Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såpa som såpa?  (läst 7195 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
Såpa som såpa?
« skrivet: 06 sep-10 kl 18:09 »
Jag hr upptäckt små röda kryp i ena hönshuset. HAr både grön och gul såpa, Har även golvsåpa som är vitpigmenterad. När jag började pensal hönshuset med såpa så tog jag den golvsåpan för den visste jag var den stod. Sen så fick jag då kommentaren om att golvsåpa kanske inte alls var bra. JAg som tyckte det var praktiskt också, att se vart jag strukit på såpa. Så är allt jobb ogjort? Eller+ Jag hade tänkt ta det andra hönshuset imorgon och det som är kvar på stora hönshuset ikväll. Hönen ska gås igenom och såpas de också och då tar jag grönsåpan hade jag tänkt.

Så Oskar det var något bra med att jag inte kom till dig i går. Isbar, blomme och de andra som skulle sålts i Högsma bor inte i det huset med röda små blodsugare så de är helt ok. 
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

johe71

SV: Såpa som såpa?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 19:37 »
när det gäller grön och gul såpa så är det såpa som såpa, tittar man tex på grummes såpor så är det exakt samma innehållsförteckning, förutom att den gröna innehåller färgämne...

alla grummes såpor innehåller är gjorda på tallolja, även deras nya sjöbrissåpa och citronsåpa har samma innehållsförteckning som den gula, jag antar att det endast är "parfymen" (parfum på engelska) som skiljer mellan dessa...

man kan ju göra såpa på fler sätt än av tallolja, men jag hittade inga innehållsförteckningar för vit golvsåpa när jag letade lite via google... jag har dock inget minne av att det skulle vara just såpor av tallolja som är bäst mot löss

läste det här för ett tag sen när jag sökte info om bekämpningsmedlet bio force
Citera
Tvållösningar har alltid haft effekt mot ohyra. Lennart Håkanssons farmor sprutade tvål på sina blommor för att få bort bladlössen. – Den vanliga tvållösningen är utmärkt därför att den är miljösäker, problemet är att den har låg effekt, den är inte så effektiv.

Alla insekter är överdragna av ett vaxmembran som skydd mot köld och väta. Under vaxmembranet sitter andningsorganen, trakéerna. Om dessa täpps till kan insekten inte andas utan kvävs.
Varje insektsarts vaxmembran har en specifik sammansättning fettsyror. För att membranet ska smälta ned krävs att det påsprutade medlet innehåller samma fettsyra som membranet, är identiskt. Därför kan inte vanlig tvållösning, som är för “opersonlig“, användas [om man vill ha hög effektivitet]
Lennart Håkansson tog som sin uppgift att finna formulan för en högeffektiv tvållösning innehållande alla insektsarters fettsyror. Han lyckades och resultatet blev Bio Force.

Lennart Håkanssons forskning visade att sojabönsolja har den mest optimala effekten på insekter. Genom att framställa en tvållösning baserad på sojabönsolja samt genom att “manipulera“ sammansättningen i oljan och bla omplacera de korta kolkedjorna har de unika effekterna uppstått.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 sep-10 kl 20:20 »
Då kanske jag ska köpa bio force. Får kolla hur det ser ut i hönshuset om några dagar. Det verkar iallafall som de flesta prickar slutat röra på sig. Tänkte spola av allt i morgon och sne pensla en omgång till. Det kan ju inte skada. Ska kolla innehållsförteckningen på golvsåpan.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 20:53 »
Jag trodde det var det att såpa minskar ytspänningen som gjorde susen. Då tränger den in bättre i insekternas ansningsorgan och dränker dem eller något i den stilen. Isåfall borde det ju funka med en lösning av vilket som helst rengöringsmedel, eftersom de alla funkar genom att minska ytspänningen. Ifall jag trodde rätt, vill säga.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 02 feb-14 kl 23:13 »
Bara som en liten instickare.Såpa gjordes från början av olika komponenter vilket gav dess färg.Därav blev såpan grön i vissa delar av landet och gul i andra delar.För att inte skapa panik bland husfruarna då såpa idag innehåller samma ingredienser så säljs grön såpa och gulsåpa för att kunderna skall kunna köpa det dom är van vid.Såpa med karamell  färg helt enkelt.

lilla-jag

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-14 kl 13:48 »
Linoljesåpa då? Inte på hönsen så klart men på lössen?
Det är ju lite lätt aggressivt mot både det ena och det andra så det borde ju funka ännu bättre?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-14 kl 14:27 »
Jag tror inte att det behövs någon särskilt aggressiv såpa för att ta död på kvalstren,  vanlig såpa räcker gott.
Men det ska på ymnigt, överallt, och behandlingen ska upprepas.
Jag är dock förvånad att du har kvalster nu,  när det varit så kallt, eller åtminstone tills häromdagen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Petras hönsdrömmar

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 06 jun-14 kl 15:58 »
Jag måste verkligen säga att det är skillnad på såpa och såpa.

För några år sedan upptäckte jag Gysinges linoljesåpa och det är något helt annat än vanlig såpa. Den är återfettande och mild samtidigt som den är otroligt effektiv.

Därför använder jag den till ALLT!

Jag duschar i den, tvättar ansiktet i den, tvättar händerna i den, skurar golvet med den, skurar badrummet, tvättar hundarna och hästen.  Ja som sagt allt kan man använda den till och det skulle jag inte göra med annan såpa. Min hudterapeut blev något förskräckt när hon fick  svaret vad som gjort min hy så fin..... såpa.

Gottfrid

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jun-14 kl 17:29 »
Har för mig att man skulle blanda en del T-Röd i såpvattnet mot bladlöss på rosor.Kanske funkar på kvalster med??

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser