Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shuntventil som spökar  (läst 6975 gånger)

Vitis

• Skåne
Shuntventil som spökar
« skrivet: 14 jun-06 kl 14:34 »
Jag stängde av värmen i radiatorkretsen i mitt hus häromveckan, vred shunten till "0" och tempen sjönk till 30gr. När jag försökte ställa ner den ytterligare måste nåt hänt med ventilen för nu är radiatorkretsen 55gr. hur jag än vrider på shunten, dvs. den är helt öppen oavsett hur jag än justerar
den.

Vad sitter egentligen inne i en shuntventil ? Finns där nåt som kan gå sönder så där hux-flux och lämna ventilen helöppen oavsett justering ?

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Shuntventil som spökar
« Svar #1 skrivet: 14 jun-06 kl 15:26 »
Hej Vitis!

Inne i shunten sitter egentligen bara ett blad fäst vid den axel som ratten sitter på. Bladet ändrar vattenflödet allt efter som axeln är vriden. När den står på "0" så tas det kalla returvattnet och skickas tillbaks till elementen. När den står på "max" så tas hetvatten från panntoppen och skickas till elementen och det kalla returvattnet från elementen skickas in i pannans nedre del.

Kolla att ratten sitter fast vid axeln som går in i shunten (så att axeln rörs när du vrider på ratten)

Annars kan ju nått inne i shunten ha lossnat... Den går säkert att repa, men smartast kan ju vara att byta shunten....

Lycka till!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 jun-06 kl 09:27 »
Du får nog byta shunten, detta att de går sönder är inte helt ovanligt, och då stannar de ofta med värmen ut i systemet, inte helt OK nu på sommaren. Ska du elda för varmvatten, kan du helt sonika reglera med att stänga cirkulationspumpen.

Min shunt rök i vintras, och jag har inte blivit färdig att byta den ännu, det funkar hjälpligt med att ha cirkulationspumpen avstängd, varmvattnet håller sig ett dygn i alla fall.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 jun-06 kl 14:02 »
Som du skriver Skytten, den verkar ha pajat och stannat i sitt helöppna läge. Jag stängde av pumpen och det funkar såklart också.

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-06 kl 20:24 »
För mig räcker inte det med shuntventilen. På något sätt skapade självcirkulationen att det drog ur pannan i alla fall. Det brukar sitta en avstängningskran vid pumpen, då den stängdes märktes en rejäl skilnad.

Till info för andra läsare som försöker stoppa flödet.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

45 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser