Kolla vad som står i verkstadshandboken (i bästa fall kanske också i instruktionsboken) för bilen om luftning av kylsystem.
Om termostaten har ett litet hål i den fasta brickan, så se till att den är vänd med det hålet uppåt.
Om det inte finns några särskilda luftningsanvisningar så är det lämpligt att först leta på allt som ser ut som förberedda luftnipplar i kylsystemet (sitter ofta t ex på termostathuset, på högsta punkten på ledningarna till värmepaketet, på ev tunna slangar mellan expansionskärlet och kylaren, på slangar för förvärmning av gasspjällhus). Se till att det är ordentligt med glykol i expansionskärlet. Kör motorn varm så att termostaten öppnar, ha värmen på för fullt men fläkten avstängd. Lufta i en nippel i taget. På en del bilar (t ex äldre Peugeot) är expansionskärlet anslutet med en lång slang, meningen är att man ska lyfta upp det och hänga det så högt som möjligt under luftningen. Det finns också fall (VW-bussar med "Wasserboxer") där man måste ställa bilen i kraftig lutning åt ett eller annat håll för att lyckas med luftningen.