Hej!
Vårt hus från 1926 är på ca 200 kvm (källare och vind oräknat). Vi har två 500l acc-tankar och en CTC Egor med varmvattenberedare i som installerades -93. Pannan skulle behövas renoveras eller rentav skrotas, så det är en bra idé att tänka över hur vi vill ha vårt uppvärmningssystem i framtiden.
Idag är det minus fem grader ute och väldigt blåsigt, så har jag behövt elda nästan hela dagen och det är ändå inte över 20 grader inne. Jag har kompletteringseldat i ena kakelugnen.
På andra våningen blir det ingen värme alls, hur mycket jag än eldar, så jag fick gå ned en våning för att slippa frysa vid datorn. Förmodligen behöver vi isolera hela vindsgolvet. Mycket värme försvinner också upp genom vindstrappans springor. Tilläggsisolera väggarna eller byta fönster vill jag inte höra talas om.
Vi pratar om att installera jordvärme, för så här mycket klarar vi nog inte av att elda om jag får jobb (det är ju redan jobbigt som det är

) Men jag är orolig för att ett "skåp" för det nya systemet ska stå och väsnas eller mullra eftersom jag är väldigt känslig för ljud som brummar, typ fläktar. Det skulle inte kännas så kul att lägga 150´på ett system som man blir störd av. Sedan vad jag har förstått så kanske inte jord/bergvärmen klarar av att förse ett sådant här värmeslukande hus till en lägre energikostnad i alla fall? På vintern kan det bli vedeldning ändå.
Samtidigt får man tänka på ekonomin, det går inte att komma ifrån att ett nytt system kostar och har en lång intjäningsperiod bara för att man ska få det bekvämt...
Vi kanske ska göra som på den gamla goda tiden - elda i de sex kakelugnarna och två köksspisarna?