Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan killingar säljas?  (läst 4482 gånger)

Almie

• Östergötland
När kan killingar säljas?
« skrivet: 24 jul-10 kl 22:27 »
Har sett allt ifrån 2 månader upp till 6 månader...
 Förstår att det antagligen till viss del beror på just den killingen, men rent generellt?
Det måste ju finnas något "absolut inte innan dess". :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När kan killingar säljas?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-10 kl 23:02 »
Dom ska ha mjölk eller ersättning till mellan 3 och 4 månader.  Men om nya skötaren/ägaren ger sådan, så kan jag inte se någon nedre åldersgräns.  Om det ska bli sällskapsdjur, så är flaskuppfödning effektivt för att få dem tama och tillgivna.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 24 jul-10 kl 23:06 »
Mitt "absolut inte innan" är 3 månader. Helst lite äldre, runt 4 månader, så de har hunnit bli lite självständiga och fått lära sig lite "getvett" i flocken. Då ser man också att de betar i stort sett lika mycket som de vuxna och mamma funkar mer som "snuttefilt" än som mjölkbar - dvs när de diar så är det mer "tröstslurkar" än för att de är hungriga.

För bockarna tycker jag en bra ålder är när man märker att de på allvar blir intresserade av getkillingarna - och då menar jag inte att de "övar" och rider på allt i lagom storlek ;) som de gör från de är bara några dagar gamla - utan när de kissar sig i skägget, "blubbar" och på alla sätt visar att de vill para sig. Hos mig brukar det inträffa när de är runt 4 månader.
Då brukar de vara ganska färdiga att frigöra sig från mamma och här är det iallafall minimalt med väsen när jag tar dem ifrån mammorna i det läget och sätter dem med de vuxna bockarna.

Med getkillingarna är det lite annorlunda tycker jag. Jag upplever dem dels som mer "mammiga", dels som att deras mammor tolererar dem hos sig längre upp i åldrarna. Det är väl för att de inte är lika jobbiga som bockarna.... inte ens mamma får ju vara ifred för uppvaktning!  8)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 25 jul-10 kl 08:44 »
Sen beror det väl på om de har en mamma. Om mamman inte tar hand om dem, så att de föds upp med flaska, och det kanske inte finns någon getflock att lära sig getvett från, då kan de ju flytta direkt. Ska de flsakas upp av människa spelar det ju ingen roll om det är på platsen där de fötts eller någon annan stans.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jul-10 kl 17:36 »
Mitt "absolut inte innan" är 3 månader. Helst lite äldre, runt 4 månader, så de har hunnit bli lite självständiga och fått lära sig lite "getvett" i flocken. Då ser man också att de betar i stort sett lika mycket som de vuxna

Så anser jag också är rätt, om killingen har en mamma. Det är mycket starke band mellan geten och hennes killingar och det är grymt att skilja dem tidigare om det inte är nödvändigt.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 26 jul-10 kl 15:19 »
Ska de flsakas upp av människa spelar det ju ingen roll om det är på platsen där de fötts eller någon annan stans.
Helt klart är det så! Men personligen tycker jag inte det är nåt vidare sätt att hålla getter på, även om det kanske är nödvändigt om man har en mjölkbesättning. Tama kan de bli ändå, även om de får gå med mamma.  :-[

Per Gynt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jul-10 kl 18:37 »
Jag tror ieenilorac menar om geten inte tar sig an killingen, blir sjuk eller rentav dog vid killningen. Då tvingas man föde opp killingen med flaska och det kan lika bra den nye ägaren göra om man lämnar bort den.
Har man vunnit getternas förtroende blir killingarna lika tama eftersom de kopierar getens sätt.

Almie

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 31 jul-10 kl 01:26 »
Angående att sälja getterna när dom endast är några dagar gamla, så var det en person som sa till mig att det var olagligt att göra så?
Visserligen gällde det kor och inte getter, men det känns ju lite märkligt att det skulle vara skillnad?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 31 jul-10 kl 20:53 »
Angående att sälja getterna när dom endast är några dagar gamla, så var det en person som sa till mig att det var olagligt att göra så?
Visserligen gällde det kor och inte getter, men det känns ju lite märkligt att det skulle vara skillnad?

Det jag kommer att tänka på är att det finns regler för hur och när man får transportera djur. Där står det "Ett lamm eller en killing måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera den.". Kan det kanske vara det som personen menade?

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser