Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stora hus har ni, och vad för vedpanna, acc-tankar?  (läst 13991 gånger)

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur stora hus har ni, och vad för vedpanna, acc-tankar?
« Svar #20 skrivet: 08 jan-14 kl 20:18 »
Jag har en vedpanna och luft/vattenpump kopplad till en EcoZenith, detta gör att jag inte eldar om temperaturen är under 0. Skulle det frysa och jag inte är hemma så finns där ju elpatroner som hjälper värmepumpen.
 Veden går dock åt i kakelugnen...lite mer trivsam värme från den.
Det är aldrig för sent att ge upp.

odlarn

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 08 jan-14 kl 21:36 »
Jag har en 50kw ved panna och en olje panna som jag eldar biodiesel i, den tar vid när jag inte eldar. total acc tank volym är ca 1500liter.jag bor i ett stort dragit gammalt hus på 200kvm óch så värmer jag även upp ett mindre hus på 100 kvm samt pannrumet med tillhörande stuga. det går åt ca 40 - 60 m3 ved och 1-2 m3 olja per vinter beroende på hur kallt och hur mycket det blåser.
har fyra kakelugnar inne som jag inte kan elda i just nu, men har börjat att fixa en lite smått.
bor på en liten gård med mina barn, ett par katter, får, grisar och några hönor.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 08 jan-14 kl 22:37 »
För den som har ved, vedkombi eller oljepanna finns alltid möjligheten att skaffa en pelletsbrännare. Har själv en som jag är nöjd med!
För den som inte har vattenburet system är en pelletskamin ett bra alternativ!
kretslopp

Nymåne

« Svar #23 skrivet: 17 jan-14 kl 18:33 »
Hej!
Vårt hus från 1926 är på ca 200 kvm (källare och vind oräknat). Vi har två 500l acc-tankar och en CTC Egor med varmvattenberedare i som installerades -93.  Pannan skulle behövas renoveras eller rentav skrotas, så det är en bra idé att tänka över hur vi vill ha vårt uppvärmningssystem i framtiden.

Idag är det minus fem grader ute och väldigt blåsigt, så har jag behövt elda nästan hela dagen och det är ändå inte över 20 grader inne. Jag har kompletteringseldat i ena kakelugnen.
På andra våningen blir det ingen värme alls, hur mycket jag än eldar, så jag fick gå ned en våning för att slippa frysa vid datorn. Förmodligen behöver vi isolera hela vindsgolvet. Mycket värme försvinner också upp genom vindstrappans springor. Tilläggsisolera väggarna eller byta fönster vill jag inte höra talas om.

Vi pratar om att installera jordvärme, för så här mycket klarar vi nog inte av att elda om jag får jobb (det är ju redan jobbigt som det är  ::)) Men jag är orolig för att ett "skåp" för det nya systemet ska stå och väsnas eller mullra eftersom jag är väldigt känslig för ljud som brummar, typ fläktar. Det skulle inte kännas så kul att lägga 150´på ett system som man blir störd av. Sedan vad jag har förstått så kanske inte jord/bergvärmen klarar av att förse ett sådant här värmeslukande hus till en lägre energikostnad i alla fall? På vintern kan det bli vedeldning ändå. 

Samtidigt får man tänka på ekonomin, det går inte att komma ifrån att ett nytt system kostar och har en lång intjäningsperiod bara för att man ska få det bekvämt...

Vi kanske ska göra som på den gamla goda tiden - elda i de sex kakelugnarna och två köksspisarna?

Gottfrid

• -
« Svar #24 skrivet: 17 jan-14 kl 18:55 »
Sitter det keramik och turbulatorer i Egor pannan ??Om inte så skulle det hjälpa att få upp verknings graden.

Jakobn

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 17 jan-14 kl 22:11 »
Tycker det många gånger är lite  konstiga tankegångar kring det här med storlek på vedpanna och ackumulator.
Storleken på ackumulator bestäms av hur ofta man vill elda, eller hur mycket man får in i pannrummet. Storlek på vedmagasinet i pannan bestäms av hur många gånger man vill lägga i pannan innan ackumulatorn är full, pannans effekt är i de flesta fall helt ointressant.
Man börjar med att uppskatta hur mycket energi huset drar sedan hur många lite vatten som kan lagra den energin och många liter ved som behövs för att värma upp det. Sist kollar man om plånboken kan möta kraven.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 17 jan-14 kl 22:42 »
Lite slarvigt räknat, men tänk på att köpt färdigkluven vedvärme kostar ca 25 öre per kWh, värmepumpsvärme ca 40 öre per kWh och pelletsvärme ca 60 öre per kWh. Sedan är det bara frågan vad man har för installationskostnad och hur mycket man förbrukar. Jag som är snål och vill ha mycket, billig värme satsar på bra vedsystem som kommer att kompletteras med solfångare för sommarhalvåret. Egen ved + inköp stock i grundläget, inköpt färdigkluven vid tidsbrist eller skröplighet. 40 kW panna, ca 300 m2 som skall värmas och 3 m3 tank. Tankvolymen kan komma att ökas till det dubbla om tid och plats dyker upp. Stor volym gör att eldandet blir bekvämare vid ojämn arbetsbelastning.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #27 skrivet: 17 jan-14 kl 23:19 »
Vill man inte höra talas om att isolera kåken så får man ju pynta upp vad det kostar att värma upp, eller frysa.  Svårare är det ju inte egentligen.  Man lägger pengarna på det ena eller andra.  Men att vräka på med energi bara för man inte vill isolera känns ju inte speciellt miljövänligt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 17 jan-14 kl 23:28 »
Men en kåk som har tunna men bra väggar och kanske till och med är bevaransvärd ur historiskt perspektiv, drar man inte på en extra kofta hur som helst. Då gäller det att mata in billig och "miljövänlig" värme om det skall fungera.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #29 skrivet: 17 jan-14 kl 23:38 »
Sa jag hur som helst?  Grannen har en timmerstuga från 1800 talet.  Han plockade ner panelen bit för bit och gjorde huset vindtätt och sen upp med den gamla panelen igen.  Det går omöjligt att se samtidigt som huset blivit betydligt trevligare att bo i och värms till stor del av en värmepump .

hans

• Dalsland
« Svar #30 skrivet: 18 jan-14 kl 10:54 »
Jag har 10cm i väggarna minus musgångar i mitt lilla hus och tänker inte tilläggsisolera vid 20-25 minus kollapsar väggen en meter från golvet och blir iskall. Vid renovering av rummen blir dom dragsäkra (har bra ventilation i huset)innertoflor,mjukisbrallor,och tröja är min lösning (ofta kallt på morgonen trots att värmarn går kanske lite för lågt.....) plus bättre fönster och dörrar allt eftersom samt massa isolering på vind.Alltså står man inte ut rivskiten och bygg nytt eller flytta till ett modernt hus med miljövänligare förutsättningar acctankar,fläktstyrda pannor och massa isolering i golv,tak o vägg.Själv är jag förnöjd med att bo där jag bor och får stå ut.Jag har bestämt mig för att när jag renoverar så byter jag bara ut befintligt alltså bygger inte ut absolut inte eller tilläggsisolerar och hoppas på detta sätt hålla nere renoveringskostnaderna då golvytan i huset är liten och det finns så förbaskat mycket annat roligt att lägga pengarna på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser