Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskros????  (läst 3307 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Maskros????
« skrivet: 25 maj-06 kl 11:40 »
Går det att utrota maskrosen eller, och hur skulle det gå till i sådana fall, måste man få med hela roten som jag har hört eller räcker det med att en del av roten följer med när man tar bort dom, finns det något ofarligt att bekämpa dom med eller är det bara spade alt rensjärns som gäller. det finns en stor gårdsplan utanför huset som varje år är full av dessa gula små jävlar. Fy för Karl Anton.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Re:Maskros????
« Svar #1 skrivet: 25 maj-06 kl 11:47 »
eller är det bara spade alt rensjärns som gäller.

Jo, är nog så...

Men det är ju en fin liten växt? Eller? Goda små blad och knopparna kan man koka sirap på, har jag läst här någonstans, ska jag prova när tillfälle ges!  :P
Höns, stickning och pelargoner

Sågaren

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 25 maj-06 kl 11:52 »
Jo det är sant att den är fin och nyttig, men inte på en grusplan där ser den bara sorgsen och bedrövlig ut.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Monder

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 31 aug-06 kl 00:11 »
Om det tex är en gräsmatta som är problemet kan du bestämma dig för om mattan ändå i nuläget är skaplig trots maskrosorna. Då kan du bara klippa innan dom går i blom. Sen kan du säsongsvis slå fast att du skall ta upp x antal blommor varje år med rötterna. Jag har satt nivån på femhundra, det är inte så jobbig sett över säsongen. Efter fem år börjar dom minska påtagligt. Det sköna är att jag har kontrollen. Det är jag som bestämmer i maskrosvärlden.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 aug-06 kl 11:02 »
Det är ju klart att det beror på hur många dom är och hur stort område man vill rensa men jag har krypit runt med maskrosjärnet här i gräsmattan lite då och då och fått bort nästan alla ... såklart kommer dom tillbaks men dom blir färre och färre. På andra sidan huset är det en tät matta av enbart maskrosor och där tänker jag inte ens försöka, tar dem en gång med gräsklipparen bara innan dom fröar.

En del tar kål på dem med vanligt salt och det borde ju kunna funka på en grusplan där man inte skadar annan växtlighet ... men frågan är hur mycket salt man vill/behöver lägga ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser