Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna kalkonglädjetråden  (läst 27384 gånger)

fauve

• Gäst
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #80 skrivet: 01 jun-11 kl 11:11 »
Får jag en svart så blir den kvar i avelsgrupp oavsett kön  ;D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #81 skrivet: 04 jun-11 kl 01:03 »
Här är min duktiga mamma med sina småttingar. Av elva ägg blev det elva kycklingar ;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #82 skrivet: 04 jun-11 kl 08:18 »
åååååhh vilken bra mamma! min kalkon har ruvat länge men det har inte blivit något.... om hon ligger kvar när höns kycklingarna kläcks ska hon få en av dom....
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #83 skrivet: 11 jun-11 kl 00:29 »
Den ena av bronsarna har mycket större "plupp" än de andra...  ??? Den var inte så igår, spänner den ut den ir? ::) Hur tidigt brukar man kunna börja "ana" kön på dem? Är det endast tupparna som kan gå och spänna ut sig ir kan hönorna det också? En gång när jag var hos Fredrikslund stod nämligen en liten kalkonunge som inte ens fått alla sina fjädrar och "spelade", så söt men har aldrig fått reda på om det var en tupp ir höna. ;D
Det kanske var dom som jag köpte  :D Det var tuppar ;)

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #84 skrivet: 11 jun-11 kl 00:34 »
9 kalkon ägg fick jag på posten idag :D :D :D
Nu äker dom in under min Dorking höna! eller är det bättre i maskin?  nägon som vet?

SaraD

• Västergötland
« Svar #85 skrivet: 12 jun-11 kl 07:22 »
Fick fem underbart söta kalkonkycklingar av sex skickeägg i veckan. Bra utdelning tycker ja!! :)
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #86 skrivet: 13 jun-11 kl 09:36 »
HoHo,nu har våran Cröllwitzer hona fått fnatt!
Hon har gått från gården och börjat lägga ägg i ett dike,hon har ingen tupp så dom är obefruktade....
Finns det verkligen ingen i närheten av uppsala som har en tupp att sälja eller iallfall låna ut nån vecka???
Vi letar med ljus och lykta!!!
Hon la sina ägg tidigare i våras  och har nu börjat om, hon har tidigare oxå fått höns ägg att ruva och fick 2 kycklingar som hon tyvärr blev av med... NU är det synd om henne.
Vi har ställt fram hennes rede igen i hopp om att hon ska gå in där,sen får hon höns ägg igen när hon lägger sig att ruva,men det skulle ju va så roligt om hon fick bli mamma till egna kycklingar.

Jäkla dumma räv..... tror inte kalkonhönan kommer hem mer :-(
« Senast ändrad: 13 jun-11 kl 15:32 av Ingelavw »
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #87 skrivet: 24 jun-11 kl 17:18 »
Delade av kullen förra helgen, 4st for iväg till Emil och 2 behöll jag. Det är en jag haft som favvo hela tiden och den har varit störts så jag har misstänkt att det kanske är en tupp. Gjorde så att jag behöll den och sedan behöll jag den allra minsta kycklingen i hopp om att det skulle kunna vara en höna.

Idag har jag nog fått bekräftat att den största är en tupp efter en upplevelse i morse. De är nu ca 3,5 veckor gamla och när jag kom ut i morse gick den lilla skiten och bredde ut vingarna och spände sig likt en stor tupp. Såg ut att tycka den var jättetuff, haha så gulligt. ;D ;D

Kan tillägga att denna har under den senaste veckan börjat med ett nytt ljud som inte den andra lilleplutten gör. Något slags "ploppande" läte. Är det också något som tuppar börjar med tidigare än hönorna? ???

För övrigt så är 2st små cröllisar påväg i kläckaren. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 25 jun-11 kl 12:16 »
En av mina damer har "halvsurat" ett tag, men häromdagen så låg hon pall på fejkäggen även över natten och dagen därefter med väldigt mkt väsande och fräsande när jag kom dit, så hon fick 5 ägg som har 1 vecka till kläckning att ligga på. Hoppas det går vägen!

fauve

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 28 jun-11 kl 08:46 »

3 kalkonpycklisar har pickat sig ut och i af 3 till har hålslag, så jag hoppas att de kläcka under närmaste dygnet.

Fast vad kan dessa småttingar få för färg?

fauve

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 30 jun-11 kl 22:15 »
Hihi..  ;D

Nu har det blivit hålslag i 2/5 ägg under min sura kalkonhöna så jag hoppas få se små dunbollar under henne i morgon och tanken är då att stoppa in de 4 pigga kalkonkycklingarna som kläcktes här inne i förrgår under henne också så har hon tur får hon 9 småttingar att ta hand om  :-*  och har jag tur, så är mina 2 kalkonkycklingar som mest bara sprattlar runt än stadigare i kroppen och uppe på benen tills i morgon och är de det, så får även de flytta ut till hönan tänkte jag mig.

fauve

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 01 jul-11 kl 11:32 »
Kalkonhönan och 4 av hennes kycklingar som kläcktes här inne. Av de ägg som hon låg på hade 2 börjat kläckas, men skalet hade mosats innan de kommit ut. Förmodligen hon som trampat sönder dem och de kycklingarna var döda och bortstädade ur redet (såg hålslag på minst 1/3 ägg till i alla fall så jag hoppas de kläcks som de ska under dagen)

Hon var snabb att peta in dem under sig och hon pratar konstant med dem   :)

Cröllwitzerkycklingen växer även den  8)

Men om det är en tupp eller höna vet jag inte riktigt. Tror det är en höna.. Rätta mig gärna om jag tror fel!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #92 skrivet: 03 jul-11 kl 13:11 »
Igår var gobblerna ute hela dagen i rastgård! =) Men vad tror ni om killens färg (jag säger kille då jag tycker den är väldigt tuppig, stor, spänner sig ibland, pratar väldigt, spanar mycket och har nu fått sin första lilla vårta på halsen ;D ;D)?

Är det en red bourbon/bourbon red ir skulle det kunna vara något annat med? ??? Har kollat runt på gula (buff) och tycker inte det ser ut och vara allt för stor skillnad i färgerna på ungdjur/kycklingar.
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 13:14 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #93 skrivet: 03 jul-11 kl 19:11 »
Jag blev av med en kalkonhöna för en månad sedan. Eller det var i alla fall vad jag trodde!
I dag dök hon upp i en av hästhagarna med 6-7 ungar. Det är litet svårt att se för de håller sig i det höga gräset och är väldigt snabba att gömma sig när man kommer för nära.

I morgon ska jag försöka valla in dem i säkerhet i en bur eller elnätshage.

//Eva
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 22:21 av Eva R »
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #94 skrivet: 03 jul-11 kl 19:16 »
Linkoso: Nog tycker jag att den påminner om Red Bourbon, som jag hade för 3-4 år sedan.

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

mymlan65

• Småland
« Svar #95 skrivet: 03 jul-11 kl 22:05 »
visst e d en bourbon... ;D
buffarna är liksom ljus choklad över hela kroppen när de kläcks, med vitt ansikte....
Fick ett par sådana också i år...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #96 skrivet: 03 jul-11 kl 23:09 »
Jag blev av med en kalkonhöna för en månad sedan. Eller det var i alla fall vad jag trodde!
I dag dök hon upp i en av hästhagarna med 6-7 ungar. Det är litet svårt att se för de håller sig i det höga gräset och är väldigt snabba att gömma sig när man kommer för nära.

I morgon ska jag försöka valla in dem i säkerhet i en bur eller elnätshage.

//Eva
Åh vilen lycka!!!Grattis!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #97 skrivet: 03 jul-11 kl 23:33 »
visst e d en bourbon... ;D
buffarna är liksom ljus choklad över hela kroppen när de kläcks, med vitt ansikte....
Fick ett par sådana också i år...

Åh, så kul! ;D Hoppades på det. Tycker de är finare än de gula. ;D Förvånad över hur gosiga kalkoner verkar kunna vara. Kalle Kalkon som jag kallar bourbonen somnar stup i kvarten i famnen på en. Han älskar och bli kliad i nacken. ::) ;D

mymlan65

• Småland
« Svar #98 skrivet: 04 jul-11 kl 10:45 »
Buff är förresten inte gula, utan röda de också.
Skillnaden mellan Buff och Bourbon är att Bourbon är baserad på Brons (en brons med två röda gener) medan en Buff är baserad på svart (en Black med två röda gener). Kalkoner är jättesociala och trevliga, och nyfikna.... Det är bara när tupparna blir större och hormonstinna, och när hönorna har kycklingar, som de inte alltid är gosiga.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #99 skrivet: 04 jul-11 kl 10:51 »
Kalkoner är jättesociala och trevliga, och nyfikna.... Det är bara när tupparna blir större och hormonstinna, och när hönorna har kycklingar, som de inte alltid är gosiga.
;D ;D ;D Det räcker att dom ruvar för att gosigheten ska försvinna :-\  ::)  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser