När det gäller halogenlampor för bilstrålkastare (och i all synnerhet H7) så är huvudsaken att de är av ett välkänt märke (Osram, Philips, GE etc) och att de är E-märkta.
Lampor med högre effekt än standard ska man passa sig noga för, ofta blir det i slutänden sämre ljus med dem än med den vanliga typen, dels för att spänningsfallet i bilens elsystem ökar och dels för att värmen från den starkare lampan förstör reflektorn i strålkastaren. Det senare i synnerhet på moderna bilar med små strålkastare och plastreflektor.
Lampor av "skumma" märken brukar dels lysa dåligt och dels ha kort livslängd. Den senaste jag köpte (H7 av märke Tesla, köpt på Lidl) höll inte ens två månader.
Om en bil har sämre halvljus än man tycker den borde ha, så kolla om det är onormalt stort spänningsfall på vägen från batteri/generator till strålkastarlamporna. Med motorn igång och högre varvtal än tomgång (lagom att hålla den på 1500-2000 varv/min under mätning) bör spänningen mätt direkt vid lampan vara omkring 13,2 V. Är den lägre än så bör man leta efter orsak till spänningsfallet - ofta är det någon dåligt klämd flatstiftskabelsko, oxiderad jordpunkt, varmgång i säkringshållare eller strömbrytarkontakt. Om man mäter spänningsfallet (dels mellan lampans minus och jord, dels mellan lampans plus och pluspol på generator och batteri) så bör summan av spänningsfallen inte vara över 0,6 V. Genom att mäta spänningsfallet kan man också få bättre ledtrådar om var felet ligger.
Om strålkastarinsatserna börjar vara dåliga (plastreflektorer som blir matta, plastglas som gulnar eller grånar och blir ogenomskinligt med tiden, plåtreflektorer som rostar) så återstår bara att byta dem. Om de är orimligt dyra som originalreservdel går det ofta att hitta piratdelar eller på skroten. Se noga till att eventuella pirattillverkade insatser är E-märkta och avsedda för högertrafik!