Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Round-up...  (läst 4126 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Round-up...
« skrivet: 18 maj-10 kl 13:13 »
Förra året sprutade kommunen Round-up på ett gäng jättelokor. Hur nära de döda fläckarna vågar man plocka maskrosor och nässlor nu...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Jennydalby

• Jämtland
SV: Round-up...
« Svar #1 skrivet: 18 maj-10 kl 13:22 »
tror det står på förpackningen att man kan plantera i ett trädgårdsland efter två veckor. så va de förra året ska det väll gå bra??

Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Nettus

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-10 kl 15:36 »
OK! Ja, då behöver jag väl inte vara orolig... Men jag är väääldigt skeptisk till alla starka, onaturliga kemikalier.  :(

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-10 kl 15:43 »
här finns en länk:
http://www.info-roundup.se/
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 18 maj-10 kl 21:52 »
Tänk på att Round Up är ett firmamärke, det är inte en beteckning på någon specifik kemikalie. Den verksamma beståndsdel som man vanligtvis tänker på i samband med Round Up är glyfosfat, och den används även i ogräsmedel av många andra märken. Att prata om Round Up hela tiden är bara att ge just den tillverkaren onödig reklam.

Nettus

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 maj-10 kl 15:56 »
Jag var uppe på ödetomten idag och det slog mig att gräset inte kommit upp där man sprutade Round-up, det är helt dött när resten av tomten grönskar... För den delen, kommunen använder säkert starkare grejer än vad privatpersoner har tillgång till. Nä, jag plockar mina maskrosor nån annanstans...

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 maj-10 kl 16:57 »
Gäller det maskrosor, så finns de ju på väldigt många ställen, så hitta en obesprutad plätt, bör väl gå.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettus

• Småland
« Svar #7 skrivet: 19 maj-10 kl 18:15 »
Kruxet är att jag bor i stan...  ::) Fullt med starkt trafikerade vägar. Men det finns en annan ödetomt - utan jättelokor och garanterat Round-up-fritt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser