Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kellfri betesputs 185 cm  (läst 17471 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
kellfri betesputs 185 cm
« skrivet: 19 jun-10 kl 19:56 »
Funderar på att köpa en sådan .
Finns det någon som har erfarenheter av en sådan puts ?.
Räcker det med en 35 hp traktor ?.
Medar är inte det bättre med stödhjul som ex nima har på sin ?.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Sano

• Bohuslän
SV: kellfri betesputs 185 cm
« Svar #1 skrivet: 19 jun-10 kl 20:14 »
Min rotorslåtter går på medar och det går fint. Dock är den därmed inte höj- och sänkbar. Slåtterhöjden kan man bara reglera lite genom att vinkla aggregatet.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Aqualize

« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 12:56 »
Funderar på att köpa en sådan .
Finns det någon som har erfarenheter av en sådan puts ?.
Räcker det med en 35 hp traktor ?.
Medar är inte det bättre med stödhjul som ex nima har på sin ?.

Lars
Nimas rotorklippare - betesputs känns lite vekare, inte som en riktig betesputs (jämför med Kellfris parkklippare).
Jag skulle tro att medarna skrapar i och kanske gör marken "ful" om man gör skarpa svängar. På en gräsmatta är ju det inte bra (därav parkklipparna har hjul) men i en större hage gör det nog inte så mycket. Så har man en hage där man kan köra rätt rakt fram hela tiden så ska nog det inte vara några problem med medarna.

35 hp ger en bit under 30 på kraftuttaget. Det ska nog gå fast du får köra sakta (hastighet är ju angivet 6-12 km/h så du hamnar nog i det lägre segmentet) för att den ska orka med om det är tjockt gräs. Men får man ordning på betet så ska man väl klippa innan det är alldeles för långt -> går lätt?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 15 jul-10 kl 21:40 »
Tack för svar.
Har tittat runt och hört mig för lite.
Har idag äntligen bestämt mig.
Var hos en jobbarkompis och tittade när han körde med sin nima  rotorputs,small till i en sten en kniv rök av och remmar hoppade av och fästet till rotorn började lossna pga kraftiga vibbar.
Så jag har beställt ekonomi versionen av vertikalklippare från kellfri.
Några erfarenheter av vertikalklippare???.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 16 jul-10 kl 12:58 »
Nä... men jag har en Kellfri betesputs 275, den upplever jag som en ganska robust konstruktion.

Har tom kört i en stor sten en gång så att en av rotorerna lossnade - men det var bara att lägga den på städet och rikta den lite grann och skruva fast på nytt (sitter med 2 st M16).

Har även bytt remmar en gång men fördelen med denna maskinen är att reservdelerna inte är så fasligt dyra jämfört med andra märken - så man har mao ord råd att underhålla maskinerna när delarna kostar nån hundralapp istället för att man ska åka till "traktoraffären" och få en nota på 5000 +moms eller så... vilket inte är så kul.

Jag brukar hänga den högre i framkant och köra lite långsammare, då hackar den sönder gräset ganska bra istället för att bara slå av det.

Hur tungt putsen går beror ju till stor del på hur bra knivar du har, tar du vinkelslipen och "bryner" knivarna lite grann innan körning så går det ju mycket lättare.

Medarna gör egentligen bara "fulmärken" om man har putsen tungt i backen samtidigt som man svänger kraftigt, men om du har en snabb 3-punkt så kan ju lyfta lite grann på putsen just i svängen.

putsarna därifrån är helt ok, det finns ju "finmärken" men dessa är inte tillräckligt mycket bättre för att vara värda priset.

Vill man så kan man sätta ett par svängbara hjul i bak-kant på putsen - hjulen kan du ju få tag för några hundringar - men om dom sitter monterade från början på nån puts så kostar samma hjul 15 000  >:D

Aqualize

« Svar #5 skrivet: 20 jul-10 kl 01:05 »
Jag har faktiskt fått låna en äldre Kellfri betesputs. Den har gula luckor ovanpå men ser i övrigt likadan ut i konstruktionen så jag antar den är 2,75 cm i arbetsbredd (3 rotorsvarianten). Jag ska köra ett litet uppdrag med den (kohage) men vad jag hört så är det inga farliga stenar att se upp för och det blir ju inget tunt gräs. Men jag återkommer när jag kört så jag kan säga hur jag upplevde den.

Fritjoff

« Svar #6 skrivet: 20 jul-10 kl 09:06 »
Nä... men jag har en Kellfri betesputs 275, den upplever jag som en ganska robust konstruktion.

Har tom kört i en stor sten en gång så att en av rotorerna lossnade - men det var bara att lägga den på städet och rikta den lite grann och skruva fast på nytt (sitter med 2 st M16).

Hah! Jag har oxå en Kellfri 275, mycket nöjd. Men även jag körde på en stor sten en gång så att mittenrotorn lossnade, men det var jäkligt lätt att åtgärda med bysmedens hjälp att rikta. Fin maskin!

lj

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 20 jul-10 kl 09:35 »
Har en Kellfri betesputs sedan tio år.  Försöker granska kellfris produkter kritiskt, all är inte bra där (exv. fårgrindarna) men putsen har fungerat bra, har nog avverkat 100-tals ha vid det här laget.
medarna är mkt bredare jfrt med dyrare fabrikat så sjunker inte om blött, då är ju risken att man "kokar" remmarna.
Har grannar som tagit bort locken på sina putsar för att få få lägre temperatur på remmarna o därmed få längre liv på remmarna. Kan nog ligga nåt i det.

Fritjoff

« Svar #8 skrivet: 20 jul-10 kl 12:45 »
Har en Kellfri betesputs sedan tio år.  Försöker granska kellfris produkter kritiskt, all är inte bra där (exv. fårgrindarna) men putsen har fungerat bra, har nog avverkat 100-tals ha vid det här laget.
medarna är mkt bredare jfrt med dyrare fabrikat så sjunker inte om blött, då är ju risken att man "kokar" remmarna.
Har grannar som tagit bort locken på sina putsar för att få få lägre temperatur på remmarna o därmed få längre liv på remmarna. Kan nog ligga nåt i det.

Visst ska man vara kritisk när det är så billigt.. men tittar man på deras webshop med reservdelar till betesputsen så är det ju drägliga priser där med, även om man skulle köra sönder en rotor!

Jag kokade mina remmar, men dom hade vänt sig in och ut och jag märkte det ej förräns det var för sent. Dock fick jag gratis nya remmar då detta hände en månad efter jag köpt den.

Aqualize

« Svar #9 skrivet: 21 jul-10 kl 00:59 »
Ok då har jag varit ute och kört idag med Kellfriputsen (3-rotor).
Jag gillar den. Den gör det den ska - river/klipper ikull gräset, några strån står kvar men det är ju aldrig tänkt att det ska vara en parkgräsklippare. Medarna lämnar endast lite spår om marken har bara lite lite gräs. Inget man behöver bry sig om på ett bete.
Jag tror faktiskt bättre på medarna än pivothjul. Medarna har ju större anläggningsyta och några stackars pivothjul lär ju få en del smällar så de går sönder i infästningen.
Jag körde både på gles "kohage" (tuvor här och där) till högt gräs. Sist bar det ut i sumpmark (hjulen var helt blöta, var rädd att jag skulle köra fast), där tjurarna inte betat av något, riktigt sådär tjockt gräs (flera slag, bl.a. älggräs). Bara man höll varvtalet och körde lite saktare så gjorde den rent även på dessa marker. Det fanns ju lite resurser kvar men det märktes att traktorn fick ta i (ger 63 hk på kraftuttaget, putsen vill ha "50-60"), den började gå varm av sig efter efter någon halvtimme på sumpängen.

Detta var ju ett korttidstest men föll väl ut, jag rekommenderar den.

Uppdatering:
Idag var jag ute och körde i 1,5 meter högt älggräs och annat riktigt tjockt. Den rensade ju inte helt rent men jag pressade på rätt fort - traktorn fick ivf bekänna färg, jag hade bara några få kusar kvar i motorn att ta till om det skulle blivit jäkligare. (63 hk på kraftuttaget på traktorn).
« Senast ändrad: 22 jul-10 kl 21:19 av Aqualize »

lj

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 30 jul-10 kl 00:52 »
1,5 m högt...........är ju en puts o är just va den ska användas till.
Den tar även tuvtåtel (veteveke) man anpassar hastigheten till verkligheten

Aqualize

« Svar #11 skrivet: 02 aug-10 kl 21:24 »
1,5 m högt...........är ju en puts o är just va den ska användas till.
Den tar även tuvtåtel (veteveke) man anpassar hastigheten till verkligheten
Jag ville bara säga vad den klarade av. Det är inte min mark och bonden som har det har väl begränsat med tid. Notera att det här var en sidohage, inte där tjurarna var mest (så nej, de gick inte bara i det här 1-1,5 meter höga älggräset).

Jacob

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 07 aug-10 kl 21:47 »
Jag har också en sådan (Kellfri 275), har haft denna i 2 år och är fortfarande mycket nöjd!
Trots påkörningar av stenar så har inget gått än...
Köttfår

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser