Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skoda som är tokdöd, men tjuter när ljuset sätts på  (läst 10412 gånger)

louise

• Gäst
SV: Skoda som är tokdöd, men tjuter när ljuset sätts på
« Svar #20 skrivet: 07 aug-10 kl 20:55 »
I fyra år har jag aldrig haft problem med val av nyckel. Med den ena kan man vrida startlåset, med den andra inte.

Nu har jag testat lite till. Om jag håller kvar nyckeln när jag vridit tickar det nånstans borta vid säkringarna/handskfacket. Lite varningslampor fladdrar på panelen. I övrigt totalt dött.

vargahagen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 aug-10 kl 21:01 »
kollat säkringarna?

Michael Meier

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 07 aug-10 kl 21:01 »
hmm, tydligen ska det lysa en lampa när startspärren trasslar, och det felet har int du nu.

nästa steg är att kontrollera kablarna nere vid startmotorn, den är lätt att komma åt... en huvudkabel som matar hela elsystemet, om du skulle lätta på muttern, 13mm blocknyckel tro ja, lätta på den och glappa kablarna så att kontaktytan blir fin, orkar du prova?

Michael Meier

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 07 aug-10 kl 21:04 »
det låter som kontaktproblem, batteripolerna?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #24 skrivet: 07 aug-10 kl 21:15 »
hmm, tydligen ska det lysa en lampa när startspärren trasslar, och det felet har int du nu.

nästa steg är att kontrollera kablarna nere vid startmotorn, den är lätt att komma åt... en huvudkabel som matar hela elsystemet, om du skulle lätta på muttern, 13mm blocknyckel tro ja, lätta på den och glappa kablarna så att kontaktytan blir fin, orkar du prova?

Om du ger dig ner där så glömm inte att koppla bort batteriet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 07 aug-10 kl 21:38 »
Ok, testat lite bättre:

kupelampa och stereo funkar utan nyckel.

Om jag vrider tändningslåset ett snäpp, tjuter "körljus", dimljus om jag trycker på dem. Varningsblinkers knarrar nånstans vid säkringarna.

om jag vrider 2 snäpp knarrar och tickar det vid säkringarna. Ljuset i kupen blir sämre.
Lite varningslampor fladdrar.

Vet inte om jag blandat ihop steg 1 å 2 nu.

Huvudkablar från batteriet har jag kollat, fast inte skruvat av. Menar du att jag ska putsa till dem lite? Eller vad är poängen med att skruva av dem?

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 07 aug-10 kl 21:51 »
Nä, nu är det för mörkt, å jag har inga lampor. Kan ju skruva av de där huvudkablarna å skrapa lite på dem. En av dem var det glapp i förra året, men det är ju lagat..

Skogsvilde

• -
« Svar #27 skrivet: 07 aug-10 kl 21:52 »
Låter fortfarande som att du har batteri problem.  Koppla av ena batteri polen, och låt laddaren stå på hela natten så fortsätter vi i morrn.

Rengör man batteripolerna och fettar in dom litegrand så får man maximal kontakt.
Kontakjten försämras pga att polen batteriet oftas är av bly medan skon är av en annan metall.
Men inte nödvändigtvis.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 aug-10 kl 21:54 »
Ladda är väl meningslöst? Det är ju laddat.

Nåt sorts glapp.. ja, men varför kom det så plötsligt? Men där är inget fett. Å jag kan inte köpa nåt för jag sitter fast här. Men vad är det jag ska få tag på?

Hm.. funderar på kontakterna.. den som lagades förra året har ärgat, är helt grön, den där.. grejen som sladden sitter i.
« Senast ändrad: 07 aug-10 kl 21:58 av Stabon »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 07 aug-10 kl 21:55 »
Det skulle mycket väl kunna vara så att batteriet är så urladdat, eller i så dåligt skick, att det inte orkar driva startmotor mm.
Mät batterispänningen med en digitalmultimeter (om du inte har någon själv så finns det säkert hos närmaste granne) och kolla att den ligger över 12,0 V när allt är avstängt och inte sjunker mer än några tiondels volt när du slår på tändning och lyse.
Att det knarrar om blinkrelät är ett typiskt tecken på att batterispänningen är för låg.
Om nu bilen är 12-13 år gammal och fortfarande har originalbatteriet kvar så får man nog i vilket fall säga att du har haft tur med det. Det är sällan bilbatterier håller längre än 8 år, och har det hållit mer än 3 år finns det ingen anledning att reta upp sig på att det har tröttnat.
Meningen med att skruva loss batterikablarna är att kolla att kabelskorna gör bra kontakt mot batteripolerna och att det inte är oxider och avlagringar emellan. Passa då också på att förvissa dig om att ledningarna sitter fast ordentligt i kabelskorna.

Det finns en del typiska elfel som är gemensamma för alla VAG-bilar (Skoda, VW, Audi, Seat) från 90-talet. Ett av dem är dålig kontakt där jordledningen från batteriet är ansluten till karossen och/eller motoraggregatet. Anslutningen till karossen sitter ofta under batterihyllan på något ställe som är svårt utsatt för vägsalt och korroderar med tiden så det blir dålig kontakt. Samma sak om anslutningen till motoraggregatet sitter på ett utsatt ställe t ex på växellådan.
Ett annat klassiskt elfel är just dålig kontakt i ljusomkopplaren, som medför värmeutveckling och att så småningom något bränns sönder eller plastdelar smälter. Om man märker att ljusomkopplaren blir varm bör man omgående ta en närmare titt på den, om den fortfarande går att rädda (inget söndersmält) så plockar man isär den, putsar ren oxiderade kontaktytor, ser till att alla fjädrande bleck fungerar som de ska, smörjer eventuellt in med något lämpligt kontaktfett. Ljusomkopplarna brukar vara så dyra (och svåra att få tag på i fungerande skick på skroten) att det lönar sig med en del förebyggande underhåll.

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 aug-10 kl 22:06 »
Tack Torbjörn! Och idag förstod jag vad du sa! Underbart, underbart.

Fast det här med batteriet hänger jag inte med på. Jag skrev ju att det är fulladdat. Å jag körde med bilen i förmiddags, cirka 5-6 mil.
« Senast ändrad: 07 aug-10 kl 22:23 av Stabon »

Michael Meier

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 08 aug-10 kl 00:03 »
....Nåt sorts glapp.. ja, men varför kom det så plötsligt?
    :)
Men där är inget fett. Å jag kan inte köpa nåt för jag sitter fast här. Men vad är det jag ska få tag på?
  = vasselin
Hm.. funderar på kontakterna.. den som lagades förra året har ärgat, är helt grön, den där.. grejen som sladden sitter i.
kolla där imorgon, stålborste å orsta med , kniv å skrapa.

Undvik å få i öga eller mun när du sprätter oxiden, ohälsosamt.

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 aug-10 kl 00:26 »
Vaselin är säkert bra. men det har jag inte heller hemma. Matolja? tunn hudkräm? Smör?

Skogsvilde

• -
« Svar #33 skrivet: 08 aug-10 kl 05:14 »
Skaffa fettet när du är i stan nästa gång.

Har det regnat in i bilen?
Dvs blött på mattan på passagerarsidan?

Det är aldrig meningslöst att ladda batteriet.   För har du krypströmmar så försvinner krämet
Och beroende på din laddare så kan batteriet bli "friskare" under laddningscykeln.
Men inte nödvändigtvis.

Vilse

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 aug-10 kl 06:57 »
Ljuse, kupefläkt, backljus, rövvärmare, stereo. slutsteg, kaffekokare, micro, läslampa, batterivärmare, bränslevärmare, saftblandare, blixtljus är några förbrukare som förekommer i olika fordon

Tack för det skrattet, jag såg italienska filmen med bilen med inbyggda grillen framför mej :)

Du glömde rakapparaten och telefonladdaren  ;D ;D

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #35 skrivet: 08 aug-10 kl 09:18 »
Jag håller på teorin om dött batteri, kortslutning i battericeller kan uppstå plötsligt. Dvs sediment lägger sig på botten av batteriet och når till slut upp till plattorna som alstrar ström i batteriet och kortsluter dessa.
Var en gång med om en bil som ibland vägrade starta, och oftast hände det när bilen stod i nerförsbacke. Det visade sig vara batteriet som var boven. Ibland kan man tillfälligt bli av med problemet genom att vicka ordentligt på batteriet åt olika håll.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 aug-10 kl 09:45 »
Jag förstår inte varför ni säger att batteriet är dött när jag sagt minst två gånger att det inte är det.  Jag började alltså med att ladda det, men det blev fulladdat på mindre än en minut. Det var alltså redan laddat.

Är det ni som inte läser, eller är det nån kunskap om batterier jag missuppfattat?

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 08 aug-10 kl 10:17 »
ja! regnar in vid höger passagerarsäte, det är ju en klassiker. Där är alltid lite blött. Hur menar du att det påverkar? Alla mina golfar/skodor har haft det så utan startproblem.

Skogsvilde

• -
« Svar #38 skrivet: 08 aug-10 kl 10:24 »
Jag förstår inte varför ni säger att batteriet är dött när jag sagt minst två gånger att det inte är det.  Jag började alltså med att ladda det, men det blev fulladdat på mindre än en minut. Det var alltså redan laddat.

Är det ni som inte läser, eller är det nån kunskap om batterier jag missuppfattat?

Jo det förkommer inte allt för sällan att batteriladdare visar på att batteriet är fullt trots att det inte är det.
Har du dessutom en ganska modern batteriladdare så bör det finnas en underhållsfunktion i denna vilket innebär att batteriet blir mer fulladdat.
Själv slänger jag på laddaren i de flesta fall så fort jag skall pyssla med elen.
Detta för att säkerställa att jag inte får märkliga felindikationer under tiden jag pysslar.

Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #39 skrivet: 08 aug-10 kl 10:29 »
ja! regnar in vid höger passagerarsäte, det är ju en klassiker. Där är alltid lite blött. Hur menar du att det påverkar? Alla mina golfar/skodor har haft det så utan startproblem.

Jepp det kan spela roll då alla reläer sitter där.
Dom och alla skarvar mår inte bra av alltför mycket vatten då det bildas krypströmmar och kortslutningar. 
Man kan sättar in en kupe värmare för att torka upp där eller spaya med en fuktdrivande krypande spray. Typ 5-56
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser