Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hård deg...  (läst 14057 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Hård deg...
« skrivet: 14 sep-10 kl 10:37 »
Hej!
Satte precis en deg med grovt rågmjöl och vetemjöl special (receptet är taget ur Vår kokbok).
Gjorde allt enligt receptet, men degen blev stenhård.. Känns som att den är för hård för att ens jäsa. Tog t.om. mindre av vetemjölet just för att den blev så hård..
Vad kan problemet vara?

Tacksam för snabba svar :)

Ha det fint!
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Hård deg...
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 10:48 »
Fel i receptet? Du kanske mätte upp mjölet för kompakt? Eller så bara väntar du och ser om det jäser.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Stabo

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-10 kl 10:51 »
Känns lite underligt om det vore fel i receptet på en av sveriges mest kända kokböcker, men det kan det ju kanske vara. Mätte upp det som jag brukar, bara ner med dl-måttet i påsen och skopa upp. Kollade till det alldeles nyss och det har faktiskt jäst lite :)
Först tänkte jag att det kanske hade med jästen att göra, då jästen gått 4 dagar över bäst-före-datumet, men sen läste jag tråden om gammal jäst och insåg ju ganska snabbt att så inte var fallet :p

Tack för svar :D

edithsdotter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 sep-10 kl 10:56 »
Känns lite underligt om det vore fel i receptet på en av sveriges mest kända kokböcker, men det kan det ju kanske vara. Mätte upp det som jag brukar, bara ner med dl-måttet i påsen och skopa upp. Kollade till det alldeles nyss och det har faktiskt jäst lite :)
Först tänkte jag att det kanske hade med jästen att göra, då jästen gått 4 dagar över bäst-före-datumet, men sen läste jag tråden om gammal jäst och insåg ju ganska snabbt att så inte var fallet :p

Tack för svar :D

Mjölet blir generellt mer packat om man tar med dl-mått ur påsen än om man häller upp i litermått. Det senare rekommenderas. Sedan kan ju mjölet ha förvarats torrt och suger därför mer vätska. Hur var det med temperaturen på degvätskan? Låt degen få sin tid att jäsa, ett par-tre timmar så kommer det nog att hända saker om den inte är FÖR lite vätska i förhållande till mjölet. Lycka till!

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 15 sep-10 kl 08:25 »
Min mormor brukade skämtsamt säga att bröd och bullrecepten i många kokböcker nog var skrivna av vetemjöls företagen, eftersom hon tyckte att det vara alldelens för mycket mjöl i dem. Degen behöver inte mer mjöl än att den precis låter bli att kladda fast i händerna. Faktiskt så har jag upptäckt genom åren, att ju mindre mjöl man lyckas komma undan med i degen, desto godare bröd.

Mitt tips är att endast mäta upp hälften av mjölet i receptet, och sedan mjöla "på känn" tills degen känns bra. Tänk på att gärna göra den för lös under jäsningen, och sedan mjöla klart när du bakar ut den.
Live simply......so that others may simply live.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 15 sep-10 kl 08:32 »
Jag väger alltid mitt mjöl nuförtiden, 1 dl vetemjöl väger 60 g. Då slipper man det här med att hälla upp i litermått eller ta med dl-mått.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 15 sep-10 kl 08:44 »
Jag väger alltid mitt mjöl nuförtiden, 1 dl vetemjöl väger 60 g. Då slipper man det här med att hälla upp i litermått eller ta med dl-mått.
Jo, men det förutsätter att mjölet har samma torrsubstans. Olika tider på året, olika förvaring, olika gammalt mjöl, mm gör att mjölet får olika torrsubstans, och därmed suger olika mycket vätska, och jäser och bildar gluten på olika sätt. Bakning är ingen exakt vetenskap, trots vad vissa "experter" säger nuförtiden. Man måste öva upp känslan för brödet för att lyckas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 15 sep-10 kl 08:55 »
Jo, men det förutsätter att mjölet har samma torrsubstans. Olika tider på året, olika förvaring, olika gammalt mjöl, mm gör att mjölet får olika torrsubstans, och därmed suger olika mycket vätska, och jäser och bildar gluten på olika sätt. Bakning är ingen exakt vetenskap, trots vad vissa "experter" säger nuförtiden. Man måste öva upp känslan för brödet för att lyckas.

Mm, sant. Men skulle jag hälla upp en liter så lovar jag att jag skulle få i minst 1.3 liter i måttet... Det funkar bra för mig i alla fall =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Stabo

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 15 sep-10 kl 13:09 »
Mjölet blir generellt mer packat om man tar med dl-mått ur påsen än om man häller upp i litermått. Det senare rekommenderas. Sedan kan ju mjölet ha förvarats torrt och suger därför mer vätska. Hur var det med temperaturen på degvätskan? Låt degen få sin tid att jäsa, ett par-tre timmar så kommer det nog att hända saker om den inte är FÖR lite vätska i förhållande till mjölet. Lycka till!

Okej, det har jag faktiskt inte tänkt på, men låter ju klart logiskt. Har för tillfället inget litermått, men har länge grunnat på att skaffa ett. Så nu kanske det är dags att göra det.
Runt fingervarm var degvätskan.
Brödet jäste litegrann, men absolut inte så mkt som jag förväntat mej med 50g jäst i. Och när jag även efter två jäsningar var det hård och eländigt. Gräddade det enligt receptet, men det blev bara skit^^
Nästa gång ska jag nog köra lite mer på känsla än exakta mått.

Tack för svar!

Stabo

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 15 sep-10 kl 13:11 »
Min mormor brukade skämtsamt säga att bröd och bullrecepten i många kokböcker nog var skrivna av vetemjöls företagen, eftersom hon tyckte att det vara alldelens för mycket mjöl i dem. Degen behöver inte mer mjöl än att den precis låter bli att kladda fast i händerna. Faktiskt så har jag upptäckt genom åren, att ju mindre mjöl man lyckas komma undan med i degen, desto godare bröd.

Mitt tips är att endast mäta upp hälften av mjölet i receptet, och sedan mjöla "på känn" tills degen känns bra. Tänk på att gärna göra den för lös under jäsningen, och sedan mjöla klart när du bakar ut den.

Haha, det kan nog helt klart ligga nåt i det..
Tack för tipset! Ska nog försöka köra på det i fortsättningen.

Tack för svar!

naturande

• Värmland
    • www.lottalagerson.se
« Svar #10 skrivet: 15 sep-10 kl 20:29 »
Är det surdeg?
iså fall får det jäsa längre beroende på kultur! Helst få av någon annan som har en bra kultur. blanda ut med vatten mjöl och lite honung kanske....låt jäsa så det blir syns bubblor, sen blanda i mjöl och knip av en lite bit som blir kultur till nästa bröd. förvara helst i kylen el dyl.
Vanlig jäst måste man ha mycket vetemjöl enl min erfarenhet
 o:)

Snåttergården

• -
« Svar #11 skrivet: 10 aug-13 kl 19:22 »
Vad heter brödet? Jag har bakat de flesta bröd i den kokboken  :)
Kanske jag kan vara till lite hjälp om jag vet vad brödet heter.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser