Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  traktor som stannar  (läst 10424 gånger)

Sjökärrets ekogård

• Uppland
traktor som stannar
« skrivet: 03 sep-10 kl 09:21 »
Min ford lägger av efter cirka 15 minuter (kör med jordfräs) och sen är det bara att vänta några sekunder och starta igen. Tips tas emot.

pålle

• Gäst
SV: traktor som stannar
« Svar #1 skrivet: 03 sep-10 kl 10:13 »
Min ford lägger av efter cirka 15 minuter (kör med jordfräs) och sen är det bara att vänta några sekunder och starta igen. Tips tas emot.
     Vad är det för ford ?

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 sep-10 kl 10:24 »
Ford 7710, kan det vara bränslefiltren som är igentäppta?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 03 sep-10 kl 10:29 »
Om en dieselmotor stannar pga soppatorsk, så behöver man så gott som alltid avlufta bränsleledningar och bränslepump för att kunna starta motorn igen.
Det brukar höras på motorljudet när bränslet börjar sina, det blir ett varierande motorvarv och ett "töffande" ljud några sekunder innan motorn stannar.
Det kan också vara vatten i bränslet, inte ovanligt särskilt om man har en bränslecistern med avluftningsrör.
Då bildas det lätt kondensvatten inne i cisternen, särskilt så här års med varma dagar och kalla nätter.

« Senast ändrad: 03 sep-10 kl 11:19 av Foppas fot »

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-10 kl 10:49 »
kolla ledningar så dom är dragna  och lut filter är rent

Aqualize

« Svar #5 skrivet: 05 sep-10 kl 08:46 »
Och hur länge kan du köra efter du startat igen?
Skulle det vara något halvt igentäppt bränslefilter borde den dels låta lite konstigt innan den stannar, även behöva luftas och framförallt hinna få fram mer bränsle. Så om du kan köra t.ex. 15 minuter igen direkt efteråt tycker jag det verkar konstigt och troligen något annat fel.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 sep-10 kl 09:25 »
Att byta filter är ju punkt 1 tycker jag, med största sannolikhet är det där felet sitter, alternativt silen i tanken. Men det ser du ju när du byter filter, det ska kunna rinna friskt från tanken..annars får du ta tryckluft och blåsa baklänges, så går det ett tag igen. (att ta loss tanken på en sån och göra rent är ett elände..)

Om det är stopp i bränslefiltrena, så blir ju inte effekten densamma som om man kör soppatorsk, var skulle luften komma ifrån? Är det diesel i tanken och ledningarna hela, så blir det ju bara ett vacuum, och efter en stund så stratar den igen.
Jag antar att det inte sitter nån matarpump på den heller?  ( det gör det inte på min Ford) , och då är dom extra känsliga för stopp i filtren.

Aqualize

« Svar #7 skrivet: 06 sep-10 kl 21:14 »
Att byta filter är ju punkt 1 tycker jag, med största sannolikhet är det där felet sitter, alternativt silen i tanken. Men det ser du ju när du byter filter, det ska kunna rinna friskt från tanken..annars får du ta tryckluft och blåsa baklänges, så går det ett tag igen. (att ta loss tanken på en sån och göra rent är ett elände..)

Om det är stopp i bränslefiltrena, så blir ju inte effekten densamma som om man kör soppatorsk, var skulle luften komma ifrån? Är det diesel i tanken och ledningarna hela, så blir det ju bara ett vacuum, och efter en stund så stratar den igen.
Jag antar att det inte sitter nån matarpump på den heller?  ( det gör det inte på min Ford) , och då är dom extra känsliga för stopp i filtren.
Ursäkta. Du har nog rätt om det där med luften. Det jag hade till minnes var att jag fick lufta gamla Victorn men det var en kombination av att det läckte in lite luft vid bränslefiltret och att matarpumpen inte gick (och skit i tanken såklart).

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 sep-10 kl 21:24 »
Blir den svag och svarar inte på gas innan den lägger av? Om ja så tror jag no också på något igensatt i bränsletillförseln.. Min gjorde ungefär likadant, gick 10 minuter, blev orkeslös och svarade inte på gas och dog sedan.. Sedan kunde man dra igång den igen och den funkade ett tag igen. Då var det bränsleslangen från tanken till pumpen som var igensatt och jag lossade slangen vid pumpen och blåste baklänges med tryckluft.. Det är ju en kortvarig lösning men det funkade fram tills jag hade tid att göra rent tanken ordentligt i.a.f..

Dela detta:

* Inloggade just nu

51 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser