Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölig sylt  (läst 1384 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
mjölig sylt
« skrivet: 02 aug-10 kl 10:25 »
Sylt på röda vinbär som blir "mjölig", varför?
Funderade på om det var så att jag kokat för kort tid så inte sockret smält, men det känns inte som socker i munnen heller, blir röda vinbär lite stäva i sylt? Känns som en lite knepig icke önskvärd konsistens... :-\
Nu står det och kokar länge i experimentssyfte, så nu bli den väl stenhård  ;D
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

hildab

• Södermanland
SV: mjölig sylt
« Svar #1 skrivet: 14 okt-11 kl 16:42 »
Hej! Har du fått något svar eller kommit fram till något angående sylten?
För vi (jag+sambo) har precis tinat upp blåbärssylt från i somras - mycket sockrig sådan, och plötsligt har den fått en lite... "mjölig konsistens". Den smakar helt okej, den bara har en annan "fysik" eller vad man nu vill kalla det än vad den hade tidigare...
Underligt! Nu undrar vi ju självklart vad detta beror på, om den fortfarande är okej att äta den.
Vänliga hälsningar
Hilda

Kattuggla

• Blekinge
    • Sleeping Forest
SV: mjölig sylt
« Svar #2 skrivet: 22 okt-11 kl 11:07 »
Sylt på röda vinbär som blir "mjölig", varför?
Funderade på om det var så att jag kokat för kort tid så inte sockret smält, men det känns inte som socker i munnen heller, blir röda vinbär lite stäva i sylt? Känns som en lite knepig icke önskvärd konsistens... :-\
Nu står det och kokar länge i experimentssyfte, så nu bli den väl stenhård  ;D

Hej!
Nu är jag verkligen ingen expert, men jag tänkte att jag kunde bidra med lite erfarenheter som jag själv har kommit fram till när jag har kokat och haft mig. Vinbär har ganska hög pektinhalt och det som mest när dom är något omogna. Så ju mindre mogna de är desto mer pektin innehåller de, och därför är tidiga bär bäst till gelé, och sena till saft (bara en liten notis).
Skummar du sylten när du kokar den? Om du glömt det så kan det kan vara det som bidrar till att den känns mjölig i konsistensen. (Skumma innebär att du tar bort allt skum som bildas under kokningen, jag brukar använda en liten träslev till det.)

Blåbär t.ex, innehåller däremot lite pektin och blir därför lätt ganska lös i konsistensen, så om man vill ha en fastare blåbärssylt så bör man använda pektinpreparat. Och där gäller samma sak som med övriga sylter, att alltid ta bort skummet.

Jag hoppas jag var till någon hjälp nu~
Some people are so poor, all they have is money.

Dela detta:

* Inloggade just nu

99 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser