Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extra lång timmerbil  (läst 1900 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Extra lång timmerbil
« skrivet: 08 okt-10 kl 18:21 »
Citera
Fredag 8 oktober 2010
Extra lång timmerbil ger stor miljövinst

Efter 18 månaders försökskörningar i Norrbotten med den 30 meter långa Ett-bilen (en trave till) visar sig miljövinsterna vara rejäla.

Thomas Hedlund, logistikchef på SCA Skog, säger i ett pressmeddelande från SCA att bilen under sin tid på vägarna sparat in 56 000 liter diesel och lett till minskade utsläpp på 140 ton koldioxid. Detta i jämförelse med att köra vanlig timmertransport med tre virkestravar.

Ett-bilen har körts fram och tillbaka på den 16 mil långa vägen mellan virkesterminalen i Överkalix och SCA:s industrier i Munksund. Under sina 18 månader i trafik har den extra långa bilen transporterat 80 000 kubikmeter virke med 650 färre lastbilslass, något som tjänat in 21 000 mil.

Miljöeffekten är så pass tydlig att Thomas Hedlund tycker det är dags att utvidga projektet, exempelvis på sträckan mellan Töva-terminalen och SCA:s industrier i Sundsvall. Han hoppas på grönt ljus för sådan testkörning från Trafikverket och Transportstyrelsen.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62756&nyhetsbrev&&a=Extra%20l%C3%A5ng%20timmerbil%20ger%20stor%20milj%C3%B6vinst
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Weasel

• Skåne
SV: Extra lång timmerbil
« Svar #1 skrivet: 08 okt-10 kl 19:02 »
Jag har absolut fundrat på lastbilskort sen när jag skka skaffa jobb igen, men fyyy för att köra en sån lång bil på små dåliga (och ibland snöiga oplogade ) skogsvägar! stackars förare :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 okt-10 kl 20:37 »
Tänk på alla bildårar som får chock när de ska köra om.  o:)
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 okt-10 kl 20:47 »
Så stor skillnad är det ju inte, de vanliga bilarna är väll 25,5m? Jämför med vagntågen i Australien som kan vara uppåt 100m långa.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 okt-10 kl 20:48 »
Jag har absolut fundrat på lastbilskort sen när jag skka skaffa jobb igen, men fyyy för att köra en sån lång bil på små dåliga (och ibland snöiga oplogade ) skogsvägar! stackars förare :)
Dom kör bara mellan terminal och industri. Att köra ut på skogsbilvägar med ett sådant ekipage är nog ganska hopplöst

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 08 okt-10 kl 23:15 »
En ännu elegantare lösning vore ju att se till att ordna en vettig järnvägsförbindelse mellan Töva och industrierna. Tövaterminalen har redan järnvägsförbindelse, Östrandsfabriken likaså. Till Tunadals sågverk går ett tvivelaktigt industrispår (f d spårvägslinje) som det går att krypköra ett godståg på i bästa fall. Ortvikens pappersbruk har ingen järnvägsförbindelse alls men det skulle inte vara svårt att förlänga Tunadalsspåret dit. Eller möjligen det gamla industrispår som går runt hamnen, men det vill väl somliga avskaffa helt och hållet nu när det ska byggas skrytbostäder längs norra kajen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 09 okt-10 kl 19:13 »

Tyck inte synd om föraren i detta fallet, dom kör på huvudleder och alldrig ut på skogsbilvägarna.
Som förövrigt måste vara plogade för att timret skall bli hämtat.
Att köra ett 30 meters ekipage är inte specielt svårt. man är sig förvånansvärt fort var bilen börjar / slutar.  och i svängarna handlar det om att ta ut så det räcker.
Att som privatbilist köra om detta ekipaget är inte heller några större problem enligt vad jag läst.
Förörigt så är minst en av testförarna tjej, förvisso säger det inte så mycket förutom som en kul grej.   ;D

Jag skulle nog våga hävda att mitt jobb som liftdumperförare i Storstockholm är jävligare i de flesta fall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

211 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser