Om motorn spikar borde man ju hört det.. Kan inte säga att jag hört något i den vägen alls när jag kört.
Finns det något bra sätt att veta om man har korrekt luft/bränsleblandning exempelvis?
Vart läser du när jag påstår att din motor spikar??
Fel bränsle och luftblandning kan resultera i spikningar. Spikningar är direkt dödande för stift.
När ditt stift är "slut" hur är fyrhjulingen då att köra? Resultatet alltså.
För att se korrekt blandning mellan bränsle och luft även storlek på munstycke så avläser du ditt
tändstift. Det ska absolut inte vara blaskigt vått vilket många är tyvärr. Inte för mörkt. Då går den fett.
Är det för ljust så går den för magert. Ljusbrunt, vanlig choklad-färg ska man sträva efter men är svårt.
Många går på känsla däribland mig själv inräknad. Man både hör och känner vad som är rätt, oftast.
Självklart sitter jag just nu med torka på ordförrådet men vi sänker oss till dagisnivå:
Tändstift, tändhatt, tändkabel= Sen kommer dosan. Efter din tändkabel. Ordförrådet någon?
Den kan också vara en bov.

Helt ärligt så kan jag rabbla upp ännu mer men detta är kanske det mest troliga och normala.
Prova med ett annat tändstift och kolla så det inte är blaskigt vått och mörkt, eller för ljust.
Annars får du börja beskriva hur den uppträder med "dåligt" tändstift.