Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedåtgång?  (läst 9289 gånger)

timjan86

• Västergötland
Vedåtgång?
« skrivet: 08 feb-11 kl 19:04 »
Hej
Flyttar snart till veduppvärmt hus av mindre storlek  (ca 90-100kvm, två våningar och välisolerat) och undrar hur stor vedåtgång man kan förvänta sig under en månad?
Saken är den att vi måste köpa ved tills det vi nyss huggt hunnit torka...
Vi får köpa kluven blandved, av en bekant, vad kan vara skäligt att betala per kbm staplat? Transporten löser vi själva.
Glad för snabba svar.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Magnus73

• Västerbotten
SV: Vedåtgång?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-11 kl 19:08 »
Skulle fråga de tidigare ägarna till huset hur mycket ved de gjort av med per månad vid denna årstiden,sen ved priset kan du nog få en bra prisbild om du kollar på blocket

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 feb-11 kl 19:09 »
Är det en ny vedpanna?

Jag skulle säga 3-5 kbm på ett ungefär. Svårt att veta exakt, beror förstås på mängden varmvatten och värme som plockas ut. Och vilket väder ni har...

Torr blandved av en bekant så här års? 400 kr/kbm kanske?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 08 feb-11 kl 20:00 »
Jag har ett sprillans nytt välisolerat hus med en sprillans ny panna, 120 kvm, 1000 liter tankar (två 500-liters), använder rätt lite varmvatten då jag bor själv. Duschar inte så ofta och inte så länge.

När det var som kallast i december (vi hade en snitt-temp på -15 grader här i december med flera dippar ner mot -30) gjorde jag av med ungefär 3-4 kubik staplad blandved per månad.  ;D (Ja, jag vill bara skryta lite över min minimala vedåtgång...  ;D )

Var ligger huset? Det har ju rätt stor betydelse om det ligger i norrbotten eller i skåne. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bua

« Svar #4 skrivet: 08 feb-11 kl 22:58 »
Jag har ett sprillans nytt välisolerat hus med en sprillans ny panna, 120 kvm, 1000 liter tankar (två 500-liters), använder rätt lite varmvatten då jag bor själv. Duschar inte så ofta och inte så länge.

När det var som kallast i december (vi hade en snitt-temp på -15 grader här i december med flera dippar ner mot -30) gjorde jag av med ungefär 3-4 kubik staplad blandved per månad.  ;D (Ja, jag vill bara skryta lite över min minimala vedåtgång...  ;D )

Var ligger huset? Det har ju rätt stor betydelse om det ligger i norrbotten eller i skåne. ;)

/Sara
Sen bror det på hur varmt man vill ha inomhus. Har för mig att Attes matte vill ha nästan tropisk värme?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 23:00 »
en sovsäck kan vara en bra investering ;) eller så tar du bil och kärra ner till härryda så ska du få ved av mig :D
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-11 kl 01:41 »
Sen bror det på hur varmt man vill ha inomhus. Har för mig att Attes matte vill ha nästan tropisk värme?

19-20 grader inomhus tycker jag är alldeles lagom. Utom i sovrummet, där är det svalare. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

timjan86

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 feb-11 kl 20:59 »
Skulle fråga de tidigare ägarna till huset hur mycket ved de gjort av med per månad vid denna årstiden,sen ved priset kan du nog få en bra prisbild om du kollar på blocket

Ingen har bott i huset på några år, står på en försöksgård så när ingen ville hyra huset fick det stå tomt nu tills vi flyttar in. Under tiden har det värmts upp med el så de på gården har ingen aning om vedåtgången...
Vad gäller läget så är det öster om regniga Borås så det är ju inte Sibirisk kyla direkt och ingen av oss har problem med att ha det lite svalare i huset. Duschar gör vi inte varje dag och gör inte åt så hiskeligt med varmvatten till annat heller. Pannan är halvgammal, tidigt 90-tal.

en sovsäck kan vara en bra investering ;) eller så tar du bil och kärra ner till härryda så ska du få ved av mig :D

Hehe, sovsäckar har vi om det skulle behövas, varma filtar och en stor hund med om det skulle bli riktigt kallt. Hade jag bott kvar i Dalsland hade jag haft ved hemifrån som jag själv huggt åt föräldrarna, men flyttar söderut nu så Härryda är ju nästgårds (flyttar in på Rådde i Länghem) så om du har vägarna förbi efter 1 mars (officiellt inflyttningsdatum) så är det bara att titta in på en kopp kaffe :)

Ved har vi från bekanta i Svenljunga och ville mest höra vart priset låg så att vi inte betalar för lite, är svårt nog att få betala något, men dom har ju lagt ner tid på veden och då ska dom ju ha något för det...

Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #8 skrivet: 12 feb-11 kl 18:48 »
Med min gamla panna( från -68) gjorde jag av med 20-25 kbm/ år, med nya pannan 12kbm/år.Huset är på 112 kvm och bara taket bytt sen 1958. Jag skulle nog ha betalat minst 300 kr/kbm.  Det kostar att hugga och klyva.  Jag delar ved med min bror och han hugger träden och kör hem dem och jag kapar, klyver och staplar ca 90 kbm varje år. Och det tycker jag är billigt.

bua

« Svar #9 skrivet: 13 feb-11 kl 15:57 »
19-20 grader inomhus tycker jag är alldeles lagom. Utom i sovrummet, där är det svalare. ;)

/Sara

Då har jag blandat ihop. Någon här på forumet ville ha 22 grader och inga kommentare om det tack,  i en tråd tidigare i vintras. Ber så mycket om ursäkt.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #10 skrivet: 13 feb-11 kl 16:04 »
Vad gäller åtgången vet jag inte riktigt vad vi själva använder.
Vi fick drygt 10 kubik med torra stockar (döda granar) i början av dec., har använt knappt hälften.
Det blir ju flera kubik när man sågat upp och kluvit den så det känns som sagt svårt att säga hur mycket vi eldat upp.
Vi köpte först några kubik färdig ved, den betalade vi 400:-/kbm för, stockarna betalade vi hälften så mycket för.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

johena

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 19 feb-11 kl 20:06 »
vårt hus är lika stort som ditt, och pannan från -94. jag räknar på minst en kubik i veckan, men det blir nu lite mer när det är så kallt som nu. då har vi 15-20 grader i hsuet, och duschar sparsamt. vi är fyra i familjen.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser