Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Volvon kronglar igen.  (läst 1358 gånger)

Just_me

• Småland
Volvon kronglar igen.
« skrivet: 31 jul-10 kl 18:30 »
Hejsan!
Ny är det dags att byta vänster styrled (parallelstag) men jag går helt bet på hur jag ska göra.

Är det någon som vet om styrstaget sitter gängat eller påpressat på kuggstången på en volvo 946 91a. Tror det är koyo system på den om jag inte sett fel på mekonomens hemsida.
Och om den sitter gängad, hur får jag då grepp runt kulleden? Rörtång?

/ T

Tännlappen

• -
SV: Volvon kronglar igen.
« Svar #1 skrivet: 31 jul-10 kl 23:41 »
Inte så svårt som man kan tro.Antar du ska byta hela stången?Har gjort det på min 740. Finns ett uttag för nyckel 32mm på den inre leden vid kuggstången(under damasken),sitter gängad fast där,går nog med rörtång också.Tror det är samma på din men man vet aldrig........  :)

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-10 kl 00:12 »
Inte så svårt som man kan tro.Antar du ska byta hela stången?Har gjort det på min 740. Finns ett uttag för nyckel 32mm på den inre leden vid kuggstången(under damasken),sitter gängad fast där,går nog med rörtång också.Tror det är samma på din men man vet aldrig........  :)

Hej! Tack för tipset :)

Jag löste det genom att sätta en skiftnyckel på kuggstången (sen den inte skulle vridas, är rädd att ha sönder styrväxeln) och så drog jag loss styrstaget med en rörtång som du föreslog :)
Hittade inget uttag för nyckel på nån av delarna men det gick ändå, *phu* :)

Ska bli intressant att se nu om man får göra en framvagnsinställning eller om de skickar hem en med besked om fler ting som ska bytas ;)

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 01 aug-10 kl 10:16 »
Var ute i skrotbingen och kollade,hittade det gamla staget(har cam styrväxel)inget uttag för nyckel på inre ändan av staget(dock märken efter käftarna av en rörtång på typ inre kulan) utan som du säger finns uttaget på kuggstångsändan.  :) Kul det löste sig.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 13:43 »
Var ute i skrotbingen och kollade,hittade det gamla staget(har cam styrväxel)inget uttag för nyckel på inre ändan av staget(dock märken efter käftarna av en rörtång på typ inre kulan) utan som du säger finns uttaget på kuggstångsändan.  :) Kul det löste sig.

Ja då är det säkert samma som jag har ;)
Ska bli intressant att se om jag får dit den igen, vet inte riktigt hur hårt den ska dras, men det blir väl bara att ta i :)

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 02 aug-10 kl 23:19 »
Verkar som den sitter liksom lite låst med ett körnslag original,kolla början på gängorna mot "klumpen" på den du lossat. Själv använde jag skruvlåsning på tub, typ Loctite blå som jag hade på gängorna,och drog sedan på känn.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser