Vad är det för typ av fjädring (mest troligt torsionsstavar eller gummifjädring) ? Tecken på att vagnen har torsionsfjädring är att axelbalken är rund och det finns smörjnipplar för länkarmslagren. Gummifjädrade vagnar brukar ha fyrkantig axelbalk och inga smörjnipplar. Torsionsfjädrade vagnar har alltid stötdämpare men en del billiga gummifjädrade vagnar saknar sådana.
För gummifjädrade släpvagnar där axeln har rostat ihop är det klassiska raggarknepet att överlasta vagnen med ett rejält gruslass (kanske 50 % över tillåten maxlast) och sedan ge sig ut och köra på ojämna vägar tills det släpper. Men se till att hålla bärgningsberedskap så du kan få hem sakerna om det skulle bli ett totalhaveri.
Beträffande bromsarna så vill jag bestämt avråda från att åka omkring med åtdragen handbroms. Det slutar bara med att värmen får bromsbeläggen att släppa från backarna och så blir det helrenovering av bromsarna i alla fall.
Ta istället av bromstrummorna och se till att allt är i ordning - smörj och leda upp alla mekanismer som skulle kunna kärva, se till att alla fjädrar är hela, kolla att det finns belägg kvar på bromsbackarna och att de inte är spruckna eller lösa.
Kolla också hur det står till med vajrar och påskjutsmekanism.
På släpvagnar där bromsvajrarna går i hölje en lång sträcka är det vanligt att de rostar fast. Om det överhuvudtaget går att få en sådan vajer att röra på sig, så ta loss den från vagnen, dra den så långt det går åt ena hållet och putsa bort rost från innervajern, dra den sedan åt andra hållet och gör samma sak. Smörj ordentligt - häng upp vajern lodrätt och tejpa fast en tratt runt vajerhöljet i övre änden, häll i en skvätt olja och vänta tills det börjar droppa i andra änden. Dra gärna innervajern fram och tillbaks under tiden. Se till att eventuella gummiskydd i vajerändarna är hela. Tveka inte att byta vajrar om det verkar vara svårt att få till dem.
Justera sedan bromsarna enligt tillverkarens anvisningar. Vanligtvis ska en justeranordning i varje bromsmekanism ställas in till strax innan bromsen börjar ta då vajern är helt slak. Därefter spänner man upp vajrarna och ser då till att vågbalken står i mittläge, både vid släppt och åtdragen broms. Om något verkar konstigt eller beter sig olika på höger och vänster sida, så låt det inte vara som det är utan ta reda på vad konstigheten beror på och åtgärda om möjligt.