Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla hönshus med kalk?  (läst 3303 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Måla hönshus med kalk?
« skrivet: 14 mar-08 kl 18:11 »
Det var ju det jag undrade också... så säcken fick ligga orörd när jag blev osäker.
Jag dammade lite illerpulver i sandbadet istället.

Nåväl jag får väl måla med kalken. I Höns i Trädgård står det att man kan måla redena med kalk så det är väl inte farligt för fåglarna efter målning?

Någon annan som har erfarenhet av släckt kalk?

Eller bra recept på limfärg? Jag har recept på limfärg med tapetklister, men har för mig att jag sett en som verkar bra där filmjölk ingår...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
SV: Måla hönshus med kalk?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-10 kl 19:33 »
Köpte idag en kalk på lantmännen, det var inte den hon rekomenderade i första hand då den är svårare att få att fastna på väggarna. Men den skulle ändå vara bra och jag kände igen säcken tyckte jag...

Men den var kornig och dammar inte ett dugg så det känns inte bra...
Vad använder ni för kalk i era hönshus för att förebygga ohyran och i sandbaden?
Skall använda upp den jag har tillsammans med Stelosan F men till nästa gång tänkte jag ta en mjölig dammig sort som lättare sätter sig där man vill. Några förslag???
« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 21:50 av Sirpa »

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-10 kl 10:27 »
Jag använder släckt kalk.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #3 skrivet: 31 aug-10 kl 20:58 »
När man kalkar hönshuset är det släckt puderkalk som gäller. Det är dock giftigt (innehåller lut) innan den blandats med vatten. Har kalket blandats med vatten omvandlas det till helt ofarlig krita när det väl torkat. Så det kanske inte är bra att lägga släckt kalk i sandbadet direkt från säcken. Många gör det ändå och hönsen dör i alla fall inte på stört  ;) Själv har jag inte höns ännu så jag har ingen praktisk erfarenhet av det. Det är bara hur väl man vill följa "regelboken"  :)

Men jag tycker att det borde finnas mald/krossad krita på säck. Om så kanske det är bäst att ha i badet, såvida man inte vill blöta släckt kalk o vänta på att en hel bytta skall dunsta torr. Men som sagt, när man ska slabba ner hönshuset är det den släckta kalken.  :D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 07 sep-10 kl 08:39 »
Tack så jätte mycket för svaret... kanon bra tips. klart att man inte vill kasta in gift om det finns bättre lösningar. skall blaska upp lite hinkar med kalk som kan få stå och torka till innan vinterns sandbad skall hällas upp.
 ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser