Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stekpannor å bakplåtar  (läst 7163 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Stekpannor å bakplåtar
« skrivet: 10 maj-06 kl 12:10 »
Jag har fått lära mig att man inte ska använda diskmedel till stekpannor å plåtar. Stämmer det? I så fall, varför inte?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Filip Skräplund

Re:Stekpannor å bakplåtar
« Svar #1 skrivet: 10 maj-06 kl 12:25 »
Det är väl för att behålla en fet yta så det inte bränner fast.
Jag brukar ändå diska för jag vill inte ha härsket fett kvar.
Det beror väl på hur ofta man använder prylarna också.
Slog sönder min gjutjärnsstekpanna för någon månad sen och köpte en alupanna med titanbeläggning.
Bästa stekpanna jag använt, och den kan man diska obehindrat.
Det bränner ändå inte fast.
För ett par år sen köpte jag en teflonstekpanna, beläggningen brändes sönder inom en månad.
Helt bortkastade pengar
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 10 maj-06 kl 12:29 »
När man använder plåten eller stekpannan så bildas det ett skyddande tunnt skikt med brännt fet. Skiktet gör att maten inte fastnar. Man dskar genom att hälla vatten i den varma pannan och vispa runt med borsten. OBS detta går INTE i en teflonpanna! Den blir skev. Men någon gång under året kanske man vill diska sin gjutjärnspanna nogrant. Då kan du smörja tunnt med matolja och torka bort det överflödiga och sen ställa den på spisen på hög värme tills det ryker. Då bildas det ett nytt skikt. Men använder du bakplåtspapper när du bakar, så behöver du inte bry dig om plåtarna alls.

Ja, och förresten. Det samma gäller när man diskar sin wok.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-06 kl 12:36 »
För ett par år sen köpte jag en teflonstekpanna, beläggningen brändes sönder inom en månad.
Helt bortkastade pengar

Samma här. Teflonet flagade och blandade sig med maten, mums. Jag tycker personligen att gjutjärnspannor är suveräna, och blir dessutom bara bättre med användning.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-06 kl 15:57 »
Gissa vad, även teflonpannor är cancerframkallande. Här är beviset:

http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,822960,00.html

DuPont försöker förstås slå ifrån sig, men det förstår man väl hur det går till.

Nettus

• Småland
« Svar #5 skrivet: 11 maj-06 kl 12:05 »
Tack för alla svar! Nu har jag inga undringar längre!

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 maj-06 kl 13:18 »
En sak till ... om man diskar en gjutjärnspanna med diskmedel och inte fettar in den igen så rostar den !  :(

RiverCottage

• Halland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-06 kl 13:42 »
En sak till ... om man diskar en gjutjärnspanna med diskmedel och inte fettar in den igen så rostar den !  :(

Järnberikad kost...
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

daltös

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 11 maj-06 kl 20:53 »
hejsan...

jag läste för några år sedan, när det var jätte populärt med teflonpannor att järnbrist blev allt vanligare eftersom en källa till järn är just gjutjärnspannor och grytor...
jag använder alltid gjutjärn..både gryta och stekpanna..tycker det blir mycket godare

Nettus

• Småland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-06 kl 12:20 »
jag läste för några år sedan, när det var jätte populärt med teflonpannor att järnbrist blev allt vanligare eftersom en källa till järn är just gjutjärnspannor och grytor...

Precis!

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 maj-06 kl 13:46 »
Men använder du bakplåtspapper när du bakar, så behöver du inte bry dig om plåtarna alls.

Eller använd ugnsduk istället för papper, det funkar suveränt o varar en sådär 2000 gånger... Min kostade 36 kr, så är plåten alltid ren när jag ska baka, o det gör jag ofta. Behöver aldrig köpa bakplåtspapper! Degen fastnar inte i den heller. Bra tips.
« Senast ändrad: 18 maj-06 kl 13:46 av koko »

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #11 skrivet: 18 maj-06 kl 21:02 »
Rostar gör pannan bara om den inte torkar fort nog.
Jag diskar alltid min stekpanna med diskmedel och har bara rostat lite på den delen som ligger mot diskbänken när jag diskat.

Nettus

• Småland
« Svar #12 skrivet: 21 maj-06 kl 21:21 »
Eller använd ugnsduk istället för papper, det funkar suveränt o varar en sådär 2000 gånger...

Var hittar man sånt??

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser