Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fång/hur långt ska man gå?  (läst 34151 gånger)

Heureka

• Småland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #60 skrivet: 24 jun-10 kl 09:30 »
Visst är det ändå märkligt att dom ska tåla hö bättre än hösilage, trots att hö innehåller mer socker och det är sockret som är problemet? Lika märkligt är det att en testhäst som får endotoxiner insprutat i blodomloppet inte får fång, trots att man tror att fången beror på just endotoxiner som kommer från tarmen till blodet?
De flesta teorier tycker jag bara verkar beröra den utlösande faktorn, men vad är det som gör vissa hästar så känsliga? Förutom IR då, fast man kan ju också undra vad det är som gör att dom utvecklar insulinresistens? Frågan är väl i samma nivå som varför man får cancer egentligen..... Ska man beröra det ytligt finns det massor av teorier och tvärsäkra förståsigpåare, men när man går djupare blir det mer problematiskt.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #61 skrivet: 24 jun-10 kl 10:35 »
insulinresistent ???  Vad e det  i praktiken?  Måste ju vara någon vajsing med bukspottskörteln då eller?   har haft en hund med diabetes nu även en katt och så min mellan dotter,  och tur e väl det att inte hon e insulin resistent.  Men undrar ju om det är sorken som e orsaken?   Kan sorkfeber även smitta till hästar ........?

Finns det något gemensamt mellan olika djur och människor    Området känns stort och flyter ut en aning ..... 

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #62 skrivet: 24 jun-10 kl 10:48 »
Lika märkligt är det att en testhäst som får endotoxiner insprutat i blodomloppet inte får fång, trots att man tror att fången beror på just endotoxiner som kommer från tarmen till blodet?
De flesta teorier tycker jag bara verkar beröra den utlösande faktorn, men vad är det som gör vissa hästar så känsliga?

Mitt svar är åter hovarna.

Teorierna som florerar här handlar just bara om utlösande faktorer. Grundproblemet är och förblir hästens hovstatus. Det är också därför som edotoxiner i blodomloppet inte alltid resulterar i fång. 

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #63 skrivet: 24 jun-10 kl 10:56 »
Jag har sett siffror på att fångtalet har tredubblats de senaste 10-15 åren och att det är runt hälften av fallen nu som har en oklar orsak. För bara fem år sedan var det ovanligt med stora hästar som fick fång, iallfall häromkring, nu höjer inte veterinärena på ögonbrynen längre vilken häst som än får det. Någonting har hänt.
Vi hade hästar som började beta med första grässtråna, fodrades med hö fram till midsommar, var tämligen tjocka sommartid och blev lösa i magen på våren, fick samma hö som korna, gick barfota med 5-minutersverkning av en ointresserad hovslagare....men ingen fång.
Nu försöker vi ta hand om hästarna enligt vad som ska vara det bästa - lösdrift, kontinuerlig men begränsad hötillgång, noggrannare verkning, inget kraftfoder, mindre bete på våren så inte magen ska komma i obalans... men fången kommer ändå.

Kanske var din ointresserade hovslagare inte så tokig ändå?

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #64 skrivet: 24 jun-10 kl 11:09 »
Kentaur: Förklara mer om din hovteori. Har du inte gjort någon som helst annan förändring för din häst än korrekt verkning? På vilket sätt skulle en korrekt verkad hov förhindra fång? Eller är det fångställningen den tar bort? Och hur ska en korrekt hov se ut? Våra hästar går barfota med låga trakter, förutom en häst som har fula obalanserade hovar med platta sulor osv, men hon verkar inte känsligare för fång än dom andra (däremot är jag rädd att hon har sämre förutsättningar för rehabilitering). Jag har svårt att tro din teori, men skulle tycka det var underbart om det ändå var så. Jag vill gärna veta mer som sagt!

Ingen annan förändring mer än att jag slutat med alla säkerhetåtgärder som jag tidigare var tvingad till (skogsbete, greenguard, probiosa mm....).

Fång orsakas av en inflammation i lamellerna, som är hovbenets "klisterupphägning" i hovkaseln. Orsaken till inflammationen är oftast endotoxiner men orsaken kan som Sar skrivit även vara extrem belastning eller hormonomställning. Inflammation medför vätskeansamling och tyvärr är lamellerna mycket känsliga för detta. Om hoven har friska lammeller händer inte så mycket. Om lamellerna är skadade sedan tidigare kan upphägningen bli så svag att hovbenet sjunker ner och ställer dig på sulan. Om lamellerna är särskilt skadade i tån, vilket är vanligt pga felaktig vinkel eller skoning, tillåts hovbenet även att rotera.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #65 skrivet: 24 jun-10 kl 11:15 »
Eller är det fångställningen den tar bort?

En korrekt verkad hov drabbas inte så hårt av en inflammation i lamellerna. Hästen intar inte fångställning men kan bli öm i hovarna i upp mot 10 dagar. En korrekt verkad hov som fortfarande har skadad lamellrand som inte har läkt kommer inte heller att inta fångställning, men hovbenet kommer att pressa på sulan och göra ont ändå.

Fångställning intar hästen om hovbenet trycker mer på tån. En sådan häst har inte ett markparalellt hovben utan spetsen på hovbenet trycker mot tån.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #66 skrivet: 24 jun-10 kl 11:28 »
,Kentaur: Våra hästar går barfota med låga trakter, förutom en häst som har fula obalanserade hovar med platta sulor osv, men hon verkar inte känsligare för fång än dom andra (däremot är jag rädd att hon har sämre förutsättningar för rehabilitering). Jag har svårt att tro din teori, men skulle tycka det var underbart om det ändå var så. Jag vill gärna veta mer som sagt!

Låga trakter är inte detsamma som markparalellt hovben. Ett hovben kan stå på tå trots låga trakter. Förvuxna hörnstöd växer inte bara utåt, utan även upp i kötthoven och gör att hovbenet är högre i trakten. Om du tittar på hoven från sidan när den står i marken kan du se hur kronranden buktar upp som en båge. Tån kan också vara för låg.   

En obekväm hov med låga trakter är ofta värre än en hov med höga trakter, eftersom de låga trakterna tvingar hästen att stå på hälen.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #67 skrivet: 24 jun-10 kl 11:36 »
Våra hästar går barfota med låga trakter, förutom en häst som har fula obalanserade hovar med platta sulor osv, men hon verkar inte känsligare för fång än dom andra (däremot är jag rädd att hon har sämre förutsättningar för rehabilitering). Jag har svårt att tro din teori, men skulle tycka det var underbart om det ändå var så. Jag vill gärna veta mer som sagt!

God hovvård betyder också fullgod cirkulation. En häst med bra hovar har kroppstemperatur hela vägen ner i hovarna. På vintern smälter snön runt hovarna och det är så det ska vara på en frisk häst. Med god cirkulation kommer även god känsel. En häst med friska hovar snubblar sällan!

När hovarna har god känsel blir de också mer känsliga för dålig skötsel. Därför kan det vara problem med "halvbra" hovvård. Hästen får tillräckligt med cirkulation för att känna att hoven är obekväm.

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #68 skrivet: 24 jun-10 kl 11:50 »
Kentaur: Och hur ska en korrekt hov se ut?

Svårt att förklara kortfattat i ett par meningar. Jag hänvisar till Nordiska Hovvårdsförbundets hemsida:  www.hovvardsforbundet.org

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #69 skrivet: 24 jun-10 kl 12:03 »
Visst är det ändå märkligt att dom ska tåla hö bättre än hösilage, trots att hö innehåller mer socker och det är sockret som är problemet?

Sockret är ett stort problem speciellt för irresistenta hästar men allt fång beror ju inte på ir.

Jag snubblade på en vetrinär som skrivit lite om orsakerna till fång när jag sökte på nätet och tyckte det var så intressant att jag klipper in det trots att det var flertalet år sedan det skrevs.

Ang fång
"(orsaken) Det är egentligen ingen som vet. Det finns olika modeller o teorier om saken.
Ett tag trodde man att det var proteinet i gräset som var orsaken, man visste att colibakterier i grovtarmen kunde omvandla aminosyran histidin till histamin vid ett proteinöverskott i grovtarmen. Det visade sig när man provade att spruta en massa histamin på hästar att visserligen fick dom ont i fötterna men man fick inte de skador som leder till sänkning o rotation.
Idag är man övertygad om att det är kolhydrater ner till grovtarmen som ger fång.
Kolhydrater finns i gräs som socker, fibrer o något som heter fruktaner vilka bildas extra mycket av under vissa förhållanden. Socker tas lätt upp i tunntarmen o når knappast ner till grovtarmen fibrer bryts ner långsamt o ger inga problem. Fruktaner däremot kan inte spjälkas i tunntarmen utan passerar ner till tunntarmen där de snabbt bryts ner av syrabildande bakterier.
Man har framkallat fång på hästar genonom att ge fruktaner eller stora mängder stärkerlse.

Nästa fråga är hur hästarna får ont i fötterna av syrabildande bakterier i tarmen.
Man kan inte framkalla fång med endotoxiner o den kraftiga tarmskada o mjölksyraacidos som man kunde se vid stärkelseförsöken får man knappast vid naturlig fång. Vid försöken blev hästarna så dåliga att en del dog o det berodde säkert på endotoxiner o mjölksyra men dessa orsakade knappast fången. En populär teori idag är att streptokocker i grovtarmen bildar ett slags ämnen (metalloproteinaser) vilka förstör skiktet)basalmembranet som binder samman läderhud o överhud i hoven.
Vid insulinresistens på feta ponnier är det andra mekanismer som ställer till det.

Heureka

• Småland
« Svar #70 skrivet: 24 jun-10 kl 13:01 »
Kentaur: Du skrev att en korrekt verkad hov kan bli öm i upp till 10 dagar. Jag förstod inte det. Varför? Vad har hänt när det gått 10 dagar? Är det fång som går över av sig själv då?
Och sen undrar jag om du menar att en hov med dålig cirkulation har svårare att få fång eller bara svårare att känna att den har ont? Eller missförstod jag dig helt?

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #71 skrivet: 24 jun-10 kl 14:02 »
Kentaur: Du skrev att en korrekt verkad hov kan bli öm i upp till 10 dagar. Jag förstod inte det. Varför? Vad har hänt när det gått 10 dagar? Är det fång som går över av sig själv då?
Och sen undrar jag om du menar att en hov med dålig cirkulation har svårare att få fång eller bara svårare att känna att den har ont? Eller missförstod jag dig helt?

Vid en kraftig inflammation i lamellerna kan även en korrekt verkad häst (eller vildhäst) bli öm i hovarna. Detta beror i så fall på att hovbenet sjunker något (upphägningen försvagas av vätskeansamlingen i lamellerna) och hästen blir sulöm. Men efter några dagar är allt som vanligt igen. Om man ska kalla det fång eller inte blir en definitionsfråga.

En hov med riktigt dålig cirkulation är stel och trång och har ingen eller mycket liten hovmekanism (dvs utvidgning vid belastning). Det gör också att hovbenet inte roterar riktigt lika lätt. Därmed inte sagt att det är en bra lösning.

En häst med kalla hovar (läs dålig cirkulation) känner inte heller av en lätt hovbenssänkning/rotation lika väl som en häst som normalt har fullgod cirkulation i hovarna.

Kallas gardAnita

• Dalsland
« Svar #72 skrivet: 24 jun-10 kl 14:11 »
Har ni läst i Ridsport tidningen nr 11? Vildhästars liv lär oss att förebygga fång.
Den Australienska Brumbyen. Har det tufft och har ingen fång. Hästarna i öknen färdas långt och sliter sina hovar allsidigt, de har hårda hårt nötta hovar... Titta på sidan här:  http://www.hoofrehab.com/  Där kan en se hur bra och mindre bra hovar ser ut när dom är vårdade enligt den så kallade "Vildhäst" metoden. Man skadar aldrig men gör hovarna bättre!
« Senast ändrad: 24 jun-10 kl 14:25 av Kallas gardAnita »

Kallas gardAnita

• Dalsland
« Svar #73 skrivet: 24 jun-10 kl 14:23 »
Har ni läst i Ridsport tidningen nr 11? Vildhästars liv lär oss att förebygga fång.
Den Australienska Brumbyen. Har det tufft och har ingen fång. Hästarna i öknen färdas långt och sliter sina hovar allsidigt, de har hårda hårt nötta hovar... Titta på sidan här:  http://www.hoofrehab.com/  Där kan en se hur bra och mindre bra hovar ser ut när dom är vårdade enligt den så kallade "Vildhäst" metoden. Man skadar aldrig men gör hovarna bättre! I Sverige finns www.sanhcp.org/kontakt.html   

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #74 skrivet: 24 jun-10 kl 14:40 »
Jojo, men då tar man väl också det naturliga urvalet med? Att stryker med en o annan häst som inte pallar livet som vildhäst?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Heureka

• Småland
« Svar #75 skrivet: 24 jun-10 kl 14:55 »
Kentaur: Hur märker du om att en korrekt verkad hov har inflammerat lamellager och vad beror det på? Om en korrekt verkad häst ändå får fång vilka är då symtomen och vad gör man åt det? Vila, motion, vänta ut det, ta bort från betet?
Särskiljer symtom och behandling av fång på en häst med korrekt verkade hovar från den "vanliga"?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #76 skrivet: 24 jun-10 kl 19:27 »
Det är oerhört konstigt att man överhuvudtaget kan prata om "vildhästverkning". Hovarna ser nämligen väldigt olika ut beroende på miljön den lever i,  är det stenigt ch hårt får den korta och rundade hovar medan hästar som lever på stränder och i mjuk terräng får hovar som blir långa och utflutna.

Tyvärr hittar jag inte bilden men det finns en där man kan se strandlevande hästar med hovar mer eller mindre liknande skidor....

Kentaur; jag håller sannerligen inte strasserverkningen högt (inte heller aanchp, naturlig hovverkare och allt annat i förkortningsform de kallar sig).

Jag vill dock göra fullständigt klart att jag inte har något emot barfotagång per se när det passar hästen och det arbete den ska utföra. Barfotagången skall inte medföra smärta.

Jag tycker också att du gång på gång motsäger dig själv.

"En korrekt verkad hov drabbas inte så hårt av en inflammation i lamellerna. Hästen intar inte fångställning men kan bli öm i hovarna i upp mot 10 dagar. En korrekt verkad hov som fortfarande har skadad lamellrand som inte har läkt kommer inte heller att inta fångställning, men hovbenet kommer att pressa på sulan och göra ont ändå.

Fångställning intar hästen om hovbenet trycker mer på tån. En sådan häst har inte ett markparalellt hovben utan spetsen på hovbenet trycker mot tån.  "

och

"Vid en kraftig inflammation i lamellerna kan även en korrekt verkad häst (eller vildhäst) bli öm i hovarna. Detta beror i så fall på att hovbenet sjunker något (upphägningen försvagas av vätskeansamlingen i lamellerna) och hästen blir sulöm. Men efter några dagar är allt som vanligt igen. Om man ska kalla det fång eller inte blir en definitionsfråga."

Sjunker hovbenet är det definitivt fång. Det är inte ens en definitionsfråga. Och nog sjutton kan kan även strasserhästar (och vilda hästar) inta fångställning.

För övrigt tycker jag det kan vara lämpligt att ögna igenom Djurskyddsmyndighetens rapport ang. "barfotaverkare".

http://www.svf.se/Documents/F%C3%B6rbundet/Styrelsen/rapport_om_barfotah%C3%A4star_fr%C3%A5n_dsm.pdf

Birgit

« Svar #77 skrivet: 24 jun-10 kl 22:59 »
Fast vad vet djurskyddsmyndigheten? De har inte någon sakkunskap utan förlitar sig på andra som talat om att de vet.
(Har själv råkat ur för deras "vetskap" som upphörde med annan anställd som råkade veta mer 8))-

Falin

• -
« Svar #78 skrivet: 24 jun-10 kl 23:54 »
Det varierar nog friskt från län till län hur det är ställt med djurskyddets kunnande. Här är de duktiga i alla fall.

samaka

• Dalarna
« Svar #79 skrivet: 25 jun-10 kl 06:33 »
På irresistenta (insulinresistenta) hästar har sockerhalten en klar betydelse när det gäller fång. När man gör den vanliga foderanalysen kan man också få sockerhalten kollad och den verkar totalt leva sitt eget liv (oavsett om grovfodret är låg el. hö på energi och protein).

Jag skickade min förra höanalys till USA för att få just sockerhalten på papper. Men enligt en expert på utfodringsområdet (nämnda dr i mitt inlägg ovan) så var det, enligt henne, meningslöst av mig att begära denna analys, se förklaring i mitt inlägg ovan. (Det som gör det hela ännu jönigare är att det är svårt att hitta några foderstatliga rekommendationer på hur mycket socker ett grovfoder ska innehålla.)

Det är ju så att det alltid är svårt att prata problem med en forskare  ;) och allt ska ju alltid vara bevisat till förbannelse för att anses vedertaget. Sen är de ju aldrig överens heller. Men hon var iaf mycket tveksam till fruktanteorin och menade att det i regel handlade om ett utfodringsproblem - hästarna är för tjocka och välmående idag. Hon är inte min profet, men jag har alltid hennes ord i baktanke.

Och visst är det så att man i många stall kan man finna tjocka hästar som mest går och dassar hela dagarna och dessutom står på kraftfoder, hästar av idag har i regel ingen egentlig uppgift. I vilda livet finns inga vallackar och odräktiga/ej digivande ston. I vilda livet klarar de sig dessutom utan kraftfoder. Vill inte verka synisk och fördömande (har själv haft fånghäst så även jag får mig isåfall en känga), konstaterar bara helt krasst hur det faktiskt kan se ut. Frågan är varför det har exploderat på senare år, för hästar har ju varit leksaker ett bra tag. Det är inte utan att man kan undra i sitt stilla sinne om klimatförändringarna (som idagsläget verkar beskyllas för det mesta) kan ha ett finger med i spelet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

86 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser