Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  våldgästande anka i hönshuset!  (läst 5754 gånger)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:våldgästande anka i hönshuset!
« Svar #20 skrivet: 20 jun-06 kl 00:18 »
Alltså jag blir så FÖRTVIVLAD och förb.....!
Varför i herrans namn hämtar djurskyddsföreningen dina små skyddslingar? Hur kan någon tro att de skulle "få det bättre" hos andra än hos dig, även om det nu var en djurskyddsförening. Bevisligen kunde den inte alls sin sak!!! Beklämmande!

Vilket vidrigt sätt, att "skvallra". Vad är det för DJURVÄNNER??? Hur bara KAN man??? Du har ju inte själv tagit dit de små! Det var ju mamman, som ville att de skulle bli omhändertagna.

Vissa människor skulle man allt vilja vrida runt lite på!!!

Jag sörjer..... precis som du! Förstår SÅ VÄL!
Livet är grymt!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #21 skrivet: 20 jun-06 kl 09:54 »
Håller med Zeke, kontakta din lokala tidning. Eller varför inte prova någon av kvällstidningarna ?
Vad är det för människor som har rätt att hämta andras djur hur som helst ?
Det kan aldrig vara lagligt. Man blir upprörd !!

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #22 skrivet: 20 jun-06 kl 12:04 »
Jag kan inte förstå hur en djurskyddsförening skulle känna sig manad att hämta djur från ett ställe som uppenbart har förutsättningar att föda upp dem på ett vettigt sätt. Varför inte stå till tjänst med råd och hålla ett vakande öga bara?
Jag har heller aldrig hört talas om vilda ankor, finns det ingen fålgelexpert som skulle kunna hjälpa dig att artbestämma? Sedan kan du gott kontakta tidningen!

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #23 skrivet: 20 jun-06 kl 13:21 »
Jag vet ett fall med en rävunge som sökte sig till en gård eftersom mamman till den hade blivit trafikdödad. Den fick på gården både mat o skydd och växte sig stor. Om jag inte minns fel så skulle den enligt lag tillbaka till naturen, men den var ju präglad på människor så det hade varit en ren dödsdom. Till slut så fick den sitt framtida hem på ett vildmarkszoo.  :)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Filip Skräplund

« Svar #24 skrivet: 20 jun-06 kl 18:17 »
Jag kan nästan slå vad om att det var djurrättsaktivister du fick besök av.
Det bisarra tillvägagångssättet tyder på det.
Inte alls omöjligt att vissa av dessa också huserar i vanliga djurskyddsföreningar.
Medias makt är stor, ett tips till tidningen skulle göra att de fick ögonen på sig i fortsättningen.

Ank- eller kanske andmammans tillvägagångssätt tyder på att det är ett tamdjur,
så skulle aldrig en vildfågel göra.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 20 jun-06 kl 19:23 »
:'(Tyvärr är dom små dunbollarna inte kvar hos mej. Den lokala djurskyddsföreningen hade fått höra att jag hade dom och kom och hämta dom i går morse med motiveringen att om dom är vilda fåglar så är det förbjudet för allmänheten att hysa dom.....
Men det värsta var att när jag idag på eftermiddagen ringde o kolla hur det var med dom så hade dom dött allihopa...Och dom som var hur pigga som helst hos mej, jag tror att dom inte klara stressen att flytta! Vet inte vad jag skall tycka just nu , djurskyddföreningen gör säkert ett bra jobb men jag kan inte låta bli att undra om dom klarat sig om dom fått stanna hos mej..dessutom tror jag inte att det var vildankor utan nån sorts tamanka men det var ju svårt att bevisa utan att ha den vuxna mamman att visa upp och vad gör man när dom hotar med polisanmälning! :'(

Hur har det gått, har du gått till tidningen eller har du fått reda på nåt mer? vem som skvallrat eller vem de egentligen var?

Låter som aktivister tycker jag. Man kan inte bara hota med polisanmälningar sådär. Och man kan inte hämta djur sådär utan papper att visa upp samt leg att man verkligen är från den instans man uppger sig vara från!

Kimma skitförbannad nu!  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #26 skrivet: 20 jun-06 kl 20:43 »
"Den lokala djurskyddsföreningen"?????

Vilken djurrättsförening? Och vilka befogenheter har denna "förening" att komma och hämta dina djur?

Va fan skulle sådana tomtar dyka upp hos mig skulle jag bokstavligen släpa bort dom från mina marker genom närmsta krondike....under vapenhot om så krävs.

Visst är det bra att det finns även idioter som värnar om djur men någon måtta får det fan vara på dumheter också.

Kimma, jag tycker du släppte ifrån dig dina dunbollar alltför lättvindigt. Du skulle ha sagt åt dem att återkomma med polis om de så önskade, krävt kontakt med ansvarig för efterhållandet av lagen och tagit diskussionen om djurens bästa med lite mer insatt folk.

Men men, hänt är hänt, och fåglarna hade det bra så länge deras öde låg i dina händer.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 20 jun-06 kl 21:58 »

Kimma, jag tycker du släppte ifrån dig dina dunbollar alltför lättvindigt. Du skulle ha sagt åt dem att återkomma med polis om de så önskade, krävt kontakt med ansvarig för efterhållandet av lagen och tagit diskussionen om djurens bästa med lite mer insatt folk.

Men men, hänt är hänt, och fåglarna hade det bra så länge deras öde låg i dina händer.

Fred det var inte mina dunbollar utan mimmimera´s :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #28 skrivet: 20 jun-06 kl 22:08 »
Har nu "pratat ut" med personerna i fråga och dom har bett om ursäkt för sitt rätt burdusa sätt. Men tydligen är det så att man som privatperson inte får hysa "vilda fåglar" utan man måste ha speciellt tillstånd för det och som jag tidigare sagt så vet jag ju inte om det var en vild eller tam sort som kom till mej. Och dom tyckte att det var bättre att ta det säkra före det osäkra nu i dessa fågelinfluensa tider och även för min skull som har höns. Och dom är ju knappast dom enda som" freakat" ur när det gäller fågelinfluensan.Jag har förlikat mej med det och hyser inget ont blod för jag tror nog att vi i grund och botten vill det samma ...djurens bästa. Därimot är jag riktigt >:( på den "glappkäft" som ringde och anmälde mej (anonymt) ang and/ankfåglarna...tur att den skitstöveln missade harpaltarna som jag flaskmatade upp förra året (alla 4 överlevde) och släpptes fria :-X ;D
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Archibald

« Svar #29 skrivet: 20 jun-06 kl 22:16 »
hur många kände till det här?
tycker personen i fråga som glappade borde skämmas å det grövsta.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 21 jun-06 kl 00:08 »
Om det står om ankan/anden på en sida på Internet med tiotusentals besök om dagen är nog risken rätt stor att någon får nys om det.
« Senast ändrad: 21 jun-06 kl 00:09 av Ulric Eriksson »

Dela detta:

* Inloggade just nu

99 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser