Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brunstig get?  (läst 4913 gånger)

elebo

brunstig get?
« skrivet: 22 jun-10 kl 11:34 »
Hej vår get har börjat prata massor, verkar rastlös, lite rosa i baken lite kladdig i slidan. Viftar på svansen hela tiden. Är detta symtom på brunst, gnider sig mot föremål.
Bocken luktar på henne mycket, men verkar ändå ganska ointresserad.  Han har inte försökt rida på henne vad jag sett. Hur har era getter betett sig när de varit brunstiga.

Sussilo

• Gäst
SV: brunstig get?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-10 kl 15:27 »
Låter som typiska brunsttecken, men när hon är i brunst ÄR bocken på bettet - om han är frisk! Hade de inte gått tillsammans hela vintern? Är du säker på att hon inte är dräktig och ska föda?

elebo

« Svar #2 skrivet: 22 jun-10 kl 22:32 »
De har tydligen inte gått tillsammans hela vintern, men av och till. Hon ser smal ut så jag tycker inte att hon borde ha någon killing.
men det lär märkas, kan bocken skada killingen om den skulle komma oväntat? ???

elebo

« Svar #3 skrivet: 22 jun-10 kl 22:45 »
Hmm nu blev jag lite orolig. Hon kanske kunde ha en unge- då skulle det kanske inte synas på henne. Hon har bräkt hela dagen. Hon brukar vara tyst annars.  Får nog dela av deras bås så hon får vara i fred. Har köpt lite rent strö och lagt på, för säkerhetsskull.
 :-\

elebo

« Svar #4 skrivet: 22 jun-10 kl 22:53 »
Hittade en lista på när förlossning är på gång
Är det samma symtom vid brunstighet. Det konstiga är ju att hon ser small ut. det är gropar framför höftbenen innan hon ätit på morgonen. Hur lång tid tar en eventuell förlossning?
Signs of early labor!
appears restless  japp det gör hon
eyes luminous  vet ej
smells the ground  nej
paws the bedding japp
looks behind her  japp
stargazes  japp
hollows out.  japp
tail lifts up  japp sedan 2 dagar tillbaka
rises and lies down frequently  ja
udder begins to fill  ja hon har mjölk
vulva becomes flabby  den är mer rosa och mer ilsket rött just i slidöppningen
white discharge  fanns flytning men vet ej om den är vit eller genomskinlig

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 jun-10 kl 06:33 »
Trivs de ihop skulle jag inte separera dem, de har ju möjlighet att gå ute. Så här års kan hon killa utomhus, om du har koll på rävar och kråkor. Det går inte alltid att se på en get om hon är dräktig. Normalt brukar inte bocken skada killingar, men en ung och oerfaren bock och på begränsad yta kan reagera på olika sätt. Är hon inte dräktig borde hon brunsta igen om ca 3 veckor.

elebo

« Svar #6 skrivet: 23 jun-10 kl 10:13 »
Okej, tack för svaret! Då släpper jag ut dem tillsammans :D Jag pratade med säljaren till getterna och hon fick sin förra som dog i mitten på januari. Hon sade att hon kunde vara dräktig. Så vi får väl vänta och se, men det är skönt att hon kan killa ute, Bocken har gett henne ungar förr, han är 3 år och hon är 8 år. Så båda är erfarna.
tack så mycket för svaret, då låter jag dem vara som vanligt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 23 jun-10 kl 22:47 »
Låt henne inte hålla på för länge utan att kolla med en veterinär.  Om det är felläge, så behöver hon hjälp.

Jag vill inte skrämma Dig, men det där låter inte alldeles normalt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

elebo

« Svar #8 skrivet: 23 jun-10 kl 23:54 »
okej, får kolla upp det, tack mvh elebo

elebo

var nog bara brunstig
« Svar #9 skrivet: 24 jun-10 kl 14:45 »
I dag är hon som vanligt igen, inte rosa bak och slutat bräka konstant. Vi får väl se om hon är dräktig. De kan tydligen sken-brunsta trots graviditet har jag hört. Hon har blivit tjockare.

elebo

brunstig
« Svar #10 skrivet: 30 jun-10 kl 21:28 »
Nej hon var bara i förbrunsten. Igår och i förrigår parade de sig. Nu håller han sig för sig själv och går inte bland de andra getterna. Tydligen kan de ha slem ur slidan när de är brunstiga. Jag läste det senare.

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jul-10 kl 06:36 »
Är det lantrasgetter du har så var det en tidig betäckning. Skriv upp datum för betäckningen. Killingarna kommer att födas i slutet av november.

elebo

« Svar #12 skrivet: 01 jul-10 kl 10:07 »
Japp, redan gjort. Nej de som parade sig var dvärggetter. Har också 2 lantrasgetter, men de brunstar inte ännu. Skall försöka hitta en lämplig hornlös bock till dem. Jag hörde i andra forumet att det finns naturligt hornlösa bockar av svensk lantras.

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 jul-10 kl 12:24 »
Se mitt svar din andra tråd om import och semin :) Har du dvärgetterna och lantrasgetterna tillsammans kommer dvärgbocken att betäcka alla.  Generellt börjar lantrasgetternas brunst lite senare, nå´n gång i augusti och håller på hela vintern, men det är inte alltid de bryr sig om att hålla några fasta tider ;D
« Senast ändrad: 01 jul-10 kl 13:56 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser