Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex bokföringsskola.  (läst 126317 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #180 skrivet: 04 jun-12 kl 22:24 »
Nä, blanda inte in traktorn..den är ju en inventarie.

Men eftersom du troligen inte har nån gnällig revisor som ska ifrågasätta vart lagret tagit vägen, så är det ganska enkelt.

Inventera lagret till det rätta värdet just vid det bokslutet du håller på med. Sen kollar du då vad mellanskillnaden blir mot vad som redan är bokfört som lager från tidigare. Säg att du får ett värde nu på 150 000, och där fanns innan bokfört ett lager på 100 000.  Då bokar du in plus (debet) 50 000 på lagerkontot , 1400, om du använder det, eller flera. Och sen minus (kredit) 50 000 på 4990, lagerförändring. Då får du det rätta, aktuella värdet på ditt lager.  Kontot 4990 får bara 'hänga på' , det finns bara för att du ska ha ett motkonto.

Det finurliga i kråksången med kontona 1400 och 4990, är att de påverkar både balansräkningen (1400) och resultaträkningen (4990 ).

Hoppas jag får det begripligt..detta med lager är inte helt enkelt.

Ps.. du har fört om årets resultat till det egna kapitalet genom att använda konto 8999 och 2019 ?

Nä, traktorn ska jag inte blanda in. Var lite trött när jag skrev det där igår.  ::) Nu har jag fått ordning på lagret igen och så har jag fört om årets resultat. Skulle nolla 2019 nu också för att bli helt klar men, efter att ha gjort fel två gånger har jag insett att jag är för trött för mer bokföring för idag så jag går och lägger mig.  ::) Tack för hjälpen!!!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens?

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 05 jun-12 kl 08:39 »
Nä, traktorn ska jag inte blanda in. Var lite trött när jag skrev det där igår.  ::) Nu har jag fått ordning på lagret igen och så har jag fört om årets resultat. Skulle nolla 2019 nu också för att bli helt klar men, efter att ha gjort fel två gånger har jag insett att jag är för trött för mer bokföring för idag så jag går och lägger mig.  ::) Tack för hjälpen!!!  :)

Man kan få nolla 2019 rätt många gånger i slutet på en bokföring... ;)  Det ska ju finnas nya mystiska program som man kan backa i, låsa upp en verifikation och ändra, så slipper man lägga till nya hela tiden.  Men de lärde tvistar om det lagliga i det..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #182 skrivet: 05 jun-12 kl 13:16 »
Man kan få nolla 2019 rätt många gånger i slutet på en bokföring... ;)  Det ska ju finnas nya mystiska program som man kan backa i, låsa upp en verifikation och ändra, så slipper man lägga till nya hela tiden.  Men de lärde tvistar om det lagliga i det..

Nu är även 2019 klart!  :) Det verkar onekligen praktiskt att kunna backa i bokföringsprogrammet. I alla fall när det blir ett antal ändringar innan det stämmer. Ja, frågan är ju vad skatteverket tycker om sådan bokföring.  :o

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #183 skrivet: 15 jun-12 kl 19:29 »
Ja, nu är det jag igen.  ::)
Har nu upptäckt att jag inte stämt av momskontona ordentligt och det gäller kontona 1650 och 2650. Eftersom jag gjort om bokföringen tillbaka i tiden har det lagts på hög och ligger nu och skvalpar som IB och UB för 2011. Jag kan inte ändra tidigare år då de är låsta så det är 2011 jag måste ändra.

Ok så här ser det ut,
1650 IB +6098 och UB +6098
2650 IB-6201 och UB -9900

Hur bokar jag för att få detta rätt i slutet på året? Jag antar att jag ska betala in moms men, det är ju bra att veta.  :-[
Och nu är det bråttom deklarationen ska strax in...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #184 skrivet: 15 jun-12 kl 20:04 »
Ja, nu är det jag igen.  ::)
Har nu upptäckt att jag inte stämt av momskontona ordentligt och det gäller kontona 1650 och 2650. Eftersom jag gjort om bokföringen tillbaka i tiden har det lagts på hög och ligger nu och skvalpar som IB och UB för 2011. Jag kan inte ändra tidigare år då de är låsta så det är 2011 jag måste ändra.

Ok så här ser det ut,
1650 IB +6098 och UB +6098
2650 IB-6201 och UB -9900

Hur bokar jag för att få detta rätt i slutet på året? Jag antar att jag ska betala in moms men, det är ju bra att veta.  :-[
Och nu är det bråttom deklarationen ska strax in...

Skulle ju läst om hela tråden innan jag ställde frågan. Hittade ju lite om momsbokföring. Gjorde så här,
1650 kredit
2012 debet
och
2650 debet
2012 kredit

Gör jag något med saldot på 2012 redan nu?

Existens?

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 16 jun-12 kl 09:51 »
Egentligen så ska ju 1650 och 2650 nollas varje gång du får tillbaks moms från staten, respektive betalar in då.

Har du ett saldo på säg - 10 000 på 2650 när det är dags för momsdeklarationen och du betalar in, så bokar du 1930 -(kredit) 10 000 och + 10 000 på 2650.. så är det nollat och den momsperioden klar.

Men så förmodar jag att du gjort, men nu när du gör om det så blir det inte helt rätt ändå. Du kan föra över den förändringen som blev på 2012 nu, till 2010, eget kapital. Så att 2012 är tillbaks på samma ställe där det var innan du gjorde momsjusteringen.

Sen finns det en liten specialare när det gäller momsen. Och det är att om man har ett saldo på 1650/2650 vid bokslutet, så ska det nollas in mot eget kapital, och sen när man betalar in eller får ut den, så blir det då en egen insättning eller ett eget uttag.  Detta gäller enbart när man redovisar moms i inkomstdeklarationen. ( och kommer därmed snart att försvinna helt, eftersom all moms i framtiden ska redovisas i skattedeklaration )

Redovisar man däremot moms i skattedeklaration, så ska saldon på 1650/2650 stå kvar över boksluten, tills dom betalas.

Ibasto

• Gästrikland
moms och obetalda fakturor
« Svar #186 skrivet: 26 aug-12 kl 19:03 »
Vi har kommit igång med vårt företag nu under sommaren.
Vi hade en del investeringar som vi gjorde före den formella företagsstarten.

En vän tipsade om man det som var för verksamheten kunde man ta upp både i bokföringen och i momsredovisningen. Genom att göra öppet yrkande på kvitton före förtagsstarten så får man veta på en gång om det går igenom.

Sagt och gjort. Det mesta gick faktiskt igenom. Det vi inte fick var kvitton med "fel" betalningsmottagare som diskuterats tidigare. ( tjände ialla fall på att utnyttja firmarabatten )
Nu uppstår ju en bokföringsfråga.

Jag hade bokfört den summa vi sökte på 1650 Nu när jag får utbetalningen så bokför jag plus på 1920 bankgirot och -1650.
Vad gör jag med summan som finns kvar på 1650? Jag vet ju att jag inte kommer att få den.

Nästa fråga i samma kategori. Vi säljer lamm och sickar ut en faktura på bokningsavgift. Bra sätt att se att folk verkligen vill ha det de har beställt.
Nu var det en som meddelade att de inte kunde köpa i år.
I det här fallet hade jag inte hunnit bokföra då svaret kom snabbt. men om ...
Då hade jag bokfört + på 3000 försäljning och - på 1510 kundfodringar.
Hur bör jag agera om jag vet att jag inte kommer att få betalt ( och inte planerar att driva in pengarna )

/Ibasto - som läst mycket här men nu gör en post-debut

Existens!

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 06 sep-12 kl 22:15 »
Välkommen till forumet!

Jadu.. När det gäller försäljningen så funderar jag på hur du menar. Bokningsavgiften förmodar jag att folk får betala oavsett om dom sen inte vill ha?  För när det gäller själva köttet så kan du ju inte skriva faktura innan du har levererat. Och har du levererat, så är det en kundfordran.
En kundfordran ligger alltid kvar, men kan läggas om till en osäker fordran, om man bedömer det som osäkert att få betalt. Eller så bokar man om den till en kundförlust, konto 6350. Men för att få boka den dit ska det finnas ett papper på att den verkligen är förlorad. Exempelvis att kunden gått i konkurs.
Anledningen till att man inte 'backar' fakturan och tar bort försäljningen, är att man då får en snedvriden resultaträkning. Saken är ju såld och levererad och ska finnas med i bruttovinsten. Får man sen inte betalt så tar man upp den  som en kostnad.

Men sen är du fel ute när du tänker boka försäljning. 30-kontot ska bokas som en minuspost, och kundfordringen som en pluspost.
Du måste ju ha en summa på kundfordringar när du sen får betalt och ska boka om den till bankkontot.

Momsen är lite knepigare. Men jag fattade det som att dom nekat momsavdrag, men inte själva inköpet?  I så fall för du över den plusposten som finns kvar på 1650 till varuinköpen där du bokförde inköpen, t.ex ett 40-konto. Då ökar du på avdraget där istället.
Exempel:

Du köper grejer för 100 000 som bokförs på 4010., och yrkar avdrag för moms på 25 000.
Skatteverket godkänner moms på 20 000 och du har då 5000 kvar på 1650.
Då bokar du om de 5000 till 4010 och drar på så vis av summan som ett vanligt avdrag.

Ger dom avslag på hela inköpet så får du backa hela inköpsverifikationen, med moms och allt, för då ska ju inte kostnaden vara med i bokföringen alls.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #188 skrivet: 01 okt-12 kl 10:03 »
Om vi har fått ett backjobb som kunde ha gjort själva men kunden väljer att ta in en annan firma, i detta fallet en elektriker, och vi sedan får betala fakturan. Vilket konto ska man bokföra det på?

legoarbeten?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #189 skrivet: 01 okt-12 kl 10:53 »
Ja det går bra. Jag brukar annars lägga dom som ofta gör underjobb på legoarbeten, och de som bara förekommer i speciella situationer lägger jag på "övriga främmande tjänster " 6590 om jag minns rätt nu.  Men det är en smaksak..

Edit: Förtydligar lite nu när jag har mer tid.

På legoarbeten, som är ett 40-konto, lägger man de underleverantörer man har som hjälper direkt till med att få fram produkten man tillverkar. På 40-konton ska ju kostnader för den direkta produktionen ligga, som råvaror etc.
Detta för att få fram rätt bruttovinst.

Medan en kille som kommer och plogar snö på gården, hamnar på 'övriga främmande tjänster'.  Det är ju en tjänst som betjänar hela ditt företag.
« Senast ändrad: 01 okt-12 kl 19:14 av Existens! »

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #190 skrivet: 01 okt-12 kl 11:01 »
Ok! Tack!

:-* :-* :-*
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #191 skrivet: 03 okt-12 kl 12:57 »
Bokföringsfråga,

Vi har några vänner som har ett företag och där har de sålt fårskinn åt oss på kommission. Nu är frågan hur jag ska bokföra detta?

Säg att ett skinn sålts för 1 000:- inklusive moms. De ska ha 20% i kommission och sen ska ju momsen redovisas både hos oss och dem men, hur? Gärna förklaring på hur både de och vi bokför.  :)

Tack på förhand.

Existens!

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 03 okt-12 kl 13:18 »
Bokföringsfråga,

Vi har några vänner som har ett företag och där har de sålt fårskinn åt oss på kommission. Nu är frågan hur jag ska bokföra detta?

Säg att ett skinn sålts för 1 000:- inklusive moms. De ska ha 20% i kommission och sen ska ju momsen redovisas både hos oss och dem men, hur? Gärna förklaring på hur både de och vi bokför.  :)

Tack på förhand.

Kan du bara förtydliga först.. Vem får betalningen för skinnen. ? Alltså totalsumman som kunden betalar, vart går den. Till er , eller era vänner?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #193 skrivet: 03 okt-12 kl 17:11 »
Kan du bara förtydliga först.. Vem får betalningen för skinnen. ? Alltså totalsumman som kunden betalar, vart går den. Till er , eller era vänner?

Betalningen på 1 000:- går till våra vänner. Det ska de ha 20% av och så ska de redovisa moms. Resten ska till vårt företag och vi ska också redovisa moms.

rangs

• -
« Svar #194 skrivet: 03 okt-12 kl 17:48 »
Hur du bokför beror lite på hur din ersättning till uppdragsgivaren skall betalas ut men ett exempel är:

Försäljning av vas för 500kr. Ersättning till kommissionären 10% ink moms. Först bokförs hela intäkten och sedan utgiften till uppdragsgivaren.

Kassa 1910                         Debet 500kr
Utgående moms 2611                                Kredit 100kr
Varuförsäljning 3000                                  Kredit 400kr

Kassa 1910                                               Kredit 450kr
Ingående moms 2642           Debet 90 kr
Varor             4000              Debet 360 kr

Kvar i kassan 50 kr varav 10 kr är överskjutande moms.
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #195 skrivet: 03 okt-12 kl 18:25 »
Hur du bokför beror lite på hur din ersättning till uppdragsgivaren skall betalas ut men ett exempel är:

Försäljning av vas för 500kr. Ersättning till kommissionären 10% ink moms. Först bokförs hela intäkten och sedan utgiften till uppdragsgivaren.

Kassa 1910                         Debet 500kr
Utgående moms 2611                                Kredit 100kr
Varuförsäljning 3000                                  Kredit 400kr

Kassa 1910                                               Kredit 450kr
Ingående moms 2642           Debet 90 kr
Varor             4000              Debet 360 kr

Kvar i kassan 50 kr varav 10 kr är överskjutande moms.

I det här fallet är det vi som är uppdragsgivaren. Det är våra fårs skinn som våra vänner säljer i sin cafébutik. Alltså är det de som får in 1 000:-/skinn i sin kassa. Av de pengarna ska de betala moms och så behålla 20% i kommission och resten ska till oss.

Skinnen är redan sålda och nu vill jag ha de pengarna vi ska ha men, vet inte hur jag ska lösa det bokföringsmässigt. Både de och vi behöver ju underlag till bokföringen. Fakturera hur?
« Senast ändrad: 03 okt-12 kl 18:29 av javill »

Existens!

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 03 okt-12 kl 18:35 »
Ja, den modellen som Rangs beskriver, är den enkla.. Och det var därför jag frågade vem som får pengarna.. ;)

I Rangs exempel måste betalningen gå direkt till er, och inte in på vännernas konto.

För problemet uppkommer nu i och med att era vänner får en massa insättningar på sitt konto, som dom måste kunna förklara vid en eventuell kontroll. 
Och då blir det enklaste att när dom får in 1000 kr för ett skinn, så bokar dom in  -800 kr som en kortfristig skuld ( till er ) och -160 kr på 3921, 'provisionsintäkter' och - 40 kr på 2611, 'utgående moms'. Och så då + 1000 kr på det konto pengarna kom till.

När dom sen betalar ut de 800 kr till er så bokför dom + 800 kr på 2890 'övriga kortfristiga skulder' och -800  då på kontot där pengarna tas ifrån.

För eran del så blir det att när pengarna kommer in, så sätter ni -800 på 3051 'försäljning varor' och -200 på 2611 'utgående moms',  + 160 kr på 6050 'försäljningsprovision' och + 40 kr på 2641 'ingående moms', och de resterande +800 på bankkontot.

( nu förutsatte jag hela tiden att de 1000 kr var inklusive moms, men det förstod du nog. )

På det här sättet så får era vänner enbart som omsättning, de 160 kr som är deras provision.

Hej!

• -
« Svar #197 skrivet: 02 nov-12 kl 13:10 »
Hej! Jag är ny här på forumet och har en akut fråga om bokföring.

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. När jag startade mitt företag hade jag inget företagskonto utan bokförde ALLT mot eget kapital (uttag/insättningar) vilket innebar att ingenting bokfördes under kassa/bank. Enligt personer jag rådfrågade skulle det vara ok.

Men, och här kommer själva frågan, hur ska jag bokföra eget uttag? Debet under eget kapital, men var ska jag bokföra det i kredit? Det mest logiska skulle ju vara under bank/kassa, men detta skulle i så fall resultera i att bank eller kassa skulle börja med minus i min bokföring. Går det?

Jag har idag företagskonto och bannar mig själv för att jag inte skaffade det från början :-)

Existens!

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 02 nov-12 kl 13:41 »
Ett eget uttag betyder ju att du tagit ut pengar eller varor ur företaget, och det blir alltså kredit på det konto där du tagit ut pengarna. Till exempel företagskontot då.  Kassan får däremot aldrig bokföras som minus.

Om du sen vill stämma av kontot så att det stämmer med verkligheten, så får du då boka in en egen insättning. Då blir det ju kredit på 2018 och debet på företagskontot, , 1930.

Stäm sedan av företagskontot varje månad, så att det i bokföringen hela tiden följer kontoutdraget från banken.
« Senast ändrad: 02 nov-12 kl 14:14 av Existens! »

E7203

• -
« Svar #199 skrivet: 26 nov-12 kl 23:05 »
Hej,
jag hittade denna tråd och tyckte att den var väldigt lärorik, förklarar problem på ett enkelt och förståeligt sätt.
Därför så tänkte jag ställa en fråga,
vi är några biodlare som har diskuterat hur man skall redovisa bisamhällen.
Vi har frågat våra bokföringsfirmor och svaret är inte helt entydigt, inte heller från skatteverket.
Om vi utgår från att vi har gjort allt i redovisningen utom värderingen av bisamhällen så har vi ett resultat -2'.

Om vi gör som jag såg i tråden och som vissa, bokföringsfirmor säger så har vi
4990 K 50'
1400 D 50'

Då har vi plötsligt fått ett + i resultatet, +48'.

Detta tycker några av oss att det är fel, vi tycker att värdet på bisamhällen har ökat
med 50' till 70' men vi har ju inte haft någon intäkt med 50' och vi har ju heller inga 48'
i kassan att betala eventuell skatt med. Intäkten skulle vi ju få om vi säljer dessa
men det gör vi inte.

Så här tänkte jag att du skulle få förklara sammanhanget/logiken som vi har svårt att ta till oss.

MVH
Micke

Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser