Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skoda som är tokdöd, men tjuter när ljuset sätts på  (läst 10462 gånger)

louise

• Gäst
SV: Skoda som är tokdöd, men tjuter när ljuset sätts på
« Svar #40 skrivet: 08 aug-10 kl 10:38 »
Är 5-56 fuktdrivande?? Då är det v äl lika bra å spraya skiten nu med en gång.

jag fattar inte hur jag ska veta att batteriet är färdigladdat, om laddaren bara visar fel? å jag fattar inte hur en ny laddare kan visa fel.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #41 skrivet: 08 aug-10 kl 10:53 »
Såna här automatiska batteriladdare som har indikering för att visa om batteriet är fulladdat, fungerar bara på batterier som är relativt nya och i gott skick. Om batteriet är gammalt eller börjar vara i dåligt skick så går det inte att avgöra på hur batteriet uppför sig vid laddning, om det är fulladdat eller inte.

Det säkraste sättet att avgöra om ett bilbatteri var fulladdat är att ladda ur det med konstant ström och mäta hur lång tid det tar innan spänningen sjunker under ett bestämt gränsvärde. Typiskt är att ladda ur med C/20 (alltså den ström som är en tjugondel av batteriets kapacitet, om batteriet t ex är märkt 60 Ah ska det laddas ur med 60/20=3 A) och anse batteriet urladdat när spänningen har sjunkit till 10,5 V. Men ett sådant prov tar uppåt 20 timmar, och efteråt är ju batteriet urladdat och måste laddas på nytt.

En annan metod som jag brukar använda på batterier som inte behöver användas just för dagen är att ladda batteriet och därefter låta det stå orört en vecka. Om polspänningen är över 12,7 V när en vecka har gått så är nog batteriet både fulladdat och i gott skick.

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 08 aug-10 kl 11:18 »
Jag kommer inte åt en av "huvudledningarna" från batteriet. Den är fäst långt ner i... nåt. Det är minuspoeln, som först är fäst i karossen, och sedan forstätter ner. Just det fästet jag inte kmmer åt ser bra rostigt ut. Nån som har knep omhurman når?

_ingemar_

« Svar #43 skrivet: 08 aug-10 kl 12:26 »
du kan testa med startkablar ifrån - polen till motorn & karossen då märker du om det är knas med jordningen

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 08 aug-10 kl 12:27 »
Ok, det var tydligen jordningen som jag inte kom åt. Kopplade på en startkabel å jordade på annat ställe. provade 3 olika ställen, men bilen startar inte.

Nästa försök är att använda traktorbatteriet, när det har laddat klart.

louise

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 08 aug-10 kl 14:34 »
FUnkar utmärkt med traktorbatteriet!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #46 skrivet: 08 aug-10 kl 14:42 »
FUnkar utmärkt med traktorbatteriet!

Bra...   Då återsår det bara att skaffa ett nytt alltså.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 08 aug-10 kl 14:55 »
jupp! Å troligen går traktorbatteriet i, så jag kommer klara det utan skjuts:-)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #48 skrivet: 09 aug-10 kl 15:47 »
Jag förstår inte varför ni säger att batteriet är dött när jag sagt minst två gånger att det inte är det.  Jag började alltså med att ladda det, men det blev fulladdat på mindre än en minut. Det var alltså redan laddat.

Är det ni som inte läser, eller är det nån kunskap om batterier jag missuppfattat?

::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

50 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser