Såna här automatiska batteriladdare som har indikering för att visa om batteriet är fulladdat, fungerar bara på batterier som är relativt nya och i gott skick. Om batteriet är gammalt eller börjar vara i dåligt skick så går det inte att avgöra på hur batteriet uppför sig vid laddning, om det är fulladdat eller inte.
Det säkraste sättet att avgöra om ett bilbatteri var fulladdat är att ladda ur det med konstant ström och mäta hur lång tid det tar innan spänningen sjunker under ett bestämt gränsvärde. Typiskt är att ladda ur med C/20 (alltså den ström som är en tjugondel av batteriets kapacitet, om batteriet t ex är märkt 60 Ah ska det laddas ur med 60/20=3 A) och anse batteriet urladdat när spänningen har sjunkit till 10,5 V. Men ett sådant prov tar uppåt 20 timmar, och efteråt är ju batteriet urladdat och måste laddas på nytt.
En annan metod som jag brukar använda på batterier som inte behöver användas just för dagen är att ladda batteriet och därefter låta det stå orört en vecka. Om polspänningen är över 12,7 V när en vecka har gått så är nog batteriet både fulladdat och i gott skick.