Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jonsered split 40 problem  (läst 3541 gånger)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
jonsered split 40 problem
« skrivet: 02 jul-10 kl 15:56 »
Jag klyver ved med en bensindriven hydraulisk klyv som nyss slutade fungera,Kolven har slutat gå tillbaka och jag har kollat oljan och den verkar inte läcka någonstans,Kan det vara packboxen vid kolven som tar in luft när den ska gå tillbaka mvh torparn 73
Ekologisk pärlhöns uppfödning

torbjorn

• Medelpad
SV: jonsered split 40 problem
« Svar #1 skrivet: 02 jul-10 kl 21:53 »
Är hydraulcylindern dubbelverkande så att kolven ska tryckas tillbaka hydrauliskt, eller är returen ordnad med fjädrar utanför cylindern?

Om det finns en luftning på oljetanken så kolla att det inte har blivit stopp där så att det byggs upp över- eller undertryck i tanken efter en stunds körning. En del vedklyvar har en luftventil som ska skruvas igen vid transport så det inte riskerar att rinna ut olja, men den måste såklart stå öppen när klyven används.

Ser hydrauloljan ren ut? Finns det någon bottensats i tanken? Finns det någon sugsil vid hydraulpumpen (eller annat oljefilter) som kan vara igensatt? Luktar hydrauloljan som ren mineralolja? Om den luktar bränt eller "metalliskt" är det inte så bra.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-10 kl 12:54 »
Hej ,Igår var det en här som kollade på klyven och han sa att det var en packning i kolven som var trasig,Det blir inget under tryck som drar tillbaka kolven ,Jag skulle lämna kolven till honom så skulle han byta packningar mvh Nilsegårn II

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 03 aug-10 kl 08:11 »
Å nu har jag fått igång klyven igen , Det var en fjäder innuti kolven som var av,Hittade en ny på jonsred i mellerud för 650 kr,Skönt när man har lånat klyven mvh.

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser