Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda stora och små hönsraser.  (läst 7822 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Blanda stora och små hönsraser.
« skrivet: 22 jun-10 kl 19:01 »
Det är sånt tjat med att man inte ska blanda stora och dvärg hönsraser för att dem kan bryta ryggen/vingarna m.m har någon här vart med om att det hänt?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

KiwinSvea

• Gäst
SV: Blanda stora och små hönsraser.
« Svar #1 skrivet: 22 jun-10 kl 22:27 »
Jag har Vit Leghorn, Derco och Aracuanahöns tillsammans med små tyska dvärger och har aldrig varit med om att de större har skadat de mindre. Även om den Vita Leghornstanten kan vara ganska bitsk är de små dvärgerna attans mycket snabbare så hon hinner aldrig med :)
Men att blanda större tuppar med dvärghöns är naturligtvis inte så lyckat av naturliga skäl. ::) Jag menar, vem hade velat ha någon 3+ ggr sin vikt på ryggen?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 22 jun-10 kl 22:36 »
Jag har stora tuppar tillsammans med bla en liten dvärghöna (holländsk tror jag). De har aldrig ens försökt sig på henne. Tror väl att hon är en liten trast eller nåt =D Även om de skulle försöka skulle hon lätt komma undan då hon flyger ifrån dem...

Vet inte hur det funkar med hönor av dv. cochin och stora tuppar... de hönorna flyger inte så bra tror jag?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 22 jun-10 kl 23:30 »
Om man har väldigt varierad storlek på hönsen måste de ha gott om plats så att de små har chans att komma undan.

Brukar själv släppa alla mina raser lösa i trädgården när avelssäsongen är slut och har aldrig haft problem trots att storleken har varierat från stor Orpington till Chabo. Men som sagt dom har haft gott om plats.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 22 jun-10 kl 23:41 »
Om man har väldigt varierad storlek på hönsen måste de ha gott om plats så att de små har chans att komma undan.

Brukar själv släppa alla mina raser lösa i trädgården när avelssäsongen är slut och har aldrig haft problem trots att storleken har varierat från stor Orpington till Chabo. Men som sagt dom har haft gott om plats.
Tänkte ha en Isbar eller Araucana tupp med chabos, tror du det kan gå illa till när dem ska para sig?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 22 jun-10 kl 23:48 »
Mina Chabohönor blir parade då och då av Leghorn tuppen... Dom vill inte och blir jätte sura men dom har inte blivit skadade. Min Araucana som och så går ihop med dem är en sådan gentleman att han inte försöker  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 23 jun-10 kl 07:32 »
Om risken hade varit stor så vet jag inte hur många brutna ryggar och vingar vi skulle haft i våran flock då vi har haft mindre storlekar och större ihop i alla fall 13 år och de har ALLTID gått ihop året om. Antalet olyckor vi haft... Inga. Risken finns då jag läst andra som råkat ut. Men den verkar ju inte vara allt för stor. Eller så har man bara haft tur.

Just nu har jag i blandgruppen allt från dv kochinstorlekar till brahma. Visserligen många hönor att välja och vraka i så inte de mindre blir så utsatta men så har det inte alltid varit. Min pojkvän har också blandade storlekar när de går ute på gården. Då håller sig oftast grupperna till varandra, dvs. De mindre med sina polare som också är mindre som de går ihop med inne och de större till sina, men händer att en av de mindre hönorna "lägger sig" för en av de större tupparna frivilligt.

Jag har mina gulvitsömmade sebrights gående med min araucanatupp just nu (sebrights är mindre än Chabo) och har haft i ett halvår. Förutom dessa har han ju också sina araucanahönor. Inga olyckor där heller.

Många av mina större tuppar när man ser de para sig med en mindre höna väljer ofta att inte lägga hela sin tyngd över henne. T.ex. min faverollekorsning står bredbent med ett ben var sida om hönans kropp och parar sig. Han står alltså inte på henne. Om hönan inte vill slinker hon lätt undan mellan benen. 
« Senast ändrad: 23 jun-10 kl 07:35 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Markim

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jul-10 kl 17:45 »
När jag skulle åka och hämta mina nya hönor för ett år sedan så hade dom bara en massa blandningar kvar så jag fick en ras av varje nästan tror jag.
Men Lill-Babs här på bilden är en mini höna.
Linda är oxå en men det är frid och fröjd vad jag kan se i hönshuset.
mvh
Majsan

Misonten

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 okt-10 kl 11:17 »
Kan man då ha sabelpoot och stor wyandotte höns ihop. tuppen är sabelpoot?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #9 skrivet: 12 okt-10 kl 11:33 »
Nog händer det att dvärg hönor får skador av för stora tuppar många samtal har jag då haft genom åren om skadade hönor. Dom reser sig inte mer...eller benen står rakt ut alltså fläkta.

rackarns

• Närke
« Svar #10 skrivet: 12 okt-10 kl 13:35 »
Kan man då ha sabelpoot och stor wyandotte höns ihop. tuppen är sabelpoot?

det tråkiga är ju om de stora hönorna blir elaka mot de mindre men ur "parningssynpunkt" tar inte en stor höna skada av en liten tupp.
Men jag tror nog att de har mer utbyte av varandra om de är av lite mer lika storlek hönsen. Det är ganska stor skillnad på storlek mellan en stor wyandotte och en sabelpoot.

MrsB

• Småland
« Svar #11 skrivet: 12 okt-10 kl 17:45 »
Har Sussex, Lakenfelder samt tyska dvärgar tillsmmans. Det verkar som de delar in sig i grupper. Sussextupparna är ju ganska gigantiska i förhållande till de små tyskhönorna. Men det har aldrig hänt något (än). Det har aldrig förekommit något bråk mellan tupparna heller. De går tillsammans i sina respektive grupper hela dagarna. Alla går tillsammans i en hönsgård. På nätterna sitter de uppdelade lite hursomhelst. Ibland ser man inte tyskhönorna för de stora tupparna på pinnarna :). Trodde att det skulle bli lite bråk mellan de stora tupparna och de små tupparna på våren men det har aldrig förekommit. Har ingen jättestor hönsgård de går i men massor med träd och buskar. Och som sagt inne i hönshuset kommer de väldigt bra överens. Har aldrig heller sett att de stora tupparna har försökt att para sig med en liten tyskhöna.

New Dawn

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 okt-10 kl 17:30 »
Kan vara olika, är kanske som me människor att vissa går bra ihop och vissa inte. Har haft blandat i hönshuset,tills vi skaffade en ny tupp. Han "parade ihjäl" 2 st dvärghönor.  :'( han var en stor tupp. Särade på dom då, så han fick gå med några stora hönor.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 18 okt-10 kl 12:46 »
Som NewDawn skriver så är det ju individuellt. Den största risken är väl om man har tex en Brahmatupp och den hoppar ner från nattpinnen och landar på en dvärghöna. Förr hade jag tex stora raser och silkeshöns tillsammans utan problem.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

New Dawn

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 19 okt-10 kl 16:00 »

Hur går det med tupparna? Slåss de då något? Har börjat med höns igen, har haft i ett par månader bara. Men förr när ja släpte ihop så slågs tupparna. Nu går alla ihop men ska avla på dom i vår men undrar hur det går sen när man släpper ihop dom igen. De känner kanske igen varandra så de blir kanske bra.

Hade två vuxna isbar tuppar för några år sen. Släppte ihop dom och tänkte "de e nog inte så farligt, de måste ju göra upp".  Men den ena blev av med ett öga och den andra en haklapp. :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser