Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra en gräsmatta  (läst 3778 gånger)

eldduva

Göra en gräsmatta
« skrivet: 10 maj-06 kl 00:08 »
Är det någon som har erfarenhet av att göra om skogsmark (utan träd) till en gräsmatta? Jag antar att det behöver grävas en hel del, går det att genomföra utan maskiner? Är det bäst att så frön eller lägga ut gräs på rulle? Och så vidare. Alla tips och råd mottages med stor tacksamhet.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Göra en gräsmatta
« Svar #1 skrivet: 10 maj-06 kl 07:51 »
Skogsmark utan träd, menar du ett kalhygge? Det låter otroligt jobbigt.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 10 maj-06 kl 10:49 »
Vill man göra en golfgreen av en skogsbacke så blir det dyyyrt och j-o-b-b-i-g-t.
Gör tomten till en "förädlad" skogsglänta istället.
Förvandla stubbarna till sittplatser och pallar för blomurnor.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

eldduva

« Svar #3 skrivet: 10 maj-06 kl 19:12 »
Ja, gläntaktigt är det redan, bara mycket ojämn mark som är full av småsnår och rötter. Jag vill inte ha någon perfekt gräsmatta, jag skulle bara vilja kunna dansa omkring där. Om man gräver finns det bara rötter och stora stenar, knappt någon jord alls, så i sådanafall skulle man nog behöva gräva ganska mycket och ha dit ny jord. Kanske inte är värt det, fast det hade varit himla trevligt att, somsagt, kunna dansa och sitta där.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-06 kl 20:23 »
dansa och sitt på mossa. Mossmattor är ju så mycket vackrare än gräsmattor. Halva gräsmattan hos oss är av mossa, och dessutom är det fint med några svampar här och där.  
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 10 maj-06 kl 21:55 »
Man kan göra en fin gräsmatta på en liten plätt och låta resten vara mer eller mindre naturtomt.
Köp några lass (oftast behövs fler än man tror) mineraljord och jämna ut den på platsen där gräsmattan ska vara.
Ren mulljord försvinner rätt snabbt, det ska vara jord med helst både lera och sand.
Mjäla som Alte beskriver är en rätt knepig jordart.
När den är fuktig är det nästan som kvicksand och är det torrt blir det likt betong.
Mycket kall jord på våren beroende på vatteninnehållet.
Numera ska det tydligen kallas silt, lika som på engelska.
En gång var jag på en geologiexkursion till Hedemora och tittade på mjäla-avlagringar.
Det var i Folkets Park, och där var en bäckravin med slänter som lutade i nästan 60 grader.
Med annat material skulle slänten rasat, men mjäla hålls samman av atomkrafter beroende på den lilla kornstorleken.
Jag tror att har man mycket mjäla kan man förbättra strukturen med grovt grus.
« Senast ändrad: 10 maj-06 kl 21:57 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

eldduva

« Svar #6 skrivet: 15 maj-06 kl 03:07 »
Zeke: Jag har suttit i just den slänten många gånger (kommer nämligen från hedemora), men aldrig har jag förundrat mig över dess utformning, eller ens ifrågasatt den. Var dag lär man sig något nytt ;D.

Jag har nu rensat bort lite ljung från tomten, och det blev genast lite dansvänligare. Får se om jag gör något mer, det är fortfarande väldigt ojämnt och mycket sten, men skogsmark har ju som sagt sin charm. Tack för era råd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser