Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan läget 04-05-2006  (läst 5167 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Fågelinfluensan läget 04-05-2006
« skrivet: 04 maj-06 kl 15:46 »
Fortfarande viktigt att skydda fjäderfän mot influensa

Vårflytten för våra vilda fåglar börjar närma sig sitt slut. De allra sista fåglarna beräknas ha anlänt till sina häckningsområden eller har passerat Sverige i månadsskiftet maj-juni. Därmed minskar hotet om att vilda fåglar ska föra med sig fågelinfluensavirus in över våra gränser.

Fram till den 2 maj har totalt 508 vilda fåglar undersökts för influensavirus på SVA. Hos 64 av dessa påvisades smittan. Under de senaste veckorna har antalet undersökta fåglar per vecka halverats.

Hittills har inga fjäderfäbesättningar med höns eller kalkoner drabbats av fågelinfluensa.
Trots att risken för fågelinfluensa nu bedöms som något lägre så gäller fortfarande Jordbruksverkets regler om att fjäderfän ska hållas inomhus och skyddas mot kontakt med vilda fåglar. Virus kan fortfarande finnas bland vilda fåglar på olika platser i landet och SVA anser därför att det är viktigt att alla fjäderfäägare även fortsättningsvis skyddar sina fjäderfän.

Kontaktperson:
Marianne Elvander, statsepizootolog, SVA, 070-6174146
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

curmbox

• Var sak har sin tid
Re:Fågelinfluensan läget 04-05-2006
« Svar #1 skrivet: 04 maj-06 kl 16:19 »
"Jordbruksverkets regler om att fjäderfän ska hållas inomhus och skyddas mot kontakt med vilda fåglar. " :o

Jag trodde denna regel enbart gällde produktionsenheter och var en REKOMMENDATION till oss andra med sk hobbybesättninger ???
Det är stor skillnad mellan UTEGÅNGSFÖRBUD och REKOMMENDATION, eller är jag ute o cyklar??! :-\
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Archibald

« Svar #2 skrivet: 04 maj-06 kl 16:23 »
visst är det skillnad, men det är så det varit sista månaderna.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-06 kl 18:46 »
Har haft mina fjärderfän ute ett par veckor nu och ser ingen risk längre. 8)

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 04 maj-06 kl 20:00 »
Så härligt Christine! ;D

Lena A

« Svar #5 skrivet: 04 maj-06 kl 20:59 »
Min tupp plus 6 fruar har också varit ute och sprätt i grässtråna några veckor nu och de stortrivs  ;D

Anna.D

« Svar #6 skrivet: 05 maj-06 kl 08:31 »
Jag har också släppt ut mina.får för mig att de blir mer motagliga mot sjukdomar av att stå inne i ett stall med massor av höns.Än om man har ventilation så blir det inte det samma som om de är ute och får sol och frisk luft. /Anna :)

bacillen

« Svar #7 skrivet: 06 maj-06 kl 22:05 »
ja man vet ju inte vad man ska tro!! jag har haft mina ute i hönsgården under bärnät i några veckor...så för en vecka så kom grannen fram och sa att det får man ju inte ha!! usch på mig så oansvarigt!!  och så sa hon att hennes fick vara inne enligt reglerna och de skulle göra större plats för dem...så dags nu va!?    så häromdagen gick jag förbi deras hönshus och såg att de också släppt ut sina höns, samt satt bärnät...ett litet problem bara, ett gäng småfåglar hade hittat in i det stormaskiga nätet på nåt ställe och kunde nu inte ta sig ut!!! 8)  hur bra blev det då ???
mina kacklisar är hur som helst mycket nöjda, med vårkänslor på topp!! ;D
Nobody puts baby in a corner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 maj-06 kl 22:53 »
Man skulle bott i Danmark, där är det ju tydligen inte farligt att ha höns ute längre. Visst är det synd att just Sverige skall vara så hårt drabbat av denna farsot.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #9 skrivet: 07 maj-06 kl 00:19 »
Idag fick mina pullor komma ut! Enligt dagstidningen är fågelinfluensan "så gott som borta" och INGET fall i Norrland!
Hurra!!!! Hönsen är lyckliga.....jag är lyckligast!!!!!!! ;D

Tigerironlady

« Svar #10 skrivet: 07 maj-06 kl 00:24 »
Tja, jag är ju en av dessa hönsägare som har brutit mot bestämmelser eller rekommendationer; bortsett från att de får mat och vatten inomhus i år.

Men jag har fått mina glada höns tillbaka; som kacklar, gal och lägger ägg som små kulsprutor. Det är riktigt skönt att se dem njuta av livet igen!
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #11 skrivet: 07 maj-06 kl 08:50 »
jag har låtit mina gå ute hela tiden har bara gett dom mat och vatten inne.. och mina damer och herrar är  så glada... så influensan var bara upphausad när man inte kan skrämma folk med att ryssen kommer måste vi ju hållas i schak på annat vis...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 07 maj-06 kl 09:03 »
Citat från: iceman link=board=16;threadid=9061;start=0#msg46550 date=114698461...
så influensan var bara upphausad när man inte kan skrämma folk med att ryssen kommer måste vi ju hållas i schak på annat vis...

Vem ska hållas i schack o varför  ???
Hur hålls dessa i schack av att hönsen inte ska få fågelinfluensa  ???

ganska så off topic men ändå   ::)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 07 maj-06 kl 09:49 »
 Mina får faktiskt vara inne ett slag till...
Det är ju nu flyttfåglarna kommit till oss i "Övre MellanSverige" så OM mina höns skulle bli smittade så är det ju nu, inte när fåglarna var smittade i Oskarshamn eller Skåne...
 Mina har gott om plats inne så visst är det tråkigt, men ännu ingen katastrof...
 Jag tycker det är helt logiskt att faran är över i Danmark (OM det nu varit någon fara) innan den är det i Sverige, flyttfågelstråken går väl den vägen??
                 Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #14 skrivet: 07 maj-06 kl 11:32 »
Jag tycker att vi kanske skulle vara lite ödmjuka i vår inställning till fågelinfluensan och framför allt tacksamma att det inte blivit som vi, i alla fall några av oss, befarade. Jag tror att ett samarbete mellan myndigheter och fjäderfäfolk är det allra bästa, då blir det mera sakligt i debatten. Sen att tidningarna skriver som dom gör skulle vara straffbart.
Vi ska ha respekt för fågelinfluensan & liknande men inte bli hysteriska.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #15 skrivet: 07 maj-06 kl 23:30 »
 Grimla
Människan har väll alltid hållits i schack av överheten förr var det kyrkan och adeln som bestämde vad man skulle göra och tycka... Häxbränningen blev ju ett gissel för mänskligheten som hausades upp vi såg ju vad som hände många oskyldiga drabbades.. många hönsägare greps av panik och avyttrade sina besättningar  fastän smittan inte ens kommit hit jag menar att vi kan vänta och se utana tt gripas av panik och låta media styra vår vardag...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 08 maj-06 kl 10:42 »
Jag tycker att vi kanske skulle vara lite ödmjuka i vår inställning till fågelinfluensan och framför allt tacksamma att det inte blivit som vi, i alla fall några av oss, befarade. Jag tror att ett samarbete mellan myndigheter och fjäderfäfolk är det allra bästa, då blir det mera sakligt i debatten. Sen att tidningarna skriver som dom gör skulle vara straffbart.
Vi ska ha respekt för fågelinfluensan & liknande men inte bli hysteriska.

Här nedanför finns en som håller med dig  :)  /Grimla

Personer med hobbybesättningar av höns följer inte influensarestriktionerna och kan orsaka ett utbrott i Sverige.

Det säger Claes Wiberg, försvarsdirektör och krisberedskapsansvarig på Länsstyrelsen i Blekinge.

Claes Wiberg berättar för Blekinge Läns Tidning att mindre hönsbesättningar har släppts ut, trots att reglerna säger att man inte får det.
- Jag tror inte riktigt att man inser allvaret i det. Det kan ju bli en handelsblockad mot Sverige, säger Claes Wiberg.
Han ser dock ingen risk för att storskaliga uppfödare slarvar.

källa:Land Lantbruk 060508

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 maj-06 kl 11:40 »
Claes Wiberg är troligen ännu mindre insatt i ämnet än vad jordbruksministern är.

Nej, jag skrev inte "Claes Wiberg är en idiot". Det skulle jag sldrig göra.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 09 maj-06 kl 00:08 »
Fågelinfluensa på tamfjäderfä ger exportförbud

Sverige har nu fått ett fall av fågelinfluensa på en hägnad gräsand och denna klassas enligt definitionen som tamfjäderfä.

Detta innebär att export av färskt fjäderfäkött till länder som kräver frihet på landsnivå från fågel-influensa därmed tills vidare är förbjudet.
Ett exempel är Ryssland som kräver frihet från fågelinfluensa i hela Sverige under 6 månader och därmed blir export av dessa produkter dit tills vidare förbjuden.
källa:Livsmedelsverket

I@

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 maj-06 kl 13:07 »
"Jordbruksverkets regler om att fjäderfän ska hållas inomhus och skyddas mot kontakt med vilda fåglar. " :o

Jag trodde denna regel enbart gällde produktionsenheter och var en REKOMMENDATION till oss andra med sk hobbybesättninger ???
Det är stor skillnad mellan UTEGÅNGSFÖRBUD och REKOMMENDATION, eller är jag ute o cyklar??! :-\
Du har helt rätt! Det ÄR så!!!
Mvh Ia  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser