Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvljus/heljus fråga  (läst 6074 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Halvljus/heljus fråga
« skrivet: 02 sep-10 kl 19:02 »
Nu ställer jag säkert en dum fråga kanske men jag har ingen aning om lampor. Hur som helst jag börjar jobba väldigt tidigt, åker 5 på morgonen, och på en sträcka finns det mycket hjort och rådjur. Den senaste månaden har ett par blivit påkörda på den här sträckan (100 sträcka). De lapor jag har nu är vanliga som jag köpt på macken (H7)  men de lyser inte upp så mycket. Nu funderar jag på att byta till antingen Silverstar eller Night Breaker.

Kan jag det? Något jag bör tänka på? Fördelar/nackdelar? olika tillverkare/märken? Bra ställe att köpa? Rekomenderar?

Har en BMW 3serie 02 (E46).

/Nina

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #1 skrivet: 02 sep-10 kl 19:23 »
Jag är själv lite skeptisk om olika lampfabrikat av samma lampa gör så väldigt stor skillnad förutom psykologiskt. Däremot sätter du extraljus på bilen blir det en dramatisk skillnad. Tänk bara på att ju större reflektor desto bättre ljus, men det förfular mer och ökar luftmotståndet.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #2 skrivet: 02 sep-10 kl 20:00 »
Jag är också för extraljus i så fall. Och som olof påpekar så är det mycket bättre med några STORA än många små fåniga... =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #3 skrivet: 02 sep-10 kl 21:09 »
Någon extraljus har jag inte tänkt montera dit. Ser så fult ut. Jag vill ha en lampa som ger lite "klarare" ljus och lite längre räckvid. Någon skillnad borde det vara mellan standard lampor och Silverstar och Night Breaker? 

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #4 skrivet: 02 sep-10 kl 21:18 »
När det gäller halogenlampor för bilstrålkastare (och i all synnerhet H7) så är huvudsaken att de är av ett välkänt märke (Osram, Philips, GE etc) och att de är E-märkta.

Lampor med högre effekt än standard ska man passa sig noga för, ofta blir det i slutänden sämre ljus med dem än med den vanliga typen, dels för att spänningsfallet i bilens elsystem ökar och dels för att värmen från den starkare lampan förstör reflektorn i strålkastaren. Det senare i synnerhet på moderna bilar med små strålkastare och plastreflektor.

Lampor av "skumma" märken brukar dels lysa dåligt och dels ha kort livslängd. Den senaste jag köpte (H7 av märke Tesla, köpt på Lidl) höll inte ens två månader.

Om en bil har sämre halvljus än man tycker den borde ha, så kolla om det är onormalt stort spänningsfall på vägen från batteri/generator till strålkastarlamporna. Med motorn igång och högre varvtal än tomgång (lagom att hålla den på 1500-2000 varv/min under mätning) bör spänningen mätt direkt vid lampan vara omkring 13,2 V. Är den lägre än så bör man leta efter orsak till spänningsfallet - ofta är det någon dåligt klämd flatstiftskabelsko, oxiderad jordpunkt, varmgång i säkringshållare eller strömbrytarkontakt. Om man mäter spänningsfallet (dels mellan lampans minus och jord, dels mellan lampans plus och pluspol på generator och batteri) så bör summan av spänningsfallen inte vara över 0,6 V. Genom att mäta spänningsfallet kan man också få bättre ledtrådar om var felet ligger.

Om strålkastarinsatserna börjar vara dåliga (plastreflektorer som blir matta, plastglas som gulnar eller grånar och blir ogenomskinligt med tiden, plåtreflektorer som rostar) så återstår bara att byta dem. Om de är orimligt dyra som originalreservdel går det ofta att hitta piratdelar eller på skroten. Se noga till att eventuella pirattillverkade insatser är E-märkta och avsedda för högertrafik!

 

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #5 skrivet: 02 sep-10 kl 21:47 »
Liten trådkapning: nån som vet vad det kan kosta att få extra strålkastare monterade på verkstad, alternativt om man kan få nån händig bekant att sätta dit dem. Skulle behövas här på vintern, men jag kan inte alls meka själv :-\

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #6 skrivet: 02 sep-10 kl 21:48 »
Om man inte vill ha extraljus så är väl ända sättet att göra skillnad värt namnet att bygga om till xenon-lampor. kostar nåra tusen, men fan va det lyser!


Christina: Jag vet minst en som kan montera lysen i byte mot en sjysst lunch eller så :)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #7 skrivet: 02 sep-10 kl 21:50 »

Christina: Jag vet minst en som kan montera lysen i byte mot en sjysst lunch eller så :)

Jag är mycket bättre på att fixa sjyssta luncher än på att meka :D

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #8 skrivet: 02 sep-10 kl 21:52 »
Spänningsfall till strålkastarna gör att ljuset blir mycket sämre. Man brukar säga att 10% spänningsfall ger 50% sämre ljus!
If it doesn't work, chrome it!

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #9 skrivet: 02 sep-10 kl 22:41 »
Spänningsfall till strålkastarna gör att ljuset blir mycket sämre. Man brukar säga att 10% spänningsfall ger 50% sämre ljus!

Behöver man göra speciel test får att se eller skulle det visa sig under diagnosisk test på man serva bilen?

Så om jag bytte mina standard H7 55w lampor mot låt oss säga Night Beaker H7 55w lampor så blir inte skillnaden så stor?

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #10 skrivet: 02 sep-10 kl 23:11 »
Behöver man göra speciel test får att se eller skulle det visa sig under diagnosisk test på man serva bilen?

Se vad jag skrev i svar # 4 i den här tråden. Vid en vanlig service eller hos Bilprovningen kollas inte sånt här annat än om man ser med blotta ögat att det knappt lyser. Det förekommer att bilar får anmärkning för svagt halvljus vid besiktning, men då har det gått mycket långt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #11 skrivet: 02 sep-10 kl 23:29 »
Tänkte på en sak........har provknattrat runt med en BMW E-36:a,min upplevelse var att ljuset var bra men gav liksom en smal ljusstråle rakt fram vilket är i princip är rätt värdelöst när det gäller att upptäcka djur som oftast lurar vid dikesgrenarna. Volvo och SAAB(en SS jag provkört med Xenonljus) har ett bättre ljus som är bredare så man ser ut åt sidorna vilket gör att man upptäcker djuren bättre och räddar dom undan en kollision. Din enda möjlighet är nog att skaffa extraljus som ger ett typ brett flodljus så du ser bra även åt sidorna,eller byta till ett annat bilmärke och då provköra den när det är mörkt.  :)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #12 skrivet: 03 sep-10 kl 16:10 »
Okej. Jag tycker att ljuset är bra och upplever den inte som svag eller så. Heljuset lyser upp jättebra men att ha dem på helatiden går inte då det är (förvånande många) mötande bilister titt som tätt. Det som jag skulle vilja är att förbättra ljuset åt sidan (h diket) och ett par meter fram på halvljuset. När jag provkört en annan bil med vita (blåaktiga) ljus så tyckte jag síkten var aningen klarare.  ;) eller så var jag avis på den bilen.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #13 skrivet: 04 sep-10 kl 17:18 »
Om man inte vill ha extraljus så är väl ända sättet att göra skillnad värt namnet att bygga om till xenon-lampor. kostar nåra tusen, men fan va det lyser!


Christina: Jag vet minst en som kan montera lysen i byte mot en sjysst lunch eller så :)

Beror givetvis på var man köper och om man kan sätta in dem själv. Finns för ca 500 kr + frakt här http://www.vvme.com/ Eller ca dubbel kostnad men från Sverige http://www.xenonkungen.se/xenonljus.htm

Guider för hur man göra
Install HID Conversion Kit
fler filmer här http://www.vvme.com/page.html?chapter=3&id=23
« Senast ändrad: 04 sep-10 kl 17:21 av Humle »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #14 skrivet: 04 sep-10 kl 23:04 »
Nackdelen med att bygga om halogenstrålkastare till xenonljus är dock att man inte kan vara säker på att halvljusbilden blir bra efteråt - ljusbågen i xenonlampan har ju inte nödvändigtvis exakt samma form som glödtråden i den halogenlampa strålkastaren är konstruerad för. I praktiken tycks det fungera bättre för stora runda strålkastare och sämre ju mindre, plattare och mer designad strålkastaren är.

Dessutom innebär en sådan ombyggnad att strålkastarens e-märkning inte längre gäller, och därmed har Bilprovningen all rätt att underkänna bilen om den är av 1984 års modell eller senare (innan dess fanns inget krav på e-märkning av strålkastare i Sverige, så för en äldre bil räcker det med att halvljusbilden ser bra ut vid besiktning).

Jorlan

  • Inlägg: 230
    • Skåne
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #15 skrivet: 04 sep-10 kl 23:44 »
Nackdelen med att bygga om halogenstrålkastare till xenonljus är dock att man inte kan vara säker på att halvljusbilden blir bra efteråt - ljusbågen i xenonlampan har ju inte nödvändigtvis exakt samma form som glödtråden i den halogenlampa strålkastaren är konstruerad för. I praktiken tycks det fungera bättre för stora runda strålkastare och sämre ju mindre, plattare och mer designad strålkastaren är.

Dessutom innebär en sådan ombyggnad att strålkastarens e-märkning inte längre gäller, och därmed har Bilprovningen all rätt att underkänna bilen om den är av 1984 års modell eller senare (innan dess fanns inget krav på e-märkning av strålkastare i Sverige, så för en äldre bil räcker det med att halvljusbilden ser bra ut vid besiktning).

På bilar med Xenonljus finns även ett krav på fungerande ljuslängdsreglering för att inte blända mötande trafikanter vid avvikningar i vägbanan. Vilket inte följer med i konverteringssatserna.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #16 skrivet: 05 sep-10 kl 06:54 »
Rackarn ja det verkar vara olagligt att bygga om låt säga min 244a till Xenon då den har samma lampa för hel- och halvljus. Bygga om den på lagligt sätt skulle bli omotiverat dyrt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Halvljus/heljus fråga
« Svar #17 skrivet: 05 sep-10 kl 08:54 »
Jag har 3 st hella 3000 med hundra watts lampor i och på vanliga lyset har jag 80\100 ,Reflektorerna har inte blivigt brända på 6 år vad jag har märkt,Det är en v 70 awd och har ganska mycket luft i lamporna mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

222 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser