när det gäller grön och gul såpa så är det såpa som såpa, tittar man tex på grummes såpor så är det exakt samma innehållsförteckning, förutom att den gröna innehåller färgämne...
alla grummes såpor innehåller är gjorda på tallolja, även deras nya sjöbrissåpa och citronsåpa har samma innehållsförteckning som den gula, jag antar att det endast är "parfymen" (parfum på engelska) som skiljer mellan dessa...
man kan ju göra såpa på fler sätt än av tallolja, men jag hittade inga innehållsförteckningar för vit golvsåpa när jag letade lite via google... jag har dock inget minne av att det skulle vara just såpor av tallolja som är bäst mot löss
läste det här för ett tag sen när jag sökte info om bekämpningsmedlet bio force
Tvållösningar har alltid haft effekt mot ohyra. Lennart Håkanssons farmor sprutade tvål på sina blommor för att få bort bladlössen. – Den vanliga tvållösningen är utmärkt därför att den är miljösäker, problemet är att den har låg effekt, den är inte så effektiv.
Alla insekter är överdragna av ett vaxmembran som skydd mot köld och väta. Under vaxmembranet sitter andningsorganen, trakéerna. Om dessa täpps till kan insekten inte andas utan kvävs.
Varje insektsarts vaxmembran har en specifik sammansättning fettsyror. För att membranet ska smälta ned krävs att det påsprutade medlet innehåller samma fettsyra som membranet, är identiskt. Därför kan inte vanlig tvållösning, som är för “opersonlig“, användas [om man vill ha hög effektivitet]
Lennart Håkansson tog som sin uppgift att finna formulan för en högeffektiv tvållösning innehållande alla insektsarters fettsyror. Han lyckades och resultatet blev Bio Force.
Lennart Håkanssons forskning visade att sojabönsolja har den mest optimala effekten på insekter. Genom att framställa en tvållösning baserad på sojabönsolja samt genom att “manipulera“ sammansättningen i oljan och bla omplacera de korta kolkedjorna har de unika effekterna uppstått.