Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Peakoil  (läst 27355 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: Peakoil
« Svar #60 skrivet: 02 okt-10 kl 16:09 »
Man ska inte ta vad som står någonstans helt okritiskt. Kvittar lika om det är Wikipedia, www.alternativ.nu eller Nationalencyklopedin. (Ett uppslagsverk, oavsett redaktionsform, kan heller aldrig vara en primär källa. Primära källor är forskningsrapporter och liknande, inte referat eller sammanfattningar av vare sig dem eller aktuell samlad kunskap.) Men för att snabbt få fram färska med stor sannolikhet korrekta fakta om allmänt intressanta ämnen så är Wikipedia mycket riktigt ypperligt. Jag har också själv uppdaterat artiklar på Wikipedia, när jag har hittat oklarheter, felaktigheter eller (i åtminstone ett fall) då nya rön framkommit - självklart med källhänvisningar.
(...)

Då låter det som om vi är av samma åsikt.
*tar en nöjsam sipp av ett glas Chimay*
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 02 okt-10 kl 18:19 »
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.243455/forskare-oljan-kommer-aldrig-att-ta-slut
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article457225.ece
Tar oljan slut?
Svar: Nej.

Spännande att den första artikeln du länkar till handlar om simulerade förhållanden på 50 km djup, motsvarande drygt halva jordskorpans tjocklek där den är som absolut tjockast, och betydligt mer än landjordskorpans tjocklek där den är som tunnast.

Deepwater Horizon borrade tydligen i september 2009 till nära 10,7 km djup, vilket ska vara den djupaste oljeborrningen hittills. Att borra ytterligare 4-5 gånger djupare är ju då inga problem, eller...? Här i Sverige ligger tydligen jordskorpans tjocklek på i storleksordningen 30-40 km, dvs man simulerar förhållanden som här råder i manteln. Hur har du tänkt borra i den?

Och jag väntar fortfarande med spänning på svar på de frågor som ställts tidigare, men börjar ana att jag väntar förgäves...
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

SolPaula

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 02 okt-10 kl 19:57 »
Jag skulle då inte lita på några ekonomer som uttalade sig om Peak Oil, men är man övertygad så är man.....

Tompas11

• Västmanland
« Svar #63 skrivet: 02 okt-10 kl 21:52 »
Alltså tror man att oljan kommar att ta slut  så finns det uppenbarligen ingenting som kan rubba detta. Tillgången på olja kommer givetvis att minska men att den skulle ta helt slut överrenstämmer inte med verkligheten. Sedan får ni tro vad ni vill, det lägger jag mig inte i. Framtiden får väl utvisa vem som har mest rätt.
If it doesn't work, chrome it!

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 02 okt-10 kl 22:32 »
Alltså tror man att oljan kommar att ta slut  så finns det uppenbarligen ingenting som kan rubba detta. Tillgången på olja kommer givetvis att minska men att den skulle ta helt slut överrenstämmer inte med verkligheten. Sedan får ni tro vad ni vill, det lägger jag mig inte i. Framtiden får väl utvisa vem som har mest rätt.

Ja, okej, oljan lär nog aldrig "ta slut" i strikt mening; om inte annat så lär det väl alltid finnas några droppar kvar som man inte lyckades få upp, någonstans, eller att det nybildas någon liten mängd, och då kan man ju hävda att oljan inte har tagit slut. Men det är - som faktiskt har sagts tidigare också - inte att oljan "tar slut" som "peak oil" handlar om, utan att produktionen (utvinningen) av olja per tidsenhet når en topp och sedan faller därifrån. Du har själv anfört här i tråden att eftersom oljekällor totalt motsvarande ungefär 3% av 2009 års världsbehov upptäcktes under 2009 så behöver vi "bara" minska användningen av olja för att det inte ska vara något problem. Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt när i princip hela vårt moderna samhälle i dagsläget är helt beroende av olja och petroleumprodukter.

Så fort energiutbytet i oljeutvinning når faktor 1 till 1 (dvs det krävs lika mycket energi att få fram en viss mängd olja som man kan få ut ur oljan) så är det i princip meningslöst att ens försöka, åtminstone ur energisynpunkt. Man kan säkert tänka sig situationer där inget annat än förädlad råolja kan användas och då kan det givetvis fortfarande vara rimligt att utvinna den oljan också, men det blir inte vare sig tekniskt lättare eller energimässigt eller ekonomiskt billigare med tiden. Så länge vi talar mänskliga och inte geologiska tidsrymder.

Återigen, geologiska fakta som även tyska försvaret ser allvarligt på och som kommer att ha en genomgripande påverkan på vårt samhälle som det ser ut idag, är nog värda lite tankemöda. Om det var så enkelt som att minska oljeförbrukningen eller införa alternativ, varför skulle då denna rapport tala i termer av att politikerna kan tvingas ta större hänsyn till oljeproducerande länder, eller på längre sikt samhällskollaps? (http://www.theoildrum.com/node/6912#more under punkt 3.2 bland annat: "This would in turn lead to the collapse of economies, mass unemployment, government defaults and infrastructure breakdowns, ultimately followed by famines and total system collapse.")
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #65 skrivet: 02 okt-10 kl 22:41 »
Så när är denna kollaps att vänta?
I dag, i morgon eller om 30 år?

Sedan kan jag ju inte undanhålla er hur kul man kan ha med olja...
school bus wheelie

Drag Racing Nitro Nostalgia Funny Cars March Meet 2009

Muscle cars Illegal Drag racing in sweeden
If it doesn't work, chrome it!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #67 skrivet: 03 okt-10 kl 19:34 »
Sak samma med Er som tror att oljan aldrig tar slut!!! :)
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Christer41

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 19 apr-12 kl 08:10 »
Two Years After the BP Oil Spill: IS THE GULF ECOSYSTEM COLLAPSING? http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=30395

Skytten

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 19 apr-12 kl 08:15 »
PeakOil kommer för sent. Redan nu har vi passerat gränsen, för vad klimatet tål, om vi ska ha en värld vi känner igen om mindre än 50 år.  Två-graders stegring, som redan det är allvarligt, och nuvarande mål, kommer inte att kunna uppnås.
Över två grader, kommer att helt förändra planeten, och ända den civilisation som föreligger nu.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 19 apr-12 kl 12:38 »
Peak Oil är väl lite av en definitionsfråga när det inträffar eller om det redan har inträffat, samma sak gäller kol och naturgas. 

Planeten är redan under förändring, en accelererande sådan. Redan det fossilkol vi släppt ut höjer vår miljös värmeenergi ganska mycket.

Det är ganska opedagogiskt att bara räkna i genomsnittstemperatur, om man ställer ett glas med isvatten i solen kan man ju på det sättet hävda att solen inte kan värma särskilt mycket, alltså om man bara mäter temperaturen på vattnet, eftersom den inte kommer att stiga särskilt mycket förens isen i glaset har smält helt eller nästan helt iaf.

Vi vet idag att jordens stora issamlingar minskar med många kubik-kilometrar varje år, polarisarna, glaciärer osv. Det anses finnas extrema mängder metan som kommer att frigöras när permafrosten i Ryssland smälter, kanske finns det liknande samlingar på andra håll. När det sätter igång kan vi bara hoppas på att kunna bromsa effekten märkbart, knappast mer iaf.  Personligen tror jag inte att det räcker med att sluta frigöra fossilt kol i hög takt, även om det klart är en förutsättning för att världen ungefär som vi känner den ska fortsätta att existera.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 19 apr-12 kl 13:14 »
Det som troligen sker, är att de frigjorda isarna öppnar för ytterligare olje/gas produktion, och det forskas nog på att kunna utnyttja frusen metanaldehyd också. Ser man vad som händer på omställningsområdet, så är det inte tillräckligt, på långa vägar, mest imagologi. Jag är inte speciellt optimistisk. 

När det gäller genomsnittstemp, så är det just några grader som betyder mycket, en ny istid kräver sex grader lägre, en omfattande ändring kommer redan vid några grader mer än nu.  En trolig händelseutveckling är nog att det går så långt och desperata åtgärder för terraforming kommer, med kanske än värre konsekvenser. En del av den snabba temperaturstegringen som syns nu, beror delvis på att man kommit till rätta med tidigare problem, såsom svavel. Det kommer snart att höjas röster för att inte förbjuda eldning med högsvavel i fossila bränslen.

gaser löser sig sämre vid högre temperatur, så stora kvantiteter koldioxid  kommer även från världshaven pga detta.

Jag är för gammal för att få uppleva det mesta av detta, men får det indirekta konsekvenser, via oväder och krig kan det väl hända.

fishyerik

• Uppland
« Svar #72 skrivet: 19 apr-12 kl 16:07 »
Jo jag förstår att ett par grader genomsnittstemperatur gör enorm skillnad, men folk i allmänhet kan inte ta tills sig allvaret i att genomsnittstemperaturen stiger med någon tiondels grad då och då, och folk verkar inte fatta alls att den enorma smältningen av is bromsar temperaturstegringen.

Att världshaven skulle ge ifrån sig mer koldioxid än vad som sedimenterar ner kol behöver vi nog vänta ett tag på, så länge de andra näringsämnena finns i tillräcklig mängd växer fytoplankton snabbare ju mer koldioxid som finns tillgängligt, och sedimenterar ner. Ett av problemen med det är att kolet även tar med sig fosfor. Ett annat är att utbredningen av "döda bottnar" ökar.

Kort sagt försöker vi ta ut mer och mer medan vi mer och mer förstör möjligheterna för naturen att reparera sig, fylla på förråden och anpassa sig.   
Kött är delar av djur!

Skytten

• Skåne
« Svar #73 skrivet: 19 apr-12 kl 17:09 »
En hel del livsformer tål inte kolsyra, och den ökar i haven, i början fördröjer det växthuseffekten, men när mikrofloran skadats, blir det annorlunda. Möjligen är akutare problem mer värda att uppmärksammas.

fishyerik

• Uppland
« Svar #74 skrivet: 20 apr-12 kl 08:13 »
Det är väl i första hand revbyggande koraller man pekar ut som de primära offren för sjunkade pH i haven, de är generellt känsliga för ökade temperaturer också. Men det slutar inte där, de är känsliga för förändringar i största allmänhet. Dessutom är de alldeles nödvändiga för att rev ska bildas och finnas kvar. En mycket vanlig och viktig biotop i haven, och de har börjat ta allvarlig skada, främst där ytterligare miljöförstöring ägt/äger rum.

Korallreven utgör en mycket komplicerad biotop, där många typer av organismer är beroende av oerhört stabila livsförhållanden.  Det är lätt att glömma att stora delar av korallreven är (var) extremt stabil miljö angående flera avseenden. Det är svårt att hitta andra biotoper som har så stabila värden vad gäller en rad olika faktorer, och organsimerna har utvecklats under dessa väldigt stabila förhållanden under väldigt lång tid.
Kött är delar av djur!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #75 skrivet: 20 apr-12 kl 09:10 »
Tompas11!
Detta var ju ett bottennapp i nonchalans och hänsynslöshet mot kommande generationer! :

"Så när är denna kollaps att vänta?

Sedan kan jag ju inte undanhålla er hur kul man kan ha med olja..."
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

fishyerik

• Uppland
« Svar #76 skrivet: 20 apr-12 kl 10:21 »
Tompas11!
Detta var ju ett bottennapp i nonchalans och hänsynslöshet mot kommande generationer! :

"Så när är denna kollaps att vänta?

Sedan kan jag ju inte undanhålla er hur kul man kan ha med olja..."

Ett och ett halvt år sedan, många har bytt åsikt, eller kommit till insikt sedan dess.

Sen är det så att dragracing inte förutsätter fossilt bränsle.
Kött är delar av djur!

Skytten

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 20 apr-12 kl 12:50 »
Dragracing, drar mest bränsle pga att så många åker milavis för spektaklet.

Råless

• Västerbotten
« Svar #78 skrivet: 11 jun-12 kl 01:39 »
Peak Oil är största anledningen till att man blivit medlem här. Det är svårt att säga när läget blir mer akut, men grejen är ju att själva oljebristen kommer tvåa, det första som händer är att makroekonomin kollapsar. Man behöver bara öppna valfri dagstidning för att inse att den processen är i full gång, och även om all världens ledare försöker fejka att man har kontroll över ekonomin så går det inte att stoppa kollapsen. Varför? Därför att ekonomi och energi korrelerar och därför att förutsättningen för vårt nuvarande paradigm är evig exponentiell tillväxt. Utan billig fossil energi så kan inte nuvarande stuk överleva.

Jag åker till Grekland på fredag, älskar landet, värmen och människorna, men jag befarar att det är sista gången jag har möjlighet att ta mig dit. Symptomen på krisen accellerar, och inom en rätt snar framtid.. säg inom ett år.. så kan lappverket för att hålla koll på kollapsen rämna, och då kan det gå väldigt fort utför. Då pratar jag inte bara Grekland, utan globalt.

fishyerik

• Uppland
« Svar #79 skrivet: 12 jun-12 kl 07:29 »
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article14964818.ab

Jag anser dock att det inte bara gäller charterresor, i debatterna på nyteknik om snabbladdade el-bilar avfärdas elbilar totalt av många för att det går snabbare att åka fossil-bil mellan Stockholm och Göteborg än att åka elbil eftersom man måste ladda elbilen oftare och det tar längre tid än att tanka.

Jag känner spontant: stanna hemma! 

Det verkar alldeles för mycket begärt av folk att tänka igenom saker och ting, "vi" använder enorma resurser, och tar det för givet att vi ska kunna fara och flyga över hela världen, samtidigt som motsvarande resurser som vi för brukar per capita och år skulle kunna ge ett flertal människor som lever på svältgränsen en relativt dräglig tillvaro.

Jag vet inte om jag varit otydlig med all den is som nu smälter, men, temperaturen kommer att stiga mycket snabbare ju mindre de stora issamlingarna blir, inte bara för att deras kylande effekt av smältningen minskar, utan även för att hav och barmark absorberar solljuset mycket bättre än vit is och snö. Sen tillkommer ju de problem Skytten nämner, med att mer ytor blir expoalter-bara, och att vissa ämnen kommer att frigöras när permafrost osv släpper från vissa områden.
Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

izmxl
i Frukt & bär
[Igår kl. 14:32]

ifhqv
i Frukt & bär
[Igår kl. 11:51]

rxmmx
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 20:25]

kqloy
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 18:59]

ivusa
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 16:19]

fnhvd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 12:05]

lebyt
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 09:27]

ibaoj
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 06:39]

pvhgd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 04:07]

wnfld
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 02:06]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser