Jag var tvungen att kolla i mina papper och få fram lite statistik

-06 Hade 39 vuxna djur. Var ett riktigt skitår. 3 tackor dog.
Dödsorsak:
1 kalkbrist som jag inte lyckades rädda (det var svinkallt efter vårklippningen, det året)
1 mastit (tacka med kanske en liten ojämnhet i juvret - jag chansade och mastiten blommade upp dagarna innan lammningen. Tog bort henne på direkten.
1 felläge som vi inte redde ut trots hjälp utifrån. Veterinären vägrade att komma för att han hade ett marsvin inbokat kl 16.30...

Han rekommenderade mig att gå in och stycka lammet inne i livmodern, nu när han inte kunde komma... Honom ringer jag aldrig mer! Tog bort tackan direkt.
De två första tackorna borde väl ersatts om jag tagit ut en veterinär innan avlivningen. 3:dje tackan ville vetten inte komma till, men låt säga 3 000:- för de 3 djuren.
-07 40 vuxna djur, 1 djur dog
1 tacka med CNS-symtom
hade nog ersatts om jag haft dit veterinären igen. Valde att ta bort henne.
-08
32 vuxna djur, 1 djur dog
1 tacka "försvann på betet", hittade inte kroppen förrän obduktion var omöjlig. Ingen ersättning
-09 33 vuxna djur, ingen dog
-10 34 vuxna djur, ingen dog.
Fem år, 4 ersatta djur =4000:- Försäkringskostnad 5255:- = 1255:- minus om jag haft försäkringen. + vet och behandlingskostnaden för kalkbristen, och CNS-tackan.
Alltså hade jag gått ännu mer minus om jag varit försäkrad. Nu miste jag 4 djur, men behöll 4 tacklamm för att ersätta dom. Då fick jag inget för lammen, men de är en del i avelsframstegen/avelsarbetet, eftersom jag endast behåller de bästa djuren. Om jag behåller lammen för avel, så kompenserar det i framtiden att jag inte får betalt för dom som slaktade/sålda.
Hur mycket man värdesätter sin avel har inte med saken att göra - djuren är i allafall döda