Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning av höns  (läst 10625 gånger)

torp-Lena

• Gäst
Avmaskning av höns
« skrivet: 29 maj-06 kl 14:58 »
Jag läste en artikel i en veterinärtidning om en undersökning som gjorts vid SVA ang. parasiter hos höns i hobbybesättningar. Enligt denna var 60 % (!) av hönsen smittade med mask (springmask, spolmask, hårmask). Om det är så illa så måste det ju finnas någon effektiv behandling, men det verkar vara svårt att hitta något medel. Läste i en gammal tråd här att någon rekommenderade Ivomec (pour-on-preparat för parasitbehandling av bl.a nöt), men enligt FASS så är detta medel receptbelagt. Kanske får man tigga av någon bonde i närheten? Någon rekommenderade även Axilur, men i vilken form skall det vara då? Pulver, pasta, tablett? Och hur sjutton får man i hönsen det?

Jag har själv en liten flock med orusthöns som jag misstänker har fått någon form av mask och vill jättegärna ha hjälp av er alla därute som har någon erfarenhet av avmaskning av höns.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Avmaskning av höns
« Svar #1 skrivet: 29 maj-06 kl 16:15 »
torp-Lena

Det finns även axilur i flytande form(som mjölk) den kan du blanda ner i lite kokt potatis eller annat gott åt hönsen.

Lycka till!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 29 maj-06 kl 22:57 »
Axilurtabletter kan även krossas. Jag har en avmaskningsovillig katt; jag brukar lägga en tablett mellan ett dubbelvikt foliepapper och ta kaveln till hjälp att pressa/smula sönder tabletten. I pastej går den ner till katten, kanske även i "hönsgodis" :-\
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #3 skrivet: 30 maj-06 kl 07:01 »
Hur märker man att hönsen har mask? ???
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

torp-Lena

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 maj-06 kl 10:17 »
Om hönsen har mask kan de bli magra, få diarré och sluta värpa. Man kan ta prov på avföringen eller se maskar i kloaköppningen eller i avföringen. Vid allvarliga angrepp av spolmask kan de t.o.m. ta sig upp i äggledaren och kapsla in sig i ett ägg. Denna spolmask kan inte angripa människa, men det är ju äckligt och synd om hönan.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 30 maj-06 kl 16:10 »
Det effektivaste avmaskningsmedlet är Flubenol. Det är receptbelagt.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

torp-Lena

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jun-06 kl 09:45 »
Jag läste i Fass om Flubenol. Det är tydligen en pasta som djuret skall äta. Har du erfarenhet av att ge det till höns? Äter de upp det om man blandar det i något gott? Det verkar svårt att dosera. Smakar det gott kommer väl inte tuppen att få något eftersom han är en sån gentleman och låter damerna äta först!

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-07 kl 19:45 »
Vilken avmasknings sort är bäst för hönsen...Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jun-07 kl 20:00 »
Jag beställer av Håpe för duvor.

Vildvittra

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 27 jun-07 kl 20:57 »
Avmaskar ni regelbundet, och hur ofta i så fall? Hur unga djur avmaskar ni? Någon som provat typ Axilur i vattnet?

Vildvittra

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #10 skrivet: 27 jun-07 kl 23:20 »
Undrar också om jag skall maska av mina höns...  ???

Jag gör det ju med våra hundar, katter och hästarna när de stallas in på hösten.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

orloff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jun-07 kl 09:27 »
http://www.hape.se/                             :D

Sally

« Svar #12 skrivet: 28 jun-07 kl 11:12 »
Hej! Jag har hört en rekommendation om 1 gång/halvår. Jag tar en sjättedels Axilurtablett (för katt). Lägger den i handen och hönan tar den snällt. Enkelt och snabbt även om man har många höns. Särskilt när man gör det på kvällen när de satt sig till ro på pinnarna, för då veta jag vem som fått.

Sally
Går det...så går det!

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 29 jun-07 kl 14:12 »
jag har köpt Axelur tabletter, hur ska man ge så att de äter upp allt...Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Lena A

« Svar #14 skrivet: 29 jun-07 kl 16:40 »
Jag har aldrig avmaskat mina hönor och är osäker på om man verkligen behöver göra det utan en direkt anledning. Har du märkt att hönorna har mask och behöver avmaskas?

Sally

« Svar #15 skrivet: 29 jun-07 kl 18:35 »
Jag vet inte heller om det är "nödvändigt", men lägg 1/6 tablett i handen och sträck fram den till hönan så tar hon den nog. De är ju rätt glupska. Bra att göra det när de satt sig till rätta för natten. Som en liten "nattamacka"  ;D.

Sally
Går det...så går det!

tittit

« Svar #16 skrivet: 30 jun-07 kl 19:21 »
mask kan göra så att hönsen dör. Kommr ofta på våren. Be någon med mikroskopikunnig person kolla avföringen efter maskägg. Flubenol tar bort spolmask

tittit

« Svar #17 skrivet: 30 jun-07 kl 19:24 »
Flubenol, www.abic.co

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #18 skrivet: 30 jun-07 kl 23:02 »
Varför avmaska om man inte är 100% säker på att de har mask ???. Jag avmaskar inga av mina djur i onödan.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Torparkärring

« Svar #19 skrivet: 17 jul-07 kl 15:00 »
Vill svara på frågor om spolmask på höns. Precis som på hund och katt bör man göra det tre till fyra gånger per år. Axilur, flytande 0,2 milliliter per kilo på höns. detta görs i två dagar i sträck.Axilur kostar omkring 140-150 kronor på apotek.  Receptfritt. Ges via näbben på höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser