Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt nya hönshus  (läst 64347 gånger)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
SV: Mitt nya hönshus
« Svar #140 skrivet: 04 dec-10 kl 00:04 »
 ;D Vad fint det blir smarta grejor hela tiden .. tror jag ska be dig vara arkitekt till mitt önshus det känns inte riktigt genomtänkt nu när jag ser ditt ..gott arbete ni gjort du o gubben o alla katter som hjälpt till... / Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

trallallaa

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 04 dec-10 kl 08:01 »
Snyggt!!
Håller med om det där med att de har det bättre på ett varmt och torrt golv med rent strö ,än att sitta på pinne i ett snorkallt gammat hönshus.
Det var så jag resonerade också.
Pinnar och reden kommer sedan, för att inte tala om utegården  ::) .
Grattis till ni att fått in hönsen  ;D ;D!

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #142 skrivet: 04 dec-10 kl 08:30 »
Supergrattis till inflyttningen!!! 
(Jag var tvungen att leta upp några hönssmileys fört att fira tilldragelsen)
« Senast ändrad: 04 dec-10 kl 08:35 av Eva R »
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #143 skrivet: 04 dec-10 kl 09:52 »
Tack alla ni  ;D Jag har sovit som en stock men i morse vaknade jag av att en tupp gol och fick i mitt yrvakna tillstånd för mig att jag glömt en tupp i det gamla huset (man kunde höra tupparna in i sovrummet förut) Snacka om ångest och hög puls innan jag vaknade så mycket att jag insåg att det var tuppen i tvättstugan. När jag flyttade över djuren till nya huset upptäckte jag nämligen ett litet sår på min Leghorntupp och ville inte riskera att det skulle bli guggigare jag tog in och tvättade såret och beslöt att han skulle vara inne och torka efter "halvbadet" och så ville jag ha koll lite på såret. Han mår tack och lov fina fisken idag och ska ut till de andra  ;D

Just nu sitter jag med morgonkaffet och detalj planerar vatten systemet  ;D

Då vi inte han gräva in permanent vatten under hösten (det ska göras till sommaren när vi ska fixa en del andra grävarbeten) kommer vi ta till en MacGyver lösning tills vidare  :D Vattensystem med nipplar och flottörbox (för tryck reducering) installeras som det ska vara. Sedan ställer vi in en tunna på 200 liter som man fyller med vattenslang. I den placeras en akvariepump (tur att man är gift med en entusiast som har grejer hemma) som pumpar upp vatten i flottörboxen. I flottörboxen finns en översvämningsventil som leder överskottsvatten tillbaka till tunnan  ;D

Med denna lösning behöver jag ta ut vattenslangen 1 gång per vecka och fylla på och det känns som en överkomlig arbetsinsats  ;) Bilder på vattensystem kommer när det är klart.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Granbackstove

• Uppland
« Svar #144 skrivet: 04 dec-10 kl 09:58 »
Det är så himla fint och genomtänkt! Blir glad å dina höns vägnar!  :D
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Turnit

• Västergötland
« Svar #145 skrivet: 04 dec-10 kl 12:13 »
Grattis till inflyttningen.... Blev ju kanon fint!!

Gillar din smarta lösning av vattnet....den kommer jag nog att anamma i mitt nya hönshus. Vi har grävt vatten fram till huset, men inte in. Blir bara sommar vatten. Så vintertid får jag dra från matkällaren. Men att bara göra det en gång per vecka låter hur smidigt som helst! Tack för det tipset!!

Nu ska jag ner till lanthandeln och inhandla lite foder...

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #146 skrivet: 05 dec-10 kl 09:54 »
En liten undran som jag är säker på att du redan tänkt på  ;)

Ser inget avlopp i huset. Jag har själv inget avlopp bara plastmatta. Nu har du smart nog lagt mattan lite upp på väggen så det rinner nog inte ner något vatten under mattan om du spolar golvet. Men  om du spolar väggar och tak? När jag storstädade fick jag vatten under mattan som verkade torka upp sen, förhoppningsvis.. Sen har jag ingen lutning på golvet så jag fick sopa ut vatten genom luckan och hiva ut vatten med spade. Det var lite meckigt.

Har du avlopp/hål i golvet någonstans? Eller det kanske man bara kan ha om man gjutit platta? Hur går du tillväga när du storstädar? På nästa bygge ska jag försöka tänka till mer gällande det.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #147 skrivet: 05 dec-10 kl 10:21 »
Huset är inte byggt med tanke att tvätta med högtryckstvätt  ;) Då hade jag velat ha det murat :D

Inredningen är löstagbar (sittpinnar gödselbräda reden fodertråg dörrar) Sedan blir det grovdammsugare och skurborste vid årlig storstädning. Funkade bra för mig i mitt förra hönshus så det ska förhoppningsvis funka här också. Golvbrunn blir det inte, däremot vatten och avlopp från diskho nästa sommar då vi ändå ska göra lite grävarbeten.

Angående vatten på golvet så har vi grovdammsugare som man kan dammsuga vatten med. Det funkar fint  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• Skåne
« Svar #148 skrivet: 05 dec-10 kl 10:37 »
Huset är inte byggt med tanke att tvätta med högtryckstvätt  ;) Då hade jag velat ha det murat :D

Inredningen är löstagbar (sittpinnar gödselbräda reden fodertråg dörrar) Sedan blir det grovdammsugare och skurborste vid årlig storstädning. Funkade bra för mig i mitt förra hönshus så det ska förhoppningsvis funka här också. Golvbrunn blir det inte, däremot vatten och avlopp från diskho nästa sommar då vi ändå ska göra lite grävarbeten.

Angående vatten på golvet så har vi grovdammsugare som man kan dammsuga vatten med. Det funkar fint  ;D

Aha du har allting löst! Så ut med det och högtryckstvätta sen. Hmm skulle tänkt mer på att ha hela inredningen lös. Och väggarna skurborstar du lite lätt med vatten då med andra ord? Och dammsugar upp sen med dammsugaren. Måste kolla om vår grovdammsugare funkar till vatten - hade löst en del  :D

Bubblaren

• Skåne
« Svar #149 skrivet: 05 dec-10 kl 14:11 »
Citerar dig här Lina - har en fråga om det: "Allt är inte färdigt men hönsen har det så mycket bättre ;D Huset håller ca 10 grader varmt och 65% luftfuktighet (har en riktig stallfläkt med varvtalsreglering) utan att jag har någon tillskottsvärme och då är det ändå -10 ute."

Vi sitter och diskuterar fläkt i hönshuset här. Och jag visade ditt fina hönshus. Nu är det plus i hönshuset. Vill ha bort fukten. (Det är isolerat och ca 13 kvadrat) När det var -10 så var det någon/några minusgrader. Det är lite fuktigt därinne nu och det fryser på fönstret eller är kondens på det. Jag har en ventil i taket och en längst bort vid golvet så det blir självdrag på sommaren. Men nu är luckan stängd på golvet för det blir kallt och drar in. Så nu är det bara en ventil.

Vad är det för fläkt du har?  Vi har innan vintern funderat att också ha en "vanlig"ventilationsfläkt som vi tänkte på att sätta upp - men det tar in kalluft när den ventilerar. Och det vill jag ju inte nu. Vi funderar på att testa värmefläkt men den drar ju mkt ström. Och får då stå i förrummet. Frågan är om den tål dammet... Hur kan du lyckas hålla så varmt när det är -10 ute utan tillskottsvärme? Bidrar mängden höns med så mkt extravärme?
Tacksam för tips  :D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #150 skrivet: 05 dec-10 kl 14:40 »
Jag har rätt många höns/m2 Just nu ca 4 stora höns/m2 golvyta inne. Det är lite i mesta laget och jag hoppas att kunna få ner det till ca 2½-3 inom de närmaste veckorna (sälja & slakta) Då kommer det naturligtvis bli lite kallare i hönshuset.

Fläkten jag har är en stallfläkt med varvtalsregulator. Kostade ca 3500:-

Fläkten cirkulerar 2400m3 luft i timmen om det inte blåser ute och den går på max. Det är ca 10gånger så mycket som de flesta badrumsfläktar. Den är dimensionerad med överkapacitet för att fungera väl även när det blåser kraftigt ute eller det behöver ventileras extra då det börjar  bli skitit och närma sig städning i hönshuset.

Men när man har så många djur som jag har är det en förutsättning för att ha bra stallklimat. Värme har jag inte. Min målsättning är att ha så många djur att huset kan hållas frostfritt och välventilerat även när det fryser ute. Jag har aldrig varit en stor entusiast av att ha för mycket plats inne i hönshuset då det blir för kallt vintertid. Höns kan vara ute största delen av året och där ska de ha mer plats.

Ditt hönshus är mindre så en badrumsfläkt funkar förmodligen rent kapacitetmässigt men man ska vara medveten om att dom inte är IP-klassade för stallbyggnader(IP 55). Jag hade i mitt hönshus på förra stället jag bodde en badrumsfläkt med fuiktavkänning. Den gick igång när luftfuktigheten blev för hög. Det huset var på  11m2 och den räckte fint men är som sagt egentligen inte tillåtet.

Har man ett isolerat hönshus och det blir minusgrader i huset när det inte är kallare än -10 ute så har man antingen för lite djur,  för dåligt isolerat eller för dragit.

challe:)

• Småland
« Svar #151 skrivet: 05 dec-10 kl 15:22 »
hej!
fint hönshus. undrar var köpte ni stall fläkten håller på att leta efter en till mitt 25m2 hönshus
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #152 skrivet: 05 dec-10 kl 18:13 »
Fläkt och varvtalsregulator kommer från Nordpost. Jag tror att dom har fraktfritt över 2500:-

Om man inte har lika bråttom kan man annars ta hem deras sortiment via granngården för att slippa frakten.

• Småland
« Svar #153 skrivet: 05 dec-10 kl 18:39 »
tack!
Ska beställa en fläkt där i från
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #154 skrivet: 05 dec-10 kl 18:49 »
Kan tillägg att Nordpost var väldigt bra att prata med och hjälpsamma på att räkna fram hur stor fläktkapacitet man behövde. Det du behövde veta var hur stort du hade och hur många höns  ;)

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #155 skrivet: 05 dec-10 kl 21:46 »
Tack för att du delar med dig av bygget! Det är så bra att få se bilder, det är verkligen inspirerande!!

Skulle dock vara intressant att veta hur många arbetstimmar ni hade kalkylerat att lägga ner på bygget, och hur många det blev. För visst är det otroligt att det tar sådan tid att bygga!? Allt tar sin tid...

Sen ett stort grattis till att ni fått in hönsen i värmen!!! Härligt!!!
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #156 skrivet: 06 dec-10 kl 09:23 »
Tack för att du delar med dig av bygget! Det är så bra att få se bilder, det är verkligen inspirerande!!

Skulle dock vara intressant att veta hur många arbetstimmar ni hade kalkylerat att lägga ner på bygget, och hur många det blev. För visst är det otroligt att det tar sådan tid att bygga!? Allt tar sin tid...

Sen ett stort grattis till att ni fått in hönsen i värmen!!! Härligt!!!
Att kalkylera arbetstimmar på byggen/renovering har jag och gubben sedan länge slutat med ::) Det blir bara tokigt ändå  :P I detta fallet har vissa saker tagit mer tid än vad vi trott och andra saker har gått fortare. Totalt har det som det brukar tagit mer tid i anspråk än vad vi trodde  8)
Man får helt enkelt fixa på i den takt man orkar tills det är klart  :D

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #157 skrivet: 07 dec-10 kl 12:10 »
Att kalkylera arbetstimmar på byggen/renovering har jag och gubben sedan länge slutat med ::) Det blir bara tokigt ändå  :P I detta fallet har vissa saker tagit mer tid än vad vi trott och andra saker har gått fortare. Totalt har det som det brukar tagit mer tid i anspråk än vad vi trodde  8)
Man får helt enkelt fixa på i den takt man orkar tills det är klart  :D

Ni är kloka ni! och duktiga! Det tar också tid att lära sig att: allt tar sin tid...  ;)

Fortsatt lycka till!!!
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

• Småland
« Svar #158 skrivet: 09 maj-11 kl 15:42 »
hur mycket gick bygget till?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #159 skrivet: 30 dec-11 kl 17:37 »
Lina skulle du kunna uppdatera med lite bilder nu? :D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser