Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera järnspis?  (läst 3840 gånger)

Sommartorparn

Renovera järnspis?
« skrivet: 29 jun-06 kl 14:12 »
Hej!
Jag är alldeles nyregistrerad, men har läst inlägg i flera månader. Har nyligen köpt ett gammalt torp i Skaraborg och redan fått bra tips om kompostering osv. Det finns en järnspis i köket, som troligen fungerar, för det fanns fortfarande aska i den. Men jag tror den borde renoveras lite och har försökt informera mig på nätet. Som fullständig novis undrar jag:
Är det viktigt med det där lertäcket på ugnstaket? Kan man förnya det utan att ta bort hela överdelen? Hur ser ett brännjärn ut? Jag har kikat in i eldningsluckan, men jag ser ingen lös del där. Finns det flera brännjärn i en vanlig köksspis. Varmvattenberedaren går inte att rucka på. Hur ska jag få ut den? Var i Skaraborg kan man köpa ugnslera, svärta mm? Vill inte beställa över nätet, eftersom jag bor utomlands i vanliga fall. Tack för tips på förhand!

Tapio

• Västergötland
Renovera järnspis?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-06 kl 15:33 »
Hej!
Jag är alldeles nyregistrerad, men har läst inlägg i flera månader. Har nyligen köpt ett gammalt torp i Skaraborg och redan fått bra tips om kompostering osv. Det finns en järnspis i köket, som troligen fungerar, för det fanns fortfarande aska i den. Men jag tror den borde renoveras lite och har försökt informera mig på nätet. Som fullständig novis undrar jag:
Är det viktigt med det där lertäcket på ugnstaket? Kan man förnya det utan att ta bort hela överdelen? Hur ser ett brännjärn ut? Jag har kikat in i eldningsluckan, men jag ser ingen lös del där. Finns det flera brännjärn i en vanlig köksspis. Varmvattenberedaren går inte att rucka på. Hur ska jag få ut den? Var i Skaraborg kan man köpa ugnslera, svärta mm? Vill inte beställa över nätet, eftersom jag bor utomlands i vanliga fall. Tack för tips på förhand!

Halaj!

Jag har bara ett råd att ge dig.
Ta dit skorstensfejarmästaren för en besiktning och provtryckning. Kommunen borde veta vem det är som har ditt distrikt. Jag vill minnas att det kostar 700 Kr.
Samtidigt kan du få goda råd och svar på alla frågor du har.
Tänk på att om det skulle börja brinna och du inte har en godkänd eldningsanläggning så har du verkligen sk-it i det blå skåpet.
Din försäkring gäller nämligen inte då.

//T/ som själv har eldningsförbud för vedkaminen

Sommartorparn

Renovera järnspis?
« Svar #2 skrivet: 30 jun-06 kl 07:44 »
Hej!
Lyckligtvis har sotarn redan gett klartecken. Jag behöver bara lite tips för en lättare renovering. Som sagt; jag vet inte ens om det finns ett brännjärn i, än mindre om det är sprucket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

88 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser