Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  745:a som bara startar ibland  (läst 1860 gånger)

fräsen

• Gäst
745:a som bara startar ibland
« skrivet: 06 aug-10 kl 22:23 »
hej på er! Tänkte kolla om nån kan ha en ide om vad som är fel på min bil.
Det är en volvo 745:a -90:a
På vintern går den som en klocka, startar i alla väder, bara man inte låser den då, för då går den i baklås..
iaf, på somrarna, särskilt vid varmt o fint väder, kan den plötsligt ge fan i o starta.
Instrumentpanelen tänds men bilen är helt tyst. Inte ett liv från startmotorn.
Den startar då antingen genom att man rullar igång eller kablar. Eller som idag:
Bilen står i garaget, startar inte. Jag vred säkert 50 ggr  :-[
Va själv hemma med barnen, inga grannar hemma.. vi lyckades iaf putta bilen ur garaget men inte upp på vägen.
Så jag gick iväg så jag fick täckning på mobilen o ringde maken o sa att vi inte kunde handla.
Gick så tillbaka till bilen, och DEN STARTAR! inget segande, bara wroom igång.
Inga problem o starta efter handlande o tankande..
Nån ide???
Den har blivit värre nu i år, förrut var det bara vid väldigt varmt väder och 3-4:e starten samma dag som den gjorde såhär..

vargahagen

• Gäst
SV: 745:a som bara startar ibland
« Svar #1 skrivet: 07 aug-10 kl 08:59 »
uppfattade jag det rätt? startmotorn går inte? det kan va solenoiden, när den inte går i gång knacka med en hammare på den lilla runda grejjen som sitter fast på start motorn,pröva det,så är det på min 745 av 89 års modell,hammaren ligger alltid på golvet i passagerarsätet ;D

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 aug-10 kl 10:48 »
Ett annat vanligt fel på Volvo 700-serie är glapp i tändningslåsets strömbrytardel.
Lyssna noga vid startmotorn när någon vrider på tändningen, om det inte hörs en tillstymmelse till klick i solenoiden så är det med största sannolikhet tändningslåset som är boven. Ibland kan man då få igång bilen genom att rucka på nyckeln åt olika håll.

Om det hjälper att knacka på startmotorn är det förmodligen inte solenoiden som krånglar utan kolen som är nära slut. I så fall bör man inte köra vidare som det är utan byta kol och renovera startmotorn med det snaraste, annars är risken stor att kollektorn bränns sönder.

Om bilen har automatlåda så är en annan möjlighet att startspärrkontakten (den som gör att man inte kan starta motorn annat än i läge N och P på växelspaken) krånglar på något sätt.

Med manuell låda är ju annars standardlösningen om man har opålitlig startmotor att alltid parkera på ställen där man kan rulla igång bilen - t ex i utförsbacke.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 aug-10 kl 10:53 »
Om det hjälper att knacka på startmotorn är det förmodligen inte solenoiden som krånglar utan kolen som är nära slut. I så fall bör man inte köra vidare som det är utan byta kol och renovera startmotorn med det snaraste, annars är risken stor att kollektorn bränns sönder.
Eller så köper man en helt ny startmotor på biltema för 749kr. Nästan lika billigt som att renovera, men då är den helt ny. Visserligen biltemakvalitet men ändå...

Fast jag tror också mest på tändningslåsets brytardel

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 aug-10 kl 19:31 »
Startmotor, batteri o kol är rätt nyligen bytta..
Att rackla med nyckeln fram o tillbaks har jag provat, och det hörs inget alls från startmotorn. Så, tändningslåsets strömbrytardel, det låter ju som nått..
Har ni nån susning om vad det kostar att byta den? Alt. kan man byta själv (ja, inte jag då, utan den betydligt händigare mannen ::) )
Jag börjar bli lite lack på att hojta efter folk, Eh, kan du bara putta lite????
Och man kan ju ge sig fan på att den inte startar när man står jävligt till..

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 08 aug-10 kl 20:59 »
En nödlösning kan vara att koppla in en provisorisk återfjädrande strömbrytare parallellt med den funktion i tändningslåset som ska sluta manöverströmmen till startmotorn (anslutningsnummer 30 och 50), i väntan på att man får fram lämpliga reservdelar och har tid att plocka isär instrumentbrädan tillräckligt för att komma åt att reparera.

Om startmotorn byttes mot en s k fabriksrenoverad så finns det all anledning att vara misstänksam mot den. Såna där fabriksrenoveringar är tyvärr inte alltid så välgjorda som de borde vara, ofta nöjer man sig med att aggregaten är rena och nymålade utanpå och att de inte är helt och hållet ur funktion vid leverans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

215 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser