Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tupp röda ben? vid fjäderfästet och på magen  (läst 4396 gånger)

Lövbacken

• Västmanland
tupp röda ben? vid fjäderfästet och på magen
« skrivet: 13 okt-10 kl 12:55 »
Hej på er!

I förrgår när jag skulle behandla en tupp som har svåra kalkben, upptäckte jag att han var otroligt skiftande i hudfärg.

Där benen slutar vara fjäderlösa ( hoppas ni fattar vad jag menar ) och på samma ställe på magen ( där hönor har sin "ruvfläck" ) är han Super-röd!!

I övrigt är han ljus ljus rosa i skinnet. där skinnet var rött var det även hårdare/grövre om jag kan utrycka mig så.

Tror ni att det har med benkvalstrena att göra elelr är det "hormonrött"?
Har läst i nån tråd att tupparna kan bli lite röda om benen av hormoner.

Tar gärna emot lite funderingar kring detta.

PS. Benen kommer jag att behandla minst två gånger till, jag har väntat alldeles för länge med att behandla honom och nu kommer det att ta tid.
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Eneborgs fjäderfä

• Skåne
SV: tupp röda ben? vid fjäderfästet och på magen
« Svar #1 skrivet: 16 okt-10 kl 15:37 »
Vad är det för ras?
Vissa raser har en mörkt röd köttrand på bröstet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 16 okt-10 kl 19:33 »
Att tuppar är röda på delar av benen/låren, bröstet och halsen är helt normalt och en hormonell grej.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-10 kl 12:30 »
Det är Hedemora.

Jag hade för mig att jag läst om hormoner som kan göra skinnet rött.

Då är det säkert det

3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-10 kl 11:50 »
Jag ska köra omgång två på hans ben snart så då kan jag ta kort på honom också och lägga ut så får ni andra se vad jag menar ( om han fortfarande är röd förstås )

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 18 okt-10 kl 18:16 »
Jag har en bekant som har dvärg coccin korsningar.
Två av hennes friserade tuppar och en av de släta är alldeles röda i huden på bröst, del av hals och lite upp mot ryggen...
Vi trodde att det var nå fel på honom för vet hon pratade med hade ingen aning om vad det kunde vara. Han rådde henne att avliva tupparna för att 'de antagligen har nån infektion eller liknande och säkert har ont i huden' :-\
På dessa tuppar ser det ut lite som om det var mer rött just runt fjäderfästet på varenda fjäder de har... Är det så det ser ut? 

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 18 okt-10 kl 18:47 »
Anette, dels är det lite rödare kring fjäderfästet men det här var liksom HELA skinnet... jag ska försöka fota i morgon

Whippet

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 18 okt-10 kl 18:51 »
Anette, dels är det lite rödare kring fjäderfästet men det här var liksom HELA skinnet... jag ska försöka fota i morgon

Jaaa snälla gör det :D Jag ska be min vän vänta med ev avlivning tills vi fått se lite/veta lite mer... vore ju för taskigt om man avlivade helt friska tuppar :-\

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 18 okt-10 kl 18:54 »
Ja! Vänta med avlivning! Det kanske är helt ofarligt, hör alldeles för många som slaktar tuppar pga okunskap....

Lenita

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 19 okt-10 kl 19:36 »
Jag jobbar på en myndighet och har lite spärrar i datorn, men nu när jag är hemma ser jag allt =)

Hoppas att det inte är nåt annat än hormoner då =) Blev inte av att fota idag eftersom det redan var svart när jag kom hem men i morgon ska jag försöka dra tidigare från jobbet =)

Whippet

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 19 okt-10 kl 23:41 »
Hmmm.... Jag tror att det är 'hormon-rött' på min kompis tuppar... måste ringa henne och berätta imorgon...

Azoo-Lina; TACK!!! en million gånger för det :D :D :D   Du är en  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser