Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad göra?!  (läst 5121 gånger)

Neiklot

• Gäst
Ok!
« Svar #20 skrivet: 11 okt-10 kl 20:30 »
Nu tror jag att det funkade!

Fick skruva lite, men jag lyckades tillverka en platta av plåt och kunde efter ett tag lirka in denna bakom hålet (plus att den får stöd av en "platta" som är fastbultad på annat håll).

körde lite loctite runt om och har skruvat ihop det, så nu väntar jag tills imorgon för att pröva! :D

(För mörkt nu, kan inte skruva mer)

Neiklot

• Gäst
SV: vad göra?!
« Svar #21 skrivet: 19 okt-10 kl 19:27 »
Okej!

Det är tätt nu vid termostathus och vid vattenpumpen.

MEN! Temperaturmätaren går upp och ner hela tiden.

Den ligger på normal en liten stund sen upp till nästan kokpunkt och så ner igen.

Det kommer värma ut i bilen som det ska - men innan eller när den ligger runt kokpunkten kommer det kyla ut i kupén.

Jag uppfattar det som om det är en massa luft i systemet: Men hur avluftar man?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 19 okt-10 kl 19:35 »
Kolla vad som står i verkstadshandboken (i bästa fall kanske också i instruktionsboken) för bilen om luftning av kylsystem.

Om termostaten har ett litet hål i den fasta brickan, så se till att den är vänd med det hålet uppåt.

Om det inte finns några särskilda luftningsanvisningar så är det lämpligt att först leta på allt som ser ut som förberedda luftnipplar i kylsystemet (sitter ofta t ex på termostathuset, på högsta punkten på ledningarna till värmepaketet, på ev tunna slangar mellan expansionskärlet och kylaren, på slangar för förvärmning av gasspjällhus). Se till att det är ordentligt med glykol i expansionskärlet. Kör motorn varm så att termostaten öppnar, ha värmen på för fullt men fläkten avstängd. Lufta i en nippel i taget. På en del bilar (t ex äldre Peugeot) är expansionskärlet anslutet med en lång slang, meningen är att man ska lyfta upp det och hänga det så högt som möjligt under luftningen. Det finns också fall (VW-bussar med "Wasserboxer") där man måste ställa bilen i kraftig lutning åt ett eller annat håll för att lyckas med luftningen.

Misse

• nr 9424
« Svar #23 skrivet: 19 okt-10 kl 23:15 »
Ååh, folkabussar var besvärliga tills man fattade hur man skulle göra :)

När inte luftnipplar finns så har jag bara borrar ett 2,5 mm hål i en kylslangs översta punkt när jag kört motorn. låtit luften strömma ur och sen när vattnet kommit så har jag dragit i en halvfet plåtskruv i hålet. Sitter ordentligt sen och har alltid hållit tätt!  :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

205 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser