.Tänk på att varje post i det förenklade bokslutet motsvaras av ett eller flera konton. Du har kanske olika typer av bankkonton. Saldona på dessa konton slås ihop och förs in på den balanspost som gäller B9. I resultaträkningen R5, R6  brukar det vara många olika konton som slås ihop. Gå in på Bokföringsnämndens hemsida och ladda ner baskontoplan. I kontoplanen kan  du se hur kontona är kopplade till det förenklade bokslutets olika poster.
I princip behöver du bara de konton som finns i det Förenklade årsbokslutet, men många småföretagare vill ha mer kontroll över vissa kostnader. Jag vill t ex ha koll på värmeförbrukning och olika typer av reparationer, så jag har flera konton för reparationer.
Avsluta med att göra kontrollen av det egna kapitalet! MYcket viktigt!

Existens?

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 11 feb-12 kl 17:00 »
Okej, då förstår jag bättre det där med skatten. Jag ska alltså föra över posterna som har med preliminär skatt att göra till 2012 - kontot (kreditsidan blir det va?). Men vad använder man 1640 till då?

1640 använder man mer till AB, som har en lite annorlunda skattehantering.

När du betalar in prel-skatt så tar du pengar från företagskontot, och lägger på konto 2012. Alltså  Debet 2012 och kredit 1930.

Du kan försöka tänka på 20-kontona, som har med 'eget kapital' att göra, ur företagets synvinkel, det är ditt företags skuld till dig själv. Så när du plockar skatteinbetalningar ( som är dina privata skatter ) från företagskontot och lägger på 2012, så minskar företagets skuld till dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

210 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser