Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smörblommor giftiga?  (läst 5704 gånger)

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Smörblommor giftiga?
« skrivet: 12 maj-06 kl 09:52 »
Eftersom hönsen kan gå friare nu men vi har duvhök , rävar & idioter till grannar med noll koll på sina hundar så tänkte jag göra en "mobil" hönsgård istället för "hormoslyrtundran" dom har nu. tanken var att ha den på en vildvuxen gräsmatta på tomten, men där finns massor av smörblommor och annat som ev. inte är nyttigt för hönsen. Kan dom skilja på giftiga och andra växter eller glufsar dom i sej allt och blir sjuka? Någon som vet? Ha en skön fortsättning på våren alla, både folk & fä, hälsn. Mossie/ Helena
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Smörblommor giftiga?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-06 kl 10:54 »
De äter i vilket fall inte smörblommor.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Helenan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 maj-06 kl 13:12 »
Jag kom på mina fyra med att stå och massakrera en lupin här om dagen! Och de är definitivt giftiga!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 maj-06 kl 14:23 »
Det finns olika sorters lupiner. Sötlupin skall inte vara giftig.

http://kaniner.siag.nu/Lantmannens%20bok/fodermedel.html

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 16 maj-06 kl 00:10 »
Öh, nä.......i en bok jag har så rekomenderar man att så lupiner som ett finfint foder.

Det är inte samma lupiner   ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 16 maj-06 kl 01:32 »
Det framgick inte av Helenans inlägg  ::)

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 maj-06 kl 21:37 »
Jag har vanliga lupiner, såna som växer i vägrenen och de är giftiga för hästar har jag hrört och tom rådjuren lämnar dem. Kan det vara ätligt för höns? Jag har fått sätta stängsel runt landet för att hålla dem borta!!! Jag tror att de har ett sådant stort behov av grönt efter att ha varit instängda så länge utan gräs mm så de ger sig på vad som hälst nu när de får gå fritt igen. :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 16 maj-06 kl 22:24 »
Usch vad dumt att det bara stod lupiner i boken jag läste. Jag får väl skriva och bråka på författaren då  :P

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 16 maj-06 kl 23:13 »
"Lupin innehåller naturligt ett bitterämne som gör den oduglig som foder åt djur. Man har dock förädlat fram sötlupin som kan användas som foder. Nackdelen med sötlupin är dock att rotsystemet inte blir lika kraftigt utvecklat."

Man kan behöva ympa lupinerna med en bakteriekultur som dom lever i symbios med.

Gul sötlupin:
http://www.swseed.se/webit/Websidor/VisaSida.asp?Idnr=KN27MJCErM1IE3zQSNiltXhaQS2nfDRn8sdSftgLD9tIjg19KoDkp77HPaJs

Blå sötlupin:
http://www.hush.se/l/ekologi/pdf-filer/eko_lupin_SL.pdf

Nischgrödor:
http://www.skanefro.se/lantbruk/nischgrodor.html
« Senast ändrad: 16 maj-06 kl 23:16 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser