Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna kalkonglädjetråden  (läst 27408 gånger)

fauve

• Gäst
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #60 skrivet: 05 maj-11 kl 11:02 »
Wohoooo!! Jag fick mitt första kalkonägg i dag

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #61 skrivet: 06 maj-11 kl 07:53 »
Och idag lös jag äggen. Din tupp sköter jobbet Eva. Alla 5 befruktade. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #62 skrivet: 06 maj-11 kl 08:12 »
Och idag lös jag äggen. Din tupp sköter jobbet Eva. Alla 5 befruktade. ;D
Va bra!
Jag har också haft väldigt bra befruktning på de ägg jag har kollat.
Jag tror jag har närmare 25 ägg i kläckaren  ;D.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

fauve

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 09 maj-11 kl 13:37 »
Jag har i dag lagt in 4 bronsägg i kläckaren (blev plats när jag fick plocka bort några små klarägg) för att kolla befruktningen hos min nyinköpta trio  ;D Ska bli intressant att se om tuppingen sköter sitt jobb  ;)

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #64 skrivet: 10 maj-11 kl 07:34 »
Hej och hå en liten kalkon bebis till :)!
Nu får vi se med denna hur den klarar sig......
Den första lilla som jag har e inte bra... har ont i benet typ... kanske marek...
Hoppas att det går bättre med denna!

Och min BUT höna ruvar! Nu e fragan... ska jag verlkigen lägga den lille under henne?!... Det får nog bli värmelampa några dagar först!
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #65 skrivet: 18 maj-11 kl 23:18 »
Har lyst igenom äggen för en andra gång nu för att ta bort ev. döda foster och är glad för att jag endast behövde ta bort ett! Alltså 10 levande ägg kvar ännu och det är nu bara ca 2 veckor kvar innan kläckningsdags! ;D *håller tummar*
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #66 skrivet: 30 maj-11 kl 14:28 »
OMG!! Mina allra första Gobblers har börjat kläckas! Påminner om vaktelkycklingar i utseende ju, fast massa gånger större då. ::) En och en halv ute och det pickar i 2 ägg till sedan är det några som jag la i ett par dagar senare så de ska väll inte börja försöka ta sig ut förrän tidigast onsdag.

Men vad tysta de är? ??? Är kalkonkycklingar mer tystlåtna än andra fågelbäbisar? Är van vid att det brukar vara ett jäkla kvirrande och pipande.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #67 skrivet: 30 maj-11 kl 20:34 »
Och nu är 3 ute!! ;D ;D Ska fixa nya bilder när de fluffat till sig ordentligt. ;D

mymlan65

• Småland
« Svar #68 skrivet: 30 maj-11 kl 21:01 »
Ser fina ut! ;D
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #69 skrivet: 30 maj-11 kl 21:55 »
Ja, Bronzisar från Eva (fast en ser ut att ha en annan färg  ??? ). ;D Dina ägg är det dags för när som helst också (var de jag la i någon dag senare). Ett av äggen från dig är ENORMT... Hoppas det kläcks.  :-[

mymlan65

• Småland
« Svar #70 skrivet: 30 maj-11 kl 22:02 »
Hade också ett XL... ur det kom det en Buff... :D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #71 skrivet: 30 maj-11 kl 22:22 »
Igår kläcktes det tio små kalkonbebisar under en duktig kalkonmamma ;D. Korsning Bronze och Cröllwitzer så ungarna har olika ljusa och mörka färger. Det är verkligen underbara djur. En av favoritdjuren här hemma på gården.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #72 skrivet: 31 maj-11 kl 14:13 »
Nya bilder! =) Och nu har den som såg ut att ha en annan färg torkat ordentligt med och japp... Den är ju gul...  ??? Och vingpennorna som är påväg ut ser gulvita ut.  ??? Eva, vet du vad detta är för färg? Ir. är det något ägg från Mymlan som har bestämt sig för att kläckas 3 dagar för tidigt? ::)

mymlan65

• Småland
« Svar #73 skrivet: 31 maj-11 kl 14:22 »
En bourbon... GRATTIS!! ;D

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #74 skrivet: 31 maj-11 kl 18:11 »
Jag har också en som var ljus från början och jag tycker den ser ut att bli blå!
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #75 skrivet: 31 maj-11 kl 18:49 »
Åh, vad kul om det skulle bli blått, har aldrig sett blå kalkoner förut. ;D Det enda jag sett IRL är bronze o vita. Hoppas också på någon red bourbon om det är möjligt från mymlans ägg, så det får den gärna vara också! ;D ;D Tycker de är så fina!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #76 skrivet: 31 maj-11 kl 18:53 »
Den ena av bronsarna har mycket större "plupp" än de andra...  ??? Den var inte så igår, spänner den ut den ir? ::) Hur tidigt brukar man kunna börja "ana" kön på dem? Är det endast tupparna som kan gå och spänna ut sig ir kan hönorna det också? En gång när jag var hos Fredrikslund stod nämligen en liten kalkonunge som inte ens fått alla sina fjädrar och "spelade", så söt men har aldrig fått reda på om det var en tupp ir höna. ;D

mymlan65

• Småland
« Svar #77 skrivet: 31 maj-11 kl 21:42 »
Dey är oftast tuppar som spelar även som pyttesmå, ja... ;D

fauve

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 01 jun-11 kl 09:17 »
mymlan65: Nu ligger dina ägg i en av mina suros  ;D

Hoppas på fina bebbar i lite olika kulörer så små småningom  :-[

mymlan65

• Småland
« Svar #79 skrivet: 01 jun-11 kl 11:09 »
KUL!
haha, trodde jag hade full koll på vad mina djur hade med sig genetiskt, men... en del överraskningar har det blivit...
Mycket rött blir det iallafall... Bourbon, Buff och Rödbrons, som det ser ut.  :-[
Eftersom det har blivit någon Buff, så skulle det ju också kunna bli svart... det vore riktigt roligt... :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser